Gå til innhold

Andre med 2-åringer med dårlig språk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette har sikkert blitt tatt opp før, men jeg lager en ny tråd.

Gutten vår fylte to år forrige måned, og henger langt etter sine jevnaldrene venner med språket. Han har ord på veldig mange ting, men uttaler dem helt borti natta. Eks: melk-bøtt, stol-bong, mofar- vava, mormor- (også) vava, bamse- bangis osv. osv.

Jeg bekymrer meg egentlig ikke veldig mye for dette, men når vi var på 2-års kontroll på hs, begynte hun å snakke om å henvise til PPT. Synts det var litt drøyt? Jeg sa vi kunne vente med det, men fikk han henvist til øre-nese-hals for å sjekke hørsel. Noen andre med "trege" barn som har fått dem undersøkt i forhold til det? Eller når løsnet språket i tilfelle?

Han har de siste ukene begynt å sette sammen 2 og 3 ord i setninger, eks: Pappa søre bi. (kjøre bil) så jeg tror kanskje det kommer etterhvert nå.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har en gutt på 2,5 år som har et dårlig språk. Har nå for ca en md tid siden satt inn dren i begge ørene, og fjernet en stor barnepolypp. Ser nå at det ganske forsiktig begynne å komme ord. De få ordene som er kommet er helt rett uttalt. Men merker på meg selv at jeg synes det går for tregt, men storebror på 4 år var også sen med å snakke da, over 3 før han begynte. De sier jo at en skal først og fremst sjekke hørsel først. Lykke til

Skrevet

Vår gutt på 2år har ikke mange ord han sier, men vi merker at han skjønner nesten alt vi sier. Vi kan si "kan du hente bamsen?" og så kommer han med bamsen, ber vi han hente bilen, så kommer han med den.

Både de i barnehagen og en helsesøster jeg kjenner (vi har ikke vært på 2årskontroll enda) sier at så lenge han skjønner det vi sier, så viser det at språkforståelsen er der og det er det viktigste foreløbig.

Skrevet

Lillegutt blir 2 år i august. Han forstår mye av det vi sier, men har ikke pratet så mye.

Jeg kjente på at jeg syntes det kom lite ord i forhold til de andre barna på barselgruppa vår. Da han har vært mye syk (feber og konstant forkjølet, hostet mye) ble jeg henvist til barnelege på sykehuset og derfra videre til øre-nese-hals. Det viste seg at han hadde falske mandler (store) og veske i det ene mellomøret.

I mai fikk vi fjernet mandlene og satt inn dren, og etter dette popper det frem nye ord nesten hver dag :-). En av dem på barselgruppa vår kommenterte det for noen dager siden hvor plutselig og fort ordene har kommet etter dette.

Syns det var litt drøytå sende barnet til PPT med en gang, bør jo først sjekke hørselen. Vi trodde jo at lillegutt hadde god hørsel for det var ingenting som tydet på veske i øret.

Skrevet

Gutten vår ble to i mai, og siden han begynte i barnehagen i høst har jeg lagt merke til at de andre ungene har vært mye flinkere til å snakke enn han. Personalet i barnehagen har heller ikke lagt skjul på at han hadde færre ord enn de fleste andre.

Plutselig bare eksploderte det (rundt toårsdagen), og det slutter ikke!! :)

Nå får vi masse kommentarer fra folk rundt oss om hvor flink han er til å snakke. Veldig morsomt! :)

Vi har enda ikke vært på 2-års kontroll, så vet ikke hva de mener på helsestasjonen.

Skrevet

min gutt ble 2 år nå å han forstår alt vi sier, men snakker ikke så mye. hyler mere vist vi ikke forstår han. han kunne en del ord før han begynte i barnehagen men stoppet brått opp.

Men nå begynner d å komme litt etter litt.

Skrevet

min gutt ble 2 år nå å han forstår alt vi sier, men snakker ikke så mye. hyler mere vist vi ikke forstår han. han kunne en del ord før han begynte i barnehagen men stoppet brått opp.

Men nå begynner d å komme litt etter litt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...