Marianne87 Skrevet 29. juni 2009 #1 Skrevet 29. juni 2009 Jenta vår var født 1900 g (uke 34) og er nå snart 3 uker og veier (2050 g ca). Hun fikk morsmelk på sykehuset, før de gav henne NAN HA1 de siste dagene før vi fikk dra hjem. De sa jeg kunne bruke denne hjemme, og gå gradvis over til NAN 1 når hun var over prematur (altså uke 37 av svangerskapet). Det vil jo si for hennes del ca 3 uker... Noen som har brukt NAN 1 til en så liten?? Og er det mye sterkere for magen hennes? Burde jeg vente litt til? Vil gjerne høre erfaringer Slitsomt at NAN HA1 bare finnes på apoteket, men hvis de får vondt i magen av NAN 1 vil jeg jo ikke bytte..
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2009 #2 Skrevet 29. juni 2009 Vi fikk jenta vår hjem da hun var 34 uker GA og ca 2,2 kg. Ville i utgangspunktet fullamme, men siden vekta stod stille et par uker begynte vi med NAN 1 som tillegg. Det var aldri snakk om NAN HA1 verken fra lege eller helsestasjon sin side, selv om jeg spurte om det. Muligens fordi hun fikk mm..? Tror ikke det har noe å si om du bytter nå! Tviler sterkt på at det er stor forskjell på dem.
Gjest ✿biss med twins✿ Skrevet 29. juni 2009 #3 Skrevet 29. juni 2009 Jeg har ingen erfaringer selv, men har lest at Hipp kan være mildere for magen når de er så små Er det vanlig at de gir mme på sykehuset? Gratulerer med jenta di da, gøy å følge deg litt! Håper alt går strålende videre:-)
Cocco*med 2 små spirer* Skrevet 30. juni 2009 #4 Skrevet 30. juni 2009 Gutten vår fikk komme hjem i uke 36-37. Etter at jeg hadde prøvd å fullamme i noen uker, uten vektøkning, ble det MME i tillegg til amming. Det var aldri snakk om noe annet enn NAN 1 fra helsestasjonens side. Vi prøvde både NAN og Hipp, uten at vi la merke til noen forskjell på lille prinsen. Vondt i magen hadde han uansett. Det er jo i dag litt vanskelig å si om det var MME vi ga han som var årsaken, men han skal ihvertfall holde seg unna ku melk nå, og det har vi gjort siden han var 9 mnd. ( er nå 1 år), og nå er magen helt fin. Så jeg vil si at det er bare å prøve med NAN 1, men følg litt med, får småen vondt i magen, uten at det går over, da bør man begynne å spørre og grave på helsestasjonen med en gang, og ikke slå seg til ro... Jeg fikk nemlig beskjed om at jeg ikke skulle spise melke produkter, siden jeg delammet, men de tenkte ikke på at det er ku melk i vanlig MME...og det slo ikke meg heller, før en god stund etterpå. Jeg var jo helt utslitt og fungerte ikke 100 % når lille prinsen hadde vondt hele tiden. Men enste måten å finne ut av ting er jo prøve, og for de fleste går det jo helt greit med NAN 1.
Marianne87 Skrevet 30. juni 2009 Forfatter #5 Skrevet 30. juni 2009 De får egentlig morsmelk fra morsmelkbanken på sykehuset hvis mor ikke ammer. Jeg ammet i 10 dager, men fikk brystbetennelse + infeksjon pga bakterier i sår på brystene så jeg måtte slutte etter 2 dager med nesten 40 i feber Så hun fikk min melk i ca 9 dager, deretter morsmelkerstatning de 2 siste dagene på sykehuset sånn at hun skulle være vant med det når jeg kom hjem. Blandet resten av NAN HA1 og like mye NAN1 igår og hun har fått blanding i natt. Ingen tegn til magevondt hvertfall.. Noen som vet hvor ofte de skal ha avføring når de går på mme? Er vel sjeldnere enn ved morsmelk??
Sauen Shaun Skrevet 1. juli 2009 #6 Skrevet 1. juli 2009 Gratulere så mye med jenta:) Brukte Nan 1 på gutten min da han var liten, fullamma i ca 1 mnd med han. Er ikke Nan HA1 allergivennlig, så dersom man er disponert for allergi, så skal man bruke denne. Barn som går på mme skal helst ha avføring hver dag.
Gjest ✿biss med twins✿ Skrevet 1. juli 2009 #7 Skrevet 1. juli 2009 Ok, det var det jeg tenkte også, at det for å venne seg til mme. Jentene fikk bankmelk den første uka, så ammet jeg de neste 10 ukene på sykehuset. Brystbetennelse er noe dritt, fikk det tre ganger, men etter vi var kommet hjem heldigvis.
Marianne87 Skrevet 1. juli 2009 Forfatter #8 Skrevet 1. juli 2009 Jo Nan HA1 er for de med allergi, og ingen her i familien har allergi så det er jeg ikke redd for. Men de sa også på sykehuset at den NAN HA1 var litt mildere for små mager enn NAN1. Men jeg har blandet de 50/50 nå og har ikke merket noen forskjell. Bittelitt vondt i magen har hun iblandt, men det hadde hun på NAN HA1 også. Har avføring 1 gang daglig ca, og spurte sykehuset om det idag og de sa det var helt normalt. Så da regner jeg med det går greit med NAN1 men skal høre med helsestasjonen til uka for sikkerhets skyld:)
Pellerina Skrevet 4. juli 2009 #9 Skrevet 4. juli 2009 Fikk barn i uke 33, 1875g. Fikk bankmelk på sykehuset, deretter Pre Nan Hy, egen mme for premature. Den bestilles på apotek. Fikk beskjed om å gi han Pre Nan Hy til han var 4 kg, gikk deretter over på Nan HA1, og når han var 6 mnd eller noe gikk vi over på vanlig Nan.
2 nøster Skrevet 19. juli 2009 #10 Skrevet 19. juli 2009 Fikk barn i uke 28, pumpet i ca to og en halv mnd (dvs når de var på sykehus) Gikk over til NAN1 når vi kom hjem...ingen som fortalte oss at vi skulle muligens være mer forsiktig...! Kunne jo kanskje ha hjulpet med magen?!?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå