Gå til innhold

Hvordan lage barnemat selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger noen tips ang det å lage barnemat selv. Hva bruker dere og hvordan gjør dere det?

Videoannonse
Annonse
Gjest yrild
Skrevet

vi koker gulerøtter, epler, pærer etc i terninger (i så lite vann som mulig og med lokk for å bevare vitaminene best mulig) og moser med litt av kokevannet med en stavmixer. Begynte med en og en grønnsak i 4 dager for å se reaksjoner etc. Nå er vi oppe i ca 6 grønnsaker + 5 forskjellige frukt som vi kan blande sammen til måltider. Har ikke begynt med kjøtt eller fisk enda, så vet ikke om stavmixeren er god nok til det...

Har tittet endel på denne siden for tips :

http://www.wholesomebabyfood.com/homemade-baby-food-recipes-intro.htm

Skrevet

Vi har lagd både lapskaus og torsk, men er litt usikker på hva en kan bruke. Derfor ønsker jeg noen tips.

Skrevet

Bruker stort sett de samme råvarene som til vår middag, men koker de i egen kjele. Kylling og kjøttdeiger (kokt) går fint å mose.

Noen kjekke oppskrifter:

http://www.barnemat.com/

:-)

Skrevet

Det er lettere å ramse opp hva vi ikke bruker, enn hva vi bruker.

Torsk, laks, kalv, lammekjøtt, svinekjøtt, oksekjøtt, kylling og kalkun.

Alle grønnsaker (unntatt de spinat, rødbeter og et par til som inneholder nitritt), f.eks. søtpotet, potet, selleri, løk, hvitløk, gulrot, blomkål, brokkoli, squash, aubergine, paprika, tomat, erter, aspargesbønner ++

I tillegg til det bruker vi litt urter (rosmarin, timian, basilikum, oregano, laurbærblad, persille ++) samt pasta, couscous, bulgur og ris.

Vi blander sammen ingredienser som vi synes høres godt ut. Vi lager stort sett gryteretter av det, dvs koker alt sammen med vann, urter/krydder og moser med litt fett.

Noen av middagene jeg har laget til vår gutt fra 6 mnd:

Kylling- og søtpotetgryte med couscous (6 mnd)

2 kyllingfileter

2 medium søtpoteter

2 store gulrøtter

125 g couscous

1 stor squash

en neve frosne selskapserter

en neve frisk persille

noen biter mango

rapsolje

Del kylling og grønnsaker i biter. Stek kyllingen i olje, tilsett grønnsaker og litt vann og la koke mørt. Tilsett persille og mango de siste par minuttene. Mos i food processor, tilsett evt mer vann for å tynne ut. Tilsett litt rapsolje. Fordel i plastbokser og frys. Gir ca 13 porsjoner.

Kalvegryte med ris (6 mnd)

150-200 g kalvekjøtt

en pose frosne aspargesbønner

4 gulrøtter

en liten boks mais

1 løk

1 hvitløksfedd

litt pepper

½ ts tørket basilikum

2½ dl tørr ris, kokt separat

Skjær kjøtt i terninger. Hakk løk, hvitløk og gulrøtter. Stek løk og hvitløk mykt. Tilsett kjøttet og stek litt til. Tilsett gulrøtter, basilikum, pepper og litt vann. La småkoke ca 45 minutter, mais og aspargesbønner tilsettes de siste minuttene. Mos i food processor sammen med ris og litt rapsolje. Fordel i bokser og frys. Gir ca 12 porsjoner.

Pasta med tomatsaus og grønnsaker (6 mnd)

250 g pastaskruer

1 boks hermetiske tomater

1 liten løk

3 gulrøtter

1 squash

½ ts oregano

½ ts basilikum

rapsolje

Løk, gulrøtter og squash stekes mykt. Ha i hermetiske tomater og urter og la koke 30 minutter. Kok pasta etter anvisning på pakken. Ha avrent pasta og tomatsaus i food processor og mos til ønsket konsistens. Tilsett evt vann for å tynne den ut. Tilsett litt rapsolje. Fordeles i plastbokser og fryses. Gir ca 15 porsjoner.

Skrevet

Ser at begynnelsen av innlegget mitt kan tolkes feil. Alt jeg har ramset opp er altså hva vi bruker, ikke det vi unngår. :-)

Skrevet

Oi tusen takk for mange gode oppskrifter. Dette skal jeg skrive ut. Igjen tusen takk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...