Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en liten gutt som er født for litt over 2uker siden. Er vårt første barn. Er usikker på hvordan vi skal gjøre det ift rutinene på kvelden. Har jo et ønske om å få et barn som etterhvert sover hele natten o.l.

Nå så har han en "våkenperiode" fra ca. kl. 23 til rundt 2/3 på natten... Når han da sovner,så sover han til det er morgen (han våkner rundt 7/8).

*Hvordan rutiner har Dere på kvelden,og når legger Dere h*n i sengen for natten?

*Hvor tidlig begynte Dere med faste kveldsrutiner? Og tok det lang tid før h*n innrettet seg etter disse rutinene?

Enn så lenge så gjør vi det litt forskjellig ift leggetid,men sitter med en følelse at vi kanskje burde begynne å legge til fast tid. Men så er det så mange som sier at så små babyer ikke skjønner forskjell på natt og dag,og at soverutiner ikke er vits i å innføre før nærmere 3mnd's alderen!!!

Jeg tenker at jo tidligere man begynner med faste rutiner,jo bedre er det! Uansett...hvordan gjør Dere det??

Håper på mange svar!

Hilsen usikker mor...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dm påstår jo at nyfødte ikke har rutina, å d stemme kanskje på de fleste? Men æ va så heldi å få en gutt me rutina fra han va i magen ;-)

Han la sæ for natta i 14 tia og sov til rundt 4-6 tia om mårrran fra han va nån uker, før dær igjen sov han nesten hele døgne :-P Spiste hver 3 time bare ;-)

Men så hadde han "nesten-kolikk" å skreik fra 6 om mårran til rundt 12-1 tia om dagen, så mulig han va helt utslitt også.

Men over til dæ :-)

Man kan jo lage rutina me å ha et fast kveldsstell me bading, sang og melk før du legge han for natta, aller helst på et fast tidspunkt ja :-) Mulig d ikke funke før han blir eldre, men veldig greit å ha en rutine på kvelden ihvertfall :-) Dagen forandre sæ jo mye de første 4-5 mnd, å luran demmes blir forskjellig fra måned til måned, samt aktivitetsnivået, så dær må du se d ann kordan du vil at dagan ska være :-)

Lykke til så mye! ;-) Å kos dæ masse!! Tia går så fort :-/ Gutten min blir 8 mnd om ikke lenge ;-)

Skrevet

Hei på deg, og grattis så mye med gutten din=)

Dette var som å høre om mine egne første uker med jenta mi, lille natteravnen...Mitt første og viktigste råd til deg er; slapp av! Ikke tenk på kveldsrutiner enda, eller fast leggetidspunkt- det er ALTFOR tidlig! Så små babyer forstår (som du selv nevnte) ikke forskjell på dag og natt- de styres foreløpig kun av "instinkter"; som "nå er jeg sulten, trøtt" osv.

Babyer har faktisk ikke evnen til å forstå et kvekk av kveldsrutiner før de nærmer seg 3 mnds alder, dette skyldes at de rett og slett ikke skjønner konsekvenser av ting enda. De skjønner ikke at etter kveldsbad og nattasang skal de sove- hjernen deres er ikke så utviklet enda at de har evnen til å forstå at en spes handling fører til en annen. Sånn er det bare dessverre, og derfor vil ikke kveldsrutiner føre til at han sovner før på natta (kjipt men sant;)

Men hvis dere som foreldre får utbytte av det, og føler at det er en koselig ting å gjøre, er det selvsagt ikke noe i VEIEN for å gjøre det, bare dere ikke forventer dere for store resultater av rutinene enda;)

Jenta mi var akkurat likedan de første 8 ukene; hun tok aldri natta før nærmere kl 03-04... Jeg skulle ønske at jeg visste det jeg vet nå (at kveldsrutiner ikke funker så tidlig)- og klarte å slappe av litt mer og innrette meg mer etter babyen. Vi kjørte nemlig på med kveldsbad og pysjing og full natta-pakke kl 20 helt fra dag 1 omtrent- i håp om at DENNE kvelden skulle det hjelpe, og at hun skulle sovne litt før...Men det skjedde altså IKKE....Veldig frustrerende, og veldig skuffende, dag etter dag. Litt slitsomt rett og slett.

Så det rådet jeg vil gi til deg, er det rådet jeg aldri fikk selv; slapp av, kos deg med babyen (selv om det er midt på natta)- se på TV eller les mens du ammer, og prøv å lage det hele til en positiv stund istedet for å stresse mot klokka. De første ukene av en babys liv er unntakstilstand, og jeg er ganske sikker på at man får det bedre (både du og babyen) hvis man klarer å akseptere situasjonen og prøve å gjøre det beste ut av den=)

Men at han våkner igjen såpass tidlig, det hørtes jo ufattelig kjipt ut....Klarer han ikke å sovne igjen etter litt pupp?

Skrevet

Signerer deg lykkeli! Etterhvert ( etter 3-4 mnd) kan dere GRADVIS forskyve natten til å begynne tidligere ( eks kl. 19.) Hos oss måtte vi stå opp kl. 07 hver morgen for at det skulle fungere. Lykke til når den tid kommer, og kos deg imens. Husk at nå kan du ta babyen med deg hvor du vil, også på kveldene. Vi kan ikke det nå når vi har innført rutinene, og selvfølgelig er det elementer med friheten som vi savner nå.

Skrevet

Åh, jeg var også en av dem som tenkte på rutiner hele tiden i begynnelsen - men her gikk det seg til veldig naturlig altså.

De første 4 ukene la han seg sammen med oss i 23-tiden. Jeg samsov, så tok han med da jeg la meg, strøk han litt på hodet og ammet litt, og vips så sov han. (GUD!!! SÅ DEILIG!) Han fikk mme frem til han var 6 uker, så det var flaske i 23-tiden, i 03-tiden og 6-7 tiden - og da kunne han fint sove til både 10 og 11 på formiddagen.

Da han var 4 uker så fikk han kolikk, så da forsvant alt av "rutiner" og kveldskos. Kveldene gikk meg til bæring, bæring, bæring - også sovnet han 01 så og si hver kveld.

Da kolikken var over - da han var 2,5 mnd - så begynte vi gradvis å lete etter et mønster. Han begynte raskt å vise tegn til trøtthet tidligere, og det gikk gradivs nedover fra 23 til 22, også til 21. Tror dette tok 1,5 mnd. Da han var 4 mnd la han seg rundt 20 også har det gått gradvis nedover til 19. Men hender fortsatt han ikke legges før 20 - kommer ann på når siste dupp er.

Selve leggingen har blitt vanskeligere og vanskeligere synes jeg. Men rutinene vi har er stell/bad, grøt, noen runder i MeiTai-en med sang og kos også legges han når øyelokkene er tunge :)

Skrevet

Tusen takk for alle svar :)

Føler at det er litt "galt" at vi ikke har begynt med faste rutiner enda,men det er vel ingenting å stresse med som dere skriver... Han er jo bare litt over 2 uker gammel!

Lillegutt har samme søvnmønster nå som han hadde i magen.

Han sovner rundt 2-3tiden på natta,og sover til 7-8. Da får han pupp,også sovner han igjen,så vi er jo ikke oppe grytidlig med han om morgenen,så vi får jo hvilt oss. Jeg har iallefall ingen problem med å sovne igjen etter at han har fått morgendråpen sin ;)

Skrevet

Jeg mener at det kan være sunt for både mor og barn å innføre kveldsrutiner helt fra starten av. Babyer vet ikke hvordan de skal skille mellom natt og dag når de blir født, og det må vi som foreldre lære dem. Derfor kan det være fint å ha et slags kveldsrituale før man legger seg for natten. Selv om babyen nødvendigvis ikke forstår forskjell på natt og dag i begynnelsen, så er det ingenting galt med å innføre kveldsrutiner allerede fra starten. Jeg begynte vel så vidt det var (og med stor skepsis) å innføre kveldsrutiner fra 1 mnd alder. Tenkte som så at det kan vel ikke være så galt å prøve. Så da var det bading, stell og pupp, så senga sånn i åtte tiden. Etterhvert har jeg lagt til babymassasje før badingen, det er helt topp! Og etter få dager merket jeg stor forskjell. Plutselig var det som om han skjønte at natt er natt og dag er dag! Hos oss ble det mye bedre hvertfall, så det er veldig individuelt. Han er forresten 3,5 mnd.

Skrevet

Hei.

Gratulerer med lille nurket ditt:)

Vi stresset ikke med rutiner så tidlig, hadde ingen rutiner på hverken søvn eller mat... Tror det er vanskelig med rutiner på så små. Har jo hørt noe om at de første 6 ukene følger de samme rytmen som de hadde i magen. Stemte hvertfall med lillegull her:)

Da lillegull var så liten la han seg når vi la oss. Vi stresset som sagt ikke med det, han måtte jo opp å spise flere ganger for natta likevel.

De virkelige kveldsrutinene kom vel først rundt 4 måneder her, da han begynte med grøt på kvelden. Men tror det er fullt mulig å innføre rutiner før den tid om dere ønsker dette. For oss var det aldri noe vi tenkte noe særlig på.

Lykke til, og nyt tiden. De vokser sååå fort.

Skrevet

Vi innførte ikke kveldsrutiner før han var ca 7 uker, begynte med det da fordi vi begynte og se et mønster i at han var trøtt i 10 tiden hver kveld. Begynte da og gi han mat og legge han for natta... nå sover han fra 10 til 04-06.

Før det så la han seg når vi la oss, men han sov jo så har aldri hatt problemer med at han har vært våken utover det jeg ville... Han hadde våke periode fra 20-23 som oftest.

Skrevet

Hei:)

Jeg så tydelig en endring i mitt barns mønster når hun nærmet seg tre måneders alder. fram til da lot vi henne bestemme når hun skulle ta kvelden. det gikk gradvis fra kl 01 til nå 1930. vi har alltid fulgt de samme rutinene i den form at når vi så at hun begynte å bli trøtt hadde vi på pyjamasen, ammet og lot henne være på nippet til å sove før vi la henne i sengen. nå legger hun seg stort sett til samme tid og kan ligge i senga alene en stund før hun sovner til. hun er nå snart fire måneder.

jeg slapper fortsatt av og ser an hver kveld. noen kvelder er hun klar for sengen kl 1930- noen ganger blir den 2130. hvertfall slik været har vært nå... er vi borte på besøk følger jeg de vanlige rutinene og legger henne i vognen. da kan hun legges rett i sengen når vi kommer hjem.

jeg synes du skal slappe av og nyte tiden med babyen- det blir nok rutiner etterhvert:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...