FruTB Skrevet 29. juni 2009 #1 Skrevet 29. juni 2009 La dette ut på skravle, men putter det inn hit også Jeg orker ikke en natt til med en slik temperatur som vi har hatt i det sist.e Bo våkner hver time, og det samme gjør mamman. Dynetrekket (uten dyne i) klistrer seg til kroppen og det kjennes ut som om håret mitt er av ull! Så nå har jeg satt en bordvifte (en ganske stor) på en stol 2-3 meter unna sengen vår. Men er det fort gjort å pådra seg en forkjølelse når man ligger i denne "trekken"? Bos seng står inntil vår, så han ligger jo i trekket han også - og jeg orker IKKE syk baby nå i varmen altså! Så - er det verdt å ta sjansen tror dere?
Vannmann35 Skrevet 29. juni 2009 #2 Skrevet 29. juni 2009 Vi har takvifte på soverommet og den går hele dagen... Babyen vår har i alle fall ikke blitt syk enda, og jeg tror det er bedre for henne enn den varmen som er nå...
frøet76 Skrevet 29. juni 2009 #3 Skrevet 29. juni 2009 Jeg vet ikke hvordan det er med vifte, men trekk vet jeg alt om. Her ble vesla forkjølet forleden etter trekk i bilen. Visste ærlig talt ikke at det var SÅ farlig, men det var det altså. (Vi har ikke aircondition i bilen så bilen var veldig varm- og vi måtte ha det litt kjøligere, så vinduene var endel oppe.) Skulle tro at vifte ikke var genialt om den står tett ved sengen, men kanskje ok om den står i god avstand??
FruTB Skrevet 29. juni 2009 Forfatter #4 Skrevet 29. juni 2009 Ja, nå satt jeg den utenfor døren vår jeg - så får vi heller ha det lyst i natt. (soverommet går ut mot stua - mange vinduer, få gardiner) Ikke kommer det noe særlig vind mot sengene nå heller, men jeg tør ikke ta sjansen ... Tok med Bo på stranden for en drøy uke siden, og da blåste det veldig - noe han synes var kjempestas! Tårer og snørr rant pga all vinden - så da fant mamman ut at dette kanskje ikke var så lurt likevel. (var der toppen 5-6 min.) Og dagen etter hadde han feber ... Så nei, vind og trekk er nok en risiko :\
Lunita_ Skrevet 29. juni 2009 #5 Skrevet 29. juni 2009 vi har vifte på rommet til småtten for første gang i natt,satte den i andre enden av rommet så lufta får sirkulert litt.. Vi har selv takvifte på rommet vårt,og vi har hatt den på i over en uke nå og vi har ikke blitt forkjøla,så vi tar sjangsen:)
monika 3+1 i magen:) Skrevet 29. juni 2009 #6 Skrevet 29. juni 2009 ja!! jeg husker da jeg var 16. og hadde nettopp fått meg kjæreste, som hadde sånn bordvifte på soverommet, så hver gang jeg hadde sovet der, hadde jeg knallvondt i halsen dagen etter, og jeg var snåttete, og hosta noe forferdelig! og etter hvert fannt jeg ut at det var vifta hans som gjorde at jeg ble så ekkel dagen etterpå.. den vifta sto på hele natten, på nattbordet....
tomat15 Skrevet 29. juni 2009 #7 Skrevet 29. juni 2009 Har vifte på rommet til eldste som går hele natta. Står på andre siden av rommet og er stil inn slik at den ikke blåser direkte på gutten. Han har ikke vist noen tegn til forkjølelse. Har skaffet vifte til minste i dag. Samme prosedyre der. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre med vifta når jeg legger meg, for den står på nattbordet mitt;-) Mulig den må skrus av da. Bordviftene nå tildags kan stilles inn både med tanke på høyde og bevegelighet. Vi ønsker kun at det ikke er helt tett på rommene til ungene. Begge sovnet som to steiner kl 1930 i dag og har ikke våknet enda. Håper at det holder. Minsta var utrolig urolig natt til i dag.
Lemonia Skrevet 29. juni 2009 #8 Skrevet 29. juni 2009 Vi har takvifte på soverommet som går på høyeste hastighet hele natten, det gjør den hele sommeren og høsten og deler av våren også. Og vi er så godt som aldri forkjølet. Gutten vår sover på eget rom, han har en gulvvifte som står på nå disse varme dagene, ingen forkjølelse der heller.
FruTB Skrevet 30. juni 2009 Forfatter #9 Skrevet 30. juni 2009 Jeg tok ikke sjansen jeg - selv om jeg egentlig tror det hadde gått veldig fint. Men pappan syntes det bråkte sånn, og jeg lå og var redd for sykdom - så da var det like greit å slå den av! Hadde istedet vinduet på vidt gap og rullegardinen oppe. Lyst, men luftig
LilleBjella Skrevet 30. juni 2009 #10 Skrevet 30. juni 2009 En forkjølelse er forårsaket av virus eller bakterier, ikke av trekk. Man kan fort få litt rennende nese av trekk/vind, men det er noe som går over når man kommer ut av trekken. Ellers kan jo tørr luft gi litt sår hals. Gi meg en time eller to på kjøpesenter og halsen verker. Men det er ikke sykdom. Har bo allerede et virus eller en bakterie som ligger på lur i kroppen, kan det å ligge i konstant trekk gjøre at immunforsvaret blir noe redusert, og at sykdom lettere bryter ut. Men en vifte i denne varmen gjør jo ikke lufta kald. Og det er den kalde lufta som gjør at kroppen må bruke energien på å varme opp denne, i stedet for å kjempe mot sykdommene. Litt sirkulerende varm luft gir ikke et forkjølet barn.
Gjest yrild Skrevet 30. juni 2009 #11 Skrevet 30. juni 2009 Vi bruker vifte når det blir mer enn 22 grader på soverommet. Lillemann har ikke blitt forkjølet og sover mye bedre. Barnelegen vår anbefalte det også i forhold til å redusere risikoen for krybbedød.
Ceci med snuppe Skrevet 30. juni 2009 #12 Skrevet 30. juni 2009 Bodde i et Sør-Amerikansk land for noen år siden, hvor det var veeeldig varmt. Der var det en kjensgjerning at man ikke burde sove rett i viften. Det man i stedet gjorde var å sette viften slik at luften går i veggen, og så får du luften som reflekteres fra veggen på deg i stedet. Da blir man ikke syk Følger fortsatt dette trikset, og har ikke merket antydning til halsvondt eller no'
Gjest yrild Skrevet 30. juni 2009 #13 Skrevet 30. juni 2009 hei :-) ville bare tillegge at vi gjør som ceci og har viften vekk fra lillemann.
Lille-My,75 Skrevet 1. juli 2009 #14 Skrevet 1. juli 2009 Vi har bordvifte på rommet til jenta vår på 9 mnd. Den står på andre siden av rommet med trekken direkte mot henne. Hun har hatt den der i 1,5 uke, og hun har ingen tegn til forkjølelse. Tror det er mye bedre for helsa og immunforsvaret hennes at hun får sove godt enn at hun våkner 14 ganger i løpet av natta av at hun er gjennomsvett og tørst. Men det er sikkert forskjell på unger også. Noen reagerer kanskje mer på trekk enn andre.
Søtnosa Skrevet 18. september 2009 #15 Skrevet 18. september 2009 Jeg vil egentlig IKKE anbefale det. Jeg hadde ei venninne som sov hos meg ei helg. Og vi hadde vifta på soverommet stående på hele natta, neste dag var begge tette. Det er som å ligge i trekk som har blitt nevnt tidligere. Så jeg vil ikke anbefale det. En annen ting som også er ganske logisk å ha innvirkning på dette, er at om det kan være fare for støv på soverommet i form av bokhyller, toppen på skap etc, så vil ikke det gjøre situasjonen bedre. Bare et godt råd:)
Lemonia Skrevet 18. september 2009 #16 Skrevet 18. september 2009 Men hvis det var skadelig å ha vifte på soverommet ville jo vi som har det på hele året unntatt vinteren være ofte forkjølet, og det stemmer jo ikke i det hele tatt. Hvis man sover dårlig fordi det er varmt er vel neppe det noe bedre enn å sove i trekk.
Gjest yrild Skrevet 18. september 2009 #17 Skrevet 18. september 2009 Jeg har ikke vært sommerforkjølet siden jeg fyttet fra Norge for 9 år siden og sover alltid med vifte på de 4 varmeste månedene. Synes det var deilig å lese denne tråden nå jeg :-) Nå er jeg nemlig forkjøla og det er lillemann også, men nå er det jo rått og kaldt ute og noen uker siden vi trengte vifte....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå