Gjest Skrevet 30. juni 2009 #1 Skrevet 30. juni 2009 1. Jeg vil gjerne venne jenta mi til mange forskjellige smaker tidlig, så hun ikke blir kresen. Er det uproblematisk å skifte mellom forskjellige grøttyper fra dag til dag? (Må man ha tilvenning for hver type?) Nå får hun en type om dagen og en annen om kvelden. (Det er ikke smakstilsatte grøter) Jeg tenker å prøve å gi henne disse typene som har smak av fersken, banana osv innimellom. 2. Hvordan er det hvis man tilsetter frukt i naturell-grøtene. Må frukten kokes først? Tenker på raspet eple og pære, går det? Banan må jo ikke kokes. Kanskje fruktmos er det beste å ha i grøten? 3. Hvor gammel er ungene somregel når de slutter å spise grøt? Bytter man da etterhvert ut grøtmåltid med brødskive da eller? Bare lurer...
lillemirakel!! Skrevet 30. juni 2009 #2 Skrevet 30. juni 2009 heisann! min lille er født 5november, så han er jo ikke så mye eldre enn din snuppe- men han har jo spist grøt siden 4 mnd så jeg kan jo forsøke å svare på noe:-) 1) Jeg tror jeg brukte 1 uke på tilvenningen, gav maisgrøt og det likte han godt. så varierte jeg mye for at han ikke skulle bli lei. så etter min erfaring kan du bare bytte på smakene/grøtene! 2) tror eple inneholder noe "allergener" som bør kokes "vekk"- så eple kokte iallfeall jeg( ikke nå lenger, han er 8 mnd), men tilsatt all mulig frukt og smak på grøten. Banan, eple, pære, fruktmos i alle varianter, MYE sviske, malt, kanel osv osv. han ble likevell grøt-lei ,men nå går det mye bedre...men er påpasselig med å variere på grøten og på smaksvariasjonene. 3) Har ikke peiling på når de slutter med grøt, de gjør vell det når de selv ønsker tipper jeg! min pode vil IKKE ha grøt på morran så jeg blander litt grøtpulver i fruktmos/yoghurten mens vi prøver oss på brød. når han spiser brødskier kan man jo greit variere mellom det og grøt så de ikke blir lei tenker jeg.... anyyways:-) lykke til- ser av eldre innlegg at dere sliter litt meg mat tilvenninga..?( eller er det feil nick..) vi har slitt MASSE så bare spør, nå går ting sånn passelig greit:-)
Lemonia Skrevet 30. juni 2009 #3 Skrevet 30. juni 2009 1. Det er helt greit å skifte mellom grøttyper. Selv bruker vi alltid to pakker samtidig slik at han får dem annenhver dag. Det er jo ca to ukers grøt i hver pakke, og jeg synes det høres kjedelig ut å spise samme grøt to uker i strekk. Ellers forsøker vi å prøve alle de forskjellige som finnes slik at han får smak mest mulig. 2. Du kan fint tilsette rå frukt hvis barnet ditt liker det. Selv bruker vi mest grøter som allerede er tilsatt frukt (det finnes dessuten bare én naturell 6 mndsgrøt, så det ville blitt ganske ensformig) så da tilsetter jeg ingenting. Han får litt hjemmelaget sviskemos eller aprikosmos (av tørkede aprikoser) etterpå. Får han naturell grøt blander jeg sviske-. eller aprikosmosen rett i grøten. 3. Det er veldig varierende. Det finnes barn som aldri spiser grøt, og det finnes barn som spiser grøt i flere år (går gjerne over til "voksengrøt" etter en tid da). Det er smak og behag. Jeg har egentlig tenkt at han kan få kveldsgrøt så lenge han vil ha det selv. Brød vil han jo få til andre tider av døgnet, så det kan være fint med variasjon.
Sunni Skrevet 30. juni 2009 #4 Skrevet 30. juni 2009 Hei! Dette er ikke noae ekspertsvar altså, bare slik vi gjør det. Gutten min er snart 7 amnd, jeg har foreløpig bare agitt ham hirsegrøt (ikke andre grøttyper). Da vi var ferdige med prøvesmakingen av kun grøt (blandet med halvparten mm og resten vann), begynte jeg å tilsette forskjellig frukt eller grønnsaker. Først hadde jeg bittelitt gulrot oppi, og økte mengden i løpet av et par dager til det var "gulrot- og hirsegrøt" Blandet da ut grøten i kokt gulrot most i kokevannet, og spedde med mm. Etterhvert har jeg prøvd mye forskjellig i grøten, banan, fersken, brokkoli, nektarin, finraspet eple osv. Blander grøt først, og har i ferdigmost frukt etterpå. Rasper eple rett i grøten. Koker bare harde ting (som gulrot og brokkoli). Har funnet ut at det er fint å introdusere nye smaker blandet i grøten, den er mild og har kjent smak. Etterhvert kan du gi f.eks. gulrot- og potetmos uten grøt, og dette er et skritt på veien til tilvenning av middag med kjøtt og flere ingredienser. Ville heller hatt frukt eller grønnsaker i grøten selv fremfor å kjøpe grøt med smak. Frukten er fersk og ikke frysetørret, og du har kontroll selv over hva barnet får i seg pluss at du har større variasjonsmulighet. Tips til slutt: Kok flere gulrøtter på en gang, kappet opp i biter og i lite kokevann. Mos gulrøttene med en stavmikser, ha i litt av kokevannet til passende konsistens. Fordel mosen i en eller flere isbitformer, og ha i frysen. Til å begynne med kan du ta opp en isbit og blande i grøten, så to, så tre... Tiner fort i vannbad, og du slipper å ha en million glass på lur. Dette kan du gjøre en gang i uka, også med andre grønnsaker, og blande grønnsaksmiddag til barnet som du vil! Lykke til med maten, jeg tar gjerne imot tips tilbake om smarte måter å lage babymat på!
Gjest Skrevet 30. juni 2009 #5 Skrevet 30. juni 2009 Takk for svar og gode tips Imii - du har nok tatt feil av nicket mitt, vi har (heldigvis) aldri hatt trøbble med å få i henne mat. Hun er ett skikklig matvrak som spiser alt som kommer på skje. Å jeg vil gjerne holde det slik Lemonia - det finns 2 typer naturellgrøter fra 6 mnd som jeg vet om ihvertfall. Hvetegrøt med havre, og godnattgrøten med kun havre, begge fra Nestlè. Har enda ikke gitt henne grøter med smak, skal prøve det nå snart
Lemonia Skrevet 30. juni 2009 #6 Skrevet 30. juni 2009 Ja, det stemmer jo. Har bare ikke prøvd godnattgrøten for jeg tror ikke den inneholder noe som gjør nattesøvnen bedre, det er bare et salgstriks for å selge en dyrere grøt. ;-)
Gjest Skrevet 30. juni 2009 #7 Skrevet 30. juni 2009 Hehe, nei det gjør den neppe Har ihvertfall aldri merket noe forskjell på søvnen til snuppa om hun spiser den eller ikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå