Gå til innhold

"Oppsett" av navn... :) Meninger..!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva synes dere om dette...

- Si man har to gutter og en jente i en søskenflokk. Er det "teit" med dobbelnavn på bare guttene og ikke på jenta? (Eller omvendt?) Så lenge navnene klinger godt?

- Et eller to navn på barn med to etternavn...? Hva er best? Bindestrek mellom fornavnene/etternavnene?

Har et eksempel.. Vi har to navneforslag på bebisen vår, og vi har to etternavn. Det vil også babyen få. Jentenavnet vi har klart er Helmine, og guttenavnet vi grubler på er Ludvig Olai. Hvis han skal få begge navnene ønsker vi å bruke begge også... :-) Kan jenta hete "bare" Helmine, hvis bror har to navn?

Takk for svar;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette har vi også tenkt litt på... :) Og kommet frem til at det er helt greit med to fornavn og to etternavn, uten at de trenger å ha bindestrek, og at to søsken ikke trenger å ha doble navn begge to... Synes det er viktigst at det klinger bra - og at de er fine sammen! :)

Likte veldig godt kombinasjonen Ludvig Olai... Passer flott med Lea Helmine da ;) Men "bare" Helmine er også flott! :)

Skrevet

Synes ikke det er teit at en av barna får to fornavn og den andre ikke. Og jentenavnet ditt Helmine har jo tre stavelser og Ludvig Olai fire. Så de er ikke så ulike sånn sett...

Men vil det ikke bli et veldig langt navn å si og skrive med to fornavn og to etternavn?

Skrevet

Jeg er litt sær, og er opptatt av "symmetri" når det kommer til navneoppsett.

Synes man skal ha cirka like lange navn på barna, og to (eller flere) fornavn på begge eller ingen, og heller bare bruke et av navnene dersom det blir aktuelt.

Mina Helén Hansen Jensen

Amadeus Hansen Jensen

Synes jeg for eksempel blir krasj, uavhengig av det faktum at fornavnene får like mange stavelser...

Men sikkert mange som er av motsatt eller annen oppfatning.

Skrevet

Konklusjon; jeg ville hatt to navn på Helmine også, kanskje et kort et i gate med Olai på guttefronten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...