Gå til innhold

hjelp i huset fra kommunen, ved sterk bekkenløsning?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei, generelt har ikke bekkendamer rett på noe mer tilrettelegging enn andre. Dette er en ting som LKB jobber med. Ja til husmorvikaren!

MEN, ikke gi opp håpet. Jeg fikk hjemmehjelp i seks mnd etter fødselen, siden jeg vet at det er den tiden som er verst (for meg). Da kom de hjem hver 14. dag, og støvsuget og vasket det mest nødvendige. Det hjalp meg veldig mye. Er veldig glad for den hjelpen jeg fikk. Betaling for dette er behovsprøvd, altså etter hvor mye dere tjener. I mitt tilfelle kom det to damer hjem til meg, vi snakket sammen en halv time eller noe sånt, hvor jeg forklarte hvordan min hverdag er. Kort tid etter var hjelpen på plass. Utrolig greit og enkelt. Får du hjelp, kan det hende du får annen hjelp enn meg, alt skal jo tilrettelegges den enkelte. Dette var det jeg trengte og det klaffet maks.

Så du må prøve, det kan hende du får napp. Og det værste må vel være å ikke ha prøvd, for i ettertid å oppdage at du ville fått??

lykke til!

Stå på! Prøv å få hjelp fra kommunen!. Jeg har ikke fått det ved mine to forrige svangerskap, for 8 og 5 år siden. Husmorvikar var det jo ikke noe som het den gangen. Forsøkte også å få hjelp til transport av hun eldste til barnehagen. Dette fikk jeg heller ikke noe ordning på. Vurderte sterkt å søke etter hjelp privat.

Jeg har nå en søknad inne i kommunen om parkeringsbevis for funksjonshemmede. Har i ettertid ringt de for å høre om fremdriften i saken. Fikk beskjed om at den var mottatt 22 juni. Det er kun en person i kommunen som tar seg av slike saker, og han er typisk nok på ferie.

Jeg hadde et slikt parkeringsbevis i mitt forrige svsngerskap. Det hjalp meg litt i hverdagen.

Lykke til videre!

Hei,

nå vet ikke jeg helt hva privat hjemmehjelp er, men regner med det er vaskehjelp via privat initiativ, eks citymaid.

Jeg har hatt vaskehjelp fra citymaid og hjemmehjelp via kommunen og prisforskjellen var STOR. Veldig stor. Behandlingstid fra kommunen var en mnd eller noe sånt. Ikke avskrekkende lenge, altså.

Jeg ville sjekket det opp, heller enn å anta noe som helst. Det er garantert forskjeller fra kommune til kommune, og det er mulig jeg var heldig. Men det var pokker meg på tide jeg var heldig med noe også.. hehe.

Annonse

Jeg har også lurt på det samme men hos oss måtte mannen være hjemme fra jobb etter avsluttet svangerskap fordi jeg ikke klarte å stelle babyen vår. Dermed ble jeg også sykemeldt i min permisjon og fikk utsatt den med 2 mnd. med permisjonspenger.

Det jeg vil frem til er at jeg ville hørt med legen om det faktisk er en mulighet for at din mann kan bli sykemeldt, kanskje gradert, for å avlaste deg hvis du ikke får husmorvikar.

Om dere ikke har bhg.plass har dere fortrinnsrett på det ja. Ikke ha dårlig samvittighet for å sende barna i bhg. selv om du er hjemme.

Lykke til!

Hei..

Jeg håper virkelig at jeg misforsto her... Du mente vel ikke at mannen burde få sykemelding for å hjelpe til å vaske og ordne forefallende i huset??? For dersom det var det du mente synes jeg det var å gå over streken... Det er mange par hvor begge jobber 100 % og da må man rett og slett vaske og styre på kveldstid og/eller helger...

Akkurat i denne saken var det vel å ta vare på de to barna som var det største problemet. Og det er faktisk ikke unormalt at far sykemeldes for å gjøre det når mor er sterkt rammet av bekkenløsning. Er bekkenproblemene store nok, og barna små nok, er det også å anbefale, for alternativet kan bli en alvorlig syk mor i lang tid. Og en pleietrengende mor, som ikke er i stand til å gjøre noen ting, hvor lurt er det?

hei takk for tips! snakket med legen min om disse tingene og vi ble sammen enig om at siden min mann skal ha tre uker ferie,og det er tilsammen 5 uker til babyen kommer, var det best at han ble sykemeldt en uke før og en etter ferien.en ting var at jeg var utslitt men det var enda værre for min mann som har lang pendle vei og en krevende jobb,så da han da kom fra jobb var det eneansvar med å ta seg av unger,kone husvask/rydding og annet forefallende rundt vårt småbruk. og siden jeg ikke lenger klarer å hente å levere ungene i barnehagen, var dette eneste løsning.

Dette har jeg hatt en lang prat med NAV om faktisk. Jeg har bekkenløsning, og ei jente på 1 år. Mannen jobber offshore, og det er for meg umulig å være helt hjemme alene med henne. Legen har null problem å sykemelde min mann, men det er jo ikke riktig å gjøre det slik. Dog finnes det ingen løsning på dette på andre måter. Eneste er at mannen kan søke om fri på grunnlag av barnepassers sykdom, som hos de fleste bedrifter utgjør ti dager! Ti dager??? Det er ikke mye hjelp nei... Så man er faktisk tvunget til å sykemelde mannen i en slik situasjon. For min del er det snakk om at jeg ikke klarer å ta meg av barnet vårt. Og skulle kommunen ha hjulpet meg med det så måtte jeg jo hatt noen boende hos meg!

Synes det er veldig rart "rike Norge" ikke har noen ordning på slike dilemmaer. Det er jo ikke unormalt at gravide får bekkenløsning, men det er jo også gravide som får forbud mot å gjøre noe fysisk av ulike grunner, noen blir innlagt på sykehus også. Hvem skal ta ha ansvar for barna når far er på jobb??

Det provoserer meg faktisk at det ikke finnes noen form for løsning på dette enn å sykemelde barnas far. For eneste løsning på et slikt problem er jo at far er hjemme og har hovedanvaret for barna.

Eneste som en bør passe seg for da, er at legen skriver en diagnose som man ikke får problemer med forsikring osv i ettertid!

Heia Norge sier bare jeg.......

Hei Anonym.

Først av alt, veldig leit å høre at du er så dårlig. Husk å gjøre minst mulig i håp om at du ikke blir dårlig i mange mange år (unntatt å trene riktig, det kan hjelpe deg mye).

Med tanke på din historie, og alle dere andre som sitter der og sliter: meld dere inn i LKB (Landsforeningen for kvinner med bekkenløsning). Der jobbes det akkurat med denne type problemer, og mye med opplysning ut mot helsepersonell, som ofte ikke er veldig godt oppdatert på dette. Desverre.

Hvis alle syke meldte seg inn, og medlemstallene representerte det faktiske antallet som var plaget med dette svineriet, kanskje vi ble sterkere, og kanskje ville vi få husmorvikaren tilbake, og annen hjelp til oss som sliter så veldig!

For mer informasjon, sjekk www.lkb.no

lykke til alle sammen!

I kommunen jeg bor i har vi en Frivillighetssentral.

Hvis du har noe lignende tilbud i din kommune, ring og forklar situasjonen. Du ville garantert ha fått hjelp fra vår Frivillighetssentral og det ville heller ikke ha kostet deg noe :)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...