Gå til innhold

Sommervarme, skogstjern, og barn med heldekkende våtdrakter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mulig jeg har gått glipp av noe som alle "dannete" foreldre burde ha fått med seg, her. Men jeg var altså og badet med datteren min ved et lite skogstjern i nærheten av her vi bor. Det er perfekt for småtasser der, med en liten strand, og trær på alle kanter som gir masse skygge, der også mulig å finne seg en flekk i solen for oss voksne, i det hele tatt et perfekt sted å tilbringe varme sommerdager. Men i år har det kommet tilsyne noe nytt blant småbarnsforeldrene her opp - nemlig heldekkende våtdrakter til de små. Og mitt spørsmål er derfor - Hvorfor? Er det for å beskytte mot vannet, som er deilig og varmt for øvrig eller den lille sola som de små risikerer å få på kroppene sine? (som sagt er det ikke stekende sol her oppe som på en strand) Jeg smører datteren min med sunblock og mener at det lille man risikerer å få av sol på kroppen er sunt for henne.

Skrevet

Det er for å beskytte mot sola ja...

Så slipper man så mye smøring.

Det er forresten ikke veldig bra å bruke over faktor 30, så sunblock ville jeg holdt meg borte fra.

Disse draktene er behagelige å gå med, tørker fort og beskytter mot sola :o)

Skrevet

Mener du våtdrakt eller UV-drakt, HI? Det er to veldig forskjellige ting!

Har ikke UV-drakt, men dattra mi på 1,5 har fått våtdrakt, så kan vi strekke badesesongen litt lengre ut på sensommeren(evt. starte den tidlig, før et er blitt grei temp i sjøen) eller på dager det ikke er så varmt.

Skrevet

Jeg har selv brukt våtdrakt en god del, og de er ikke ubehagelige å ha på seg, men de er da ikke direkte behagelige heller å gå med, i forhold til å gå uten.. jeg beklage altså men jeg synes dette blir litt, mye..Jeg smører forresten med cosmica sollotion, den skal visst være veldig skånsom for huden, sier de på apoteket, men jeg er jo ingen hudlege så jeg skal ikke uttale meg altfor skråsikkert omm dette.

Hi

Skrevet

Jeg lurer også på om det er våtdrakter eller uv drakter - våtdrakter i neopren blir _veldig_ varme i solen, så de er ikke akkurat noe særlig å bruke når det både er varmt i lufta og i vannet, nei.

Vi har slike våtdrakter til gutta våre, men de bader i havet nord for polarsirkelen, så for å kunne bade litt mer enn bare løpe hylende utti og snu, så er de veldig kjekke. Men de brukes til bading, ikke til annet.

Sånne uv-heldekkende drakter skjønner jeg faktisk godt - man slipper å smøre småtassene inn med solkrem/sunblock, og man slipper solbrendthet.

Skrevet

Jeg vet faktisk ikke, har aldri sett en UV - drakt før, men det så ut som små heldekkende våtdrakter, som om stranda plutselig var befolket av små minidykkere:)

Skrevet

Kan ikke snakke for alle andre, men som sagt, vi bruker våtdrakt en sjelden gang når det er kaldt i vannet eller sola har gått ned.

Våtdrakt andre steder enn i sjøen er ubehagelig, men det er jo en våtdrakt da, ikke til å leke på land i.

Smører ellers med solkrem og bruker ikke UV-drkt siden vi ikke er så lenge i sola av gangen. Har ikke sett et eneste barn med noe som helst slags drakt her siste ukene. (vi bor på østlandet, mange folk på stendene)

Når det er våtdrakt vær har vi stortsett vært de eneste badende:-)

Skrevet

Hørers rart ut at det ikke skal være bra å bruke over faktor 30, når vichy capital soleil 50+ kom ut best i test - i år igjen... ville heller brukt den og smørt en gang ekstra, enn uv-drakt.

Skrevet

anonym 13:08

har hørt at det finnes så mye kjemikalier i disse sun block solkremene, at det ikke anbefales å smøre solkrem med en høyere faktor enn 25.

da smører man heller bare oftere...

Skrevet

6 av 9 UV-drakter fikk faktisk stryk i Foreldre og Barn sin test! Dvs at de ikke ga så god beskyttelse som de skal gjøre, så det er noe å tenke på for de som bruker en sånn drakt på barna i stedet for solkrem.

Skrevet

Jeg må bruke 50 for å ikke bli brent.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...