Høna08 Skrevet 30. juni 2009 #1 Skrevet 30. juni 2009 Poden er 8 mnd og vi han har tre lurer i løpet av dagen, dette fordi han a) våkner tidlig om morgenen og det blir lange dager, sover relativt korte strekk om gangen og c) han som regel må legges ca 2,5 timer etter sist lur Men nå har han plutselig begynt å sove lengre på morgenduppen slik at hele dagsrytmen blir litt forskjøvet og det egentlig blir litt trangt med tre dupper. Jeg har også fått tips om at han muligens begynner å sove litt lengre om morgenen hvis han går over til to lurer om dagen (ikke vet jeg hvorfor), nå våkner han som regel fem (snork). Men selv om det er vanskelig med tre lurer om dagen er det enda vanskeligere med to! SÅ til dere andre som har gått fra tre dupper til to, gikk dette helt av seg selv eller måtte dere tyne de i noen dager mellom lurene før det gikk seg til? Håper jo litt på at den siste duppen blir automatisk litt lengre hvis han bare får en istedet for to, for blir den bare en halvtime så har vi ikke sjans. Og når dere gikk over til to lurer, begynte de å klare og være våkne i lengre strekk siden lurene ble lengre???
seigdamererbest Skrevet 30. juni 2009 #2 Skrevet 30. juni 2009 Jeg har nettopp gått fra 3 til 2 lurer med min jente på 7 mnd. Hun står opp ca 07 og mellom 8.30 og 9 tar hun sin første lur. Den store luren begynner hun på en gang mellom 12-13. Hun legger seg 18-30 .Jeg tok det over noen dager. Når hun begynte å bli trøtt lekte jeg med henne og fikk henne til å være våken 15-20 min lengre helt til jeg hadde ønskelig legge tid. Nå når hun har tilpasset seg denne rytmen sover hun bedre og litt lengre enn når hun hadde 3 lurer. Et godt råd er å være sammen med andre barn når hun holdes oppe. Mye lettere enn at mammaen skal må holde ut med en sutrete unge alene ;-)
Høna08 Skrevet 30. juni 2009 Forfatter #3 Skrevet 30. juni 2009 Hvor lenge varer hver av lurene til jenta di? Og hvor lenge er hun våken mellom første og andre lur?
seigdamererbest Skrevet 30. juni 2009 #4 Skrevet 30. juni 2009 Sånn ser vår dag ut (sånn cirka): står opp ca 07. Rundt 8.30 -9 legger hun seg og sover i 1 time -1 time og 15 min. Så er hun våken til 12-13, de dagene vi har andre rundt oss eller gjør noe spennende holder hun ut lengre. Denne luren varer i 2 -2,5 timer. Hun legger seg for natten 18.30. Jeg hører i blant at hun kan være våken litt på natten, men hun er fornøyd med å snakke litt med seg selv for så å sove videre. Det ble mye tider her, ble det forståelig?
seigdamererbest Skrevet 30. juni 2009 #5 Skrevet 30. juni 2009 Svarte hvis ikke på spørsmålet...mellom første og andre lur er hun våken 3-3,5 timer.
Høna08 Skrevet 30. juni 2009 Forfatter #6 Skrevet 30. juni 2009 Takk det var forståelig ;-) Har nok problemer med å få poden til å sove to timer i strekk, det er litt av problemet. Men ser at hvis han bare hadde sovet bittelitt lenger om morgenen kunne to dupper vært oppnåelig. Så spørsmålet er om jeg skal vente til en morgen han plutselig sover lenger (det kan jo bli lenge til) eller ta sjansen og tyne han skikkelig en dag og se om det fører til lengre morgener (hva kommer først høna eller egget, hehe). Må i tenkeboksen ser jeg ;-)
seigdamererbest Skrevet 30. juni 2009 #7 Skrevet 30. juni 2009 Sånn som jeg forstår det så kan babyer som sover for mye på dag, eller for sent på dagen, reagere med å våkne (altfor) tidlig. Jeg trodde jenten min var klar for 2 lurer for noen uker siden og forsøkte da. Men fikk snart klar beskjed fra henne at det ikke passet :-) Denne gangen derimot tok det bare 3-4 dager før hun var tilpasset. Jeg følte hun gjorde slik din jente gjør: korte lurer for å få tid til alle. Lykke til!
Lemonia Skrevet 30. juni 2009 #8 Skrevet 30. juni 2009 Gutten vår er 7 mnd og vi har akkurat gått fra tre til to lurer i løpet av dagen. Det begynte som du beskriver med at han sov veldig lenge på første lur (gikk fra 30 min til 2 timer) og dermed ble alt forskjøvet, så vi utsatte andre luren og tok vekk den tredje. I stedet for tre lurer på 30-60 minutter hver sover han nå to lurer, 2 timer på den første og ca 1 time på den andre. Ingen forandring på nattesøvn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå