Gå til innhold

Hvor lang er egentlig permisjonen med 100% lønn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lang er den?

Jeg har fått tildelt fra 11 juni til 14 april, Da stod det i brevet fra nav at det var inkludert fedrekvote på 6 uker. Det betyr at jeg har fått 10 mnd perm, men er det mulig at jeg har fått fedrekvoten inni der, jeg fikk den tildelt forrige gang siden mannen min ikke arbeider..

Er det forresten lurt økonomisk å putte inn ferie i permisjonstiden??

Noen med peil?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis barnet fødes etter 1.juli er samlet stønadsperiode ved 100% lønn 46 uker, dette inkluderer 10 uker fedrekvote (44 uker med 6 uker fedrekvote hvis barnet fødes før 1.juli).

Antagelig må du søke om å få overført fars uker til deg, de overfører nok ikke disse til deg automatisk.

Ved å legge ferie i permisjonstiden vil du få forlenget permisjonstiden tilsvarende, men det har vel ikke noe betydning økonomisk.

Skrevet

hmmm... ble veldig usikker jeg nå... men....

jeg jobber i kommunen, er alene og har fått innvilget 46 uker 100%lønn + 10 uker fedrekvote... så jeg skal ikke tilbake på jobb før i slutten av august neste år (fikk brev i dag) - ble faktisk overrasket, for jeg trodde fedrevoten lå inne i de 46 ukene men det gjør de tydeligvis ikke (går ut i perm 24.07.09)...

er dette riktig, tro???

Skrevet

jada...det der stemmer helt.. 46 uker på deg..+ 10 uker fedrekvote..

Skrevet

46 uker med 100% lønn er inkludert fedrekvoten. Så det virker ikke som om det er riktig. Dersom du hadde valgt 80% lønn hadde du hatt 56 uker inkl. fedrekvote.

Skrevet

skulle til å si det samme som *Mamma til mia og knøtt i magen*

Skrevet

jeg er alene... men jeg skal sjekke det med nav for å være helt sikker... men det er rart om det er feil for jeg jobber jo i kommunen (bor i en annen kommune da) og de bør vel ha peil!!??!!

Skrevet

Hei Midgard...jeg synes det er helt feil...jeg jobber i kommunen også, skal ta permisjon fra 17.07.09 og har termin. UL i 07.08.09...Jeg skal ta 46 uker med 100% lønn+ 5 uker ferie og skal tilbake til jobbe i 21.05.2010...

Tror du må sjekke fordi dette ikke stemmer!!

Fra 1.07.2009 , vi har rett til 46 uker med 100% lønn, hvor 10 uker er bare til pappa....

Jentebaby i august....

Skrevet

ja, da har jeg sjekket med nav og kommunen jeg jobber, i og dette stemmer:) men husk - jeg er alene så jeg får fedrekvoten i tillegg. utregningen deres var slik: 46 uker - 3 uker (for fødsel) + 10 uker fedrekvote = 53 uker permisjon med 100% lønn. det er jo fint for meg!

Skrevet

Jeg tror det er noe feil der....hvis du vil ha 100%lønn, du har rett til 46 uker hvor er inkludert disse 10 uker fedrekvoten....hvis du var ikke alene, disse 10 uker skulle til mannen din, og du skulle ha rett til bare 36 uker....

Les her:http://www.nav.no/page?id=805311849

Skrevet

Jeg støtter meg til svaret til Cahethel. Dersom du ikke hadde vært alene, så hadde mannen din fått 10 av dine 46 uker med 100% lønn. De er ikke i tillegg til til de 46 ukene.

Skrevet

de ukene som er tildelt er 100% betaling og 46 uker inkl pappaperm og 80% betaling og 56 uker inkl pappaperm.

har akkurat drevet med dette selv nå,levert papirer og styr til NAV.

synes vi får utdelt altfor lite permisjon i utgangspunktet,skulle hatt lenger....men slik er det ikke å bo i norge og skal ut i perm.

Skrevet

huff da, men uansett hvordan dere vrir og vender på det så er vedtaket mitt riktig. jeg har sjekket med nav i den kommunen jeg bor i, og med arbeidsgiver+nav i kommunen jeg jobber i....

så hva man syntes blir for meg helt irrelevant her.....

Skrevet

Hmmm... Dette er egentlig ikke å forstå seg på, NAV gir forskjellige svar alt etter hvem du spør og hvor du bor.. Jeg var hos NAV i går, og fikk da beskjed om at jeg får (100%) 46 uker permisjon og min mann får 10 uker utenom mine uker. Altså 46+10, ikke 46 inkl 10. Jeg spurte flere ganger om dette var tilfelle, og det var det.

Jeg er enig at vi burde fått mer permisjon, men her i min kommune kan jeg søke om 3 måneder kontantstøtte, hvis jeg skulle ønske å forlenge min permisjon. Og det er jeg veldig glad for at jeg kan:)

Skrevet

Dette er tatt fra Nav sine sider (http://www.nav.no/202961.cms):

Når mor er alene om omsorgen for barnet

Når mor har arbeidet 6 av de ti siste månedene før fødsel og bor alene med barnet er stønadstiden 46 uker med 100 % dekningsgrad og 56 uker med 80 % dekningsgrad. Mor får hele perioden alene. Det er ikke fedrekvote.

Fra en annen av Nav sine sider (http://www.nav.no/page?id=805311849):

Hvis fødselen eller dato for omsorgsovertakelsen er 1. juli 2009 eller senere utgjør fedrekvoten ti uker (50 stønadsdager) av den totale stønadsperioden på 46 eller 56 uker avhengig om mor får foreldrepenger tilsvarende full lønn eller 80 prosent lønn.

Så jeg er rimelig sikker på at dere to har fått et feil vedtak/feil beskjed, men hvis Nav ikke finner ut at de har gjort feil, så er det jo fint for dere...

Skrevet

Jeg tror, kanskje, at Midgard har fått beskjeden at hun har rett til:

46 uker med 100% lønn + 10 uker ferier= 56 uker

5 uker ferier 2009

5 uker ferier 2010

Så det er ikke fedrekvote, den er inkludert i disse 46 uker....men 10 uker ferie....

Skrevet

Det innlegge med 10 uker ferie er bare tull du får bare overført maks 14 dager fra åre før..så jeg f.eks kan ikke overføre mine 5 uker fra i år til neste år jeg kan bare få overført 2 uker....det vil si at jeg kan ta ut 7 uker ferie i 2010

Skrevet

Ja, men vi kan det...vi jobber jo i kommune...det er bare deres kontroll, men vi få alle 5 uker ferie uanset, vi ta ferie nå i år, eller neste år....

Skrevet

beklager, funker ikke slik for meg - jeg er lærer, og går ut i permisjon den siste ferieuka mi dvs at jeg har tatt 4 uker ferie i år og dermed har 1 ferieuke tilgode... men jeg kan ikke velge når jeg skal ha ferie - vi har 5 uker på sommeren (1uke juli + 5uker juni) alle andre fridager (uker) for oss er tvungen avspassering (det får jeg ikke igjen)... neste sommer har jeg også 5 uker ferie (+1 uke fra dette året) men jeg tror faktisk ikke jeg får disse ferieukene igjen - spiller heller ingen rolle for meg, for jeg syntes permisjonen er lang nok med 100% lønn, så jeg starter opp 23.08.10... skulle egentlig ønske at jeg fikk starte litt før (det kan jeg sikkert gjøre en avtale om) for planleggingen av året starter før sommeren og det er best å ha alt på G før skolestart...

men som tidligere nevnt jeg har faktisk kontaktet nav i begge kommunene og får samme svar; at dette stemmer (mulig det har med at jeg og barnefar ikke bor sammen (bodde sammen 2 mnd i starten av sv.skapet) - for jeg blir eneforsørger, og det er heller ikke snakk om delt foreldrerett.... drømmen var ikke å bli alenemor men slik ble det - jeg syntes ikke det er spesielt stas....) uansett så forholder jeg meg til vedtaket jeg har fått av min arb.giver og nav.... men må si at jeg syntes det er utrolig dumt om dette praktiseres ulikt i kommunene - reglene er jo laget for at praksisen skal være lik...

vel, sommervarmen tar virkelig på - sitter her på natten, svetter og skriver... har 5 uker igjen så jeg skal vel få slite litt til... he he he.... lykke til alle sammen:)

Skrevet

Gå å se på Nav sine hjemmesider,det er ikke slik at pappa`s uker kommer i tillegg til står det,dem er inkl. i de 46 ukene står det der meen

Skrevet

Jeg blir alenemor, har aldri bodd sammen med barnefaren, er jeg som skal ha full foreldrerett. Iflg NAV så får jeg 46 uker (mine 36 + farens 10 uker) permisjon med 100% fødselspenger. Skjønner ikke helt at dette skal være forskjellig fra sted til sted.....

Har heller aldri hørt om andre som har fått mer enn "normal" permisjontid selv om de er alene med barnet. Men et endelig vedtak når det gjelder fødselspenger og permisjonstidens til-fra dato vil man jo heller ikke få fra NAV før ungen er født og papirene er sendt fra sykehuset, selv om pengene blir utbetalt fra ca en måned etter permisjonsstart.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...