Gøril (210406) Skrevet 29. juni 2009 #1 Skrevet 29. juni 2009 Jeg kan ikke se noe rede her så jeg er litt villrede hva jeg skal gjøre med fugl'n...
hit og dit Skrevet 29. juni 2009 #2 Skrevet 29. juni 2009 Eg er ikkje sikker, men eg trur ikkje den kan puttast tilbake i redet. Den har fått ny lukt og vil bli drept av dei andre fuglane og/eller mora. Trudde eg. Kjem kanskje an på kor gammal dei er. Hm...... Du finner kanskje nokon sider om tema om du googler litt rundt.
Gjest Tale30 Skrevet 29. juni 2009 #3 Skrevet 29. juni 2009 Ikke ta på fuglen uten hansker, da kan den bli avvist av moren..
Vålerenga12 m/ 3 små Skrevet 29. juni 2009 #4 Skrevet 29. juni 2009 http://www.miljolare.no/fuglevennen/sporsmal/?offset=1575&antall=10 Putt den tilbake i redet OM du finner det. Om den faller ut igjen/blir dyttet ut er avlivning det beste da det ikke er særlig å fostre opp en vill fugl. Den ER og SKAL være vill. Eller evt: Vent til den har fått vinger og kan fly, da kan den fange meitemark og lign selv - men dette spørs på hvilken fugl det er. Man har gått bort fra dette om "lukter" og lign fra mennesker. Prøv å se. Men, det finnes andre grunner til dette med menneser, som du leser nedenfor. Google og les. http://www.fuglevennen.no/sporsmal/?offset=2965&antall=50 fugleunger heisan:) har ett spørsmål angående ett gammelt sagn,som faktisk var barnelære før i tiden. er det sant at foreldrene forlater barnet his det blir rørt av mennesker?? jeg har lært og lest tidligere at dette ikke stemmer. mvh Fredrik fredrik birkeland (05.06.2008 16:35) Dette er faktisk IKKE riktig! Selv hjortedyr som rein og rådyr forlater IKKE ungene sine selv om mennesker har tatt i dem (forskere har målt og undersøkt slike hjortedyrkalver mange ganger uten at moren forlater ungene). Men det er andre grunner til at små unger av fugl eller pattedyr ikke bør røres eller forstyrres. Det er at andre fugler som spiser egg eller fugleunger, eller rovpattedyr som gjør det samme, kan oppdage egg, reir og dyreunger ved at DU forstyrrer dem, de kan følge luktsporet ditt til dem, eller de SER og HØRER de engstelige foreldrene og forstår at her kan det være et lett måltid å finne. Derfor bør unger av pattedyr og fugl bare betraktes på avstand, og du bør så raskt som mulig gå vekk fra dem uten unødig forstyrring. Roar Solheim (05.06.2008 23:51) #
Gjest Tale30 Skrevet 29. juni 2009 #5 Skrevet 29. juni 2009 Da har jeg lært noe her inne i dag også Info er notert
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå