Gå til innhold

noen flinke hjelpepleiere eller sykepleiere her?ang sengeliggende pas..

Anbefalte innlegg

Skrevet

heisann! jeg jobber på en dementavdeling og en pas har vært sengeliggende en stund. skal egentlig flyttes, men ting tar tid;) ble en diskusjon på jobben idag angående bruken av puter bak ryggen og mellom biena. noen som kan dette? hvordan avlaste beina på best mulig måte? og ryggen? mener selv jeg har lært at man skal bruke en lang pute slik at man får avlastet både opp ved skuldrene og hofteledd. men så er det andre som mener at man skal bruke en liten pute bak ryggen. finner ikke noe om dette når jeg googler på nettet, og skulle gjerne funnet en bok med gode illustrasjoner. noen som kan hjelpe meg med dette?

takknemmelig for svar!

Skrevet

Akkurat det med stor eller liten pute, tror jeg ikke er så nøye. Det du skal tenke på er; Får alle knoker nok avlastning? snur vi pasienten ofte nok? Hva er ofte nok? Hvor ofte skifter vi selv stilling når vi ligger/sitter/står? Ville jeg selv ligget godt slik vi nå legger pasienten? Når bør vi snu neste gang?

Og husk at liggesår kommer fort, og fortere dess eldre pasienten er og dess dårligere sirkulasjonen er. Og de kommer først der det er knoker; skulder, hofte, ankel, halebein, kne, hæl.

Ligger pasienten bra av seg selv på siden, så er det nok med en liten støttepute + dynen godt pakket bak ryggen.

Det bør også være tanker på ankler/hæl, og ikke bare pute ved knær.

Og la ikke pasienten ligger rett på skuldra, men litt på baksiden/mot ryggen, om du forstår.

Og så vil jeg si at avlastning at de ulike punktene er det dere pleiere som står for. SNU pasienten ofte nok. Det er avlastningen. Egentlig skal det ikke gå mer enn hvertfall 20 minutter før en rikker et par cm i pasienter som ikke flytter på seg selv. Et par cm er nok til å flytte trykket, og kanskje unngå liggesår.

Og pass på at lakenet/stikklakenet er strukket godt og uten store "rynker".

Skrevet

hei! takk for svar! jo vi drar fram skulder og hofte, samt passer på at hæl ikke ligger i trykk ned mot madrassen. hun greier ikke å snu noe på seg selv lenger. får ofte snuing,(eller ihvertfall trykkavlastning) og alle er opptatt av at hun skal ha det bra. pleier å spørre om hun ligger behagelig eller om det er no som er ubehagelig. tror nok hun ligger lengre enn 20 min som regel. men kanskje 1-2 timer er maks. kommer an på hvor mye annet man har å gjøre i mellom. 1 time går veldig fort! har også en spesialmadrass og hælkapper som skal være gode mot trykk på hælene. bruker ikke dyne i denne varmen.

men du vet ikke om en bok som kan ha gode illustrasjoner? viktig at alle vikarer uten utdanning også får se hvordan vi kan legge henne best mulig. er ikke sikkert at putens str har så stor betydning, vet ikke igrunnen.

HI

Skrevet

Hei!

Ser at du har fått mange gode råd over! Det viktigste for denne pasienten er, som dere allerede har nevnt, å få trykkforandring ofte. Det finnes egentlig ingen feil stillinger, så lenge pasienten har det behagelig og får endring i liggestilling ofte. Lag gjerne et vendeskjema, slik at en vet at pasienten blir snudd når hun skal.

Du spør om hvordan puter bør ligge for å støtte pasienten, og forteller videre at vedkommende har en trykkavlastende madrass. Vil bare oppfordre dere til å bruke minst mulig puter under pasienten! Dette tar vekk effekten fra madrassen! Ofte fører puter til høyere trykk på andre steder, f.eks. dersom du ønsker å avlaste hæler og legger ei pute under leggene, fører dette til trykk her. Dersom pasienten har dårlig blodsirkuasjon kan dette være skummelt! Som hun over meg sa, trykksår utvikler seg fort!

Lykke til:)

Hilsen ergoterapeut

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...