lille løk Skrevet 29. juni 2009 #1 Skrevet 29. juni 2009 Det er nå over 6 mnd siden fødsel, og siden den gang har jeg hatt minimal sexlyst. Vi har vel i gjennomsnitt sex 1 gang i uka, og det er mest for at jeg føler at jeg 'må'- fordi nå var det jo lenge siden sist. Mannen min vil gjerne ha sex så ofte som han får, og kunne nok tenkt seg mye mer aktivitet- men han har også stor forståelse for at barnet vårt går foran hans behov. Jeg tror jeg har tatt initiativ til sex ca 2 ganger det siste halve året- og det er vel de eneste to ganger jeg virkelig har hatt lyst. Ellers så er det jo godt med sex når vi først er i gang- men det er bare det å starte som er tiltak, har heller lyst til å sove. De korte periodene hvor jenta sover om dagen, feks i helgene når vi begge har fri vil jeg heller bruke på andre ting enn sex. (mannen min har jo foreslått at vi heller kan ha sex på dagen, siden jeg er så sliten på kvelden...) men stakkar- ikke noe napp der å få nei! Er det fordi jeg ammer at sexlysten forfaller? Kommer den noensinne igjen??? eller kan jeg bare melde meg inn i nonneforeningen med det samme... Noen med erfaringer omkring dette emnet?
MyskeMor Skrevet 29. juni 2009 #2 Skrevet 29. juni 2009 Hei! Kan desverre ikke svare deg om hvor sexlysten forsvant (i ammetåka kanskje?, men jeg kan jo fortelle at jeg har det på akkurat samme måten. Sex er rett og slett nedprioritert om dagen, sikkert fordi det krever litt ekstra innsats og når jeg har "barnefri" vil jeg bare slappe av og sove. Har sagt dette til kjæresten, og han har funnet ut at hvis han tar ungen en natt, eller noen timer på dagen så jeg får sove, kan det hende det blir noe på ham Kanskje ikke helt etisk, men men.. Har god tro på at sexlysten kommer tilbake etterhvert, og stresser ikke mye med det!
Gjest Tale30 Skrevet 29. juni 2009 #3 Skrevet 29. juni 2009 Min jordmor advarte meg om at sexlysten kunne forsvinne under amming - det er hormonelt tror jeg. Man har jo også særdeles mye nærkontakt i hverdagen, så for min del trenger jeg armslag mer enn noe annet når kvelden kommer. Det er ikke for ingenting at det er mange nybakte foreldre som ender med å gå hvert til sitt, så det viktigste er å snakke ut om problemene før de blir uhåndterlige
janu09 Skrevet 29. juni 2009 #4 Skrevet 29. juni 2009 Min ble bedre etter at jeg begynte på vanlig prevensjon igjen. Har sluttet å amme. Og d hjalp selvsagt etter at min mann har blitt bedre t å ta han om natten så jeg ikke ble så sliten.
Gjest yrild Skrevet 29. juni 2009 #5 Skrevet 29. juni 2009 Hmmm vi har kun hatt sex de tre gangene jeg har hatt lyst... klarer ikke å få hodet og kropp til å fokusere på sex etter 6 mnd uten noe særlig sammenhengende søvn... Hadde faktisk lyst de første 3 mnd, men det gjorde så inn i granskauen vondt at det ikke var gjennomførbart... Har medfølelse med min mann og håper at lysten kommer igjen når jeg slutter med nattamming... også jeg som har vært særdeles lysten kan du si ;-) mannen ymtrer frempå at han savner meg sånn som jeg normalt er... 1 gang i uka midt i spedbarnstiden høres bra ut synes nå jeg :-)
eplejente Skrevet 30. juni 2009 #6 Skrevet 30. juni 2009 sex ja. Det er ikke så lett å få lyst når maner så trøtt hele tiden. Mannen min lurte på hvorfor jeg var så avvisende midt på natta.. hehe... da sa jeg bare; du, jeg må stå opp HVER natt for å amme/skifte bleie/få han til å sovne igjen osv, skal jeg liksom i tillegg våkne for å ha sex?? Da skjønte han det med en gang. Bedre å prøve tidlig på kvelden eller om dagen :-)
loffmusa Skrevet 30. juni 2009 #7 Skrevet 30. juni 2009 Hønemor og lille fia: jeg kan ikke si deg hvor den har forsvunnet, men kan si deg så mye at lillejenta vår er 10 mnd og min sexlyst er borte enda.. jeg kan telle gangene vi har hatt sex siden fødsel på kun 1 hånd... skremmende
Gjest Skrevet 1. juli 2009 #8 Skrevet 1. juli 2009 Dette tror jeg vi er mange som opplever.. Jeg ammer ikke, men har ikke noen sexlyst overhodet. Den er bare borte. Kan vel ha lyst i tankene, men den blir helt borte så fort samboeren min og jeg prøver. Det føles som om jeg er for sliten. Enda jeg har energi til andre ting. Får håpe den kommer tilbake, for nå er det faktisk snart 1 år siden sist.... Huff og gru.. Godt mannen min er her enda.. hehe
Mjølkekua Skrevet 1. juli 2009 #9 Skrevet 1. juli 2009 Nei, her er det på samme måte.. Vi har sex gjennomsnittlig 1 gang i uka, noen ganger flere, andre uker har vi ikke sex. Jeg gjør det mest fordi jeg føler at vi burde, og når vi setter i gang er det egentlig helt fint. Det som skremmer meg mer enn at vi ikke har sex så ofte er at vi ikke er så "nær" som før. Kan ikke forklare det, jeg er jo like glad i han ennå, men det er altså en liten "bit" som mangler.. Håper at det kommer tilbake etterhvert. Har forresten ikke merket noe til bedret sexlyst selv om jeg ikke ammer (har fortsatt melkeproduksjon da jeg pumper meg).
Itsrejk Skrevet 1. juli 2009 #10 Skrevet 1. juli 2009 Ifølge legen min er man "hormonelt sett" i overgangsalderen. Ergo ikke så rart at man ikke er like lysten som til vanlig. I tillegg kommer jo faktorer som fullt fokus på babyen, nattevåk, få pusterom i løpet av dagen osv. Disse andre faktorene vil jo gjelde alle nybakte mødre, ikke bare de som ammer. Tror det er bare å være innstilt på at noen perioder er mindre "aktive" enn andre, uten at det trenger å være noe galt. Har ikke vært superaktivitet her heller det siste halvåret, men jeg har tro på at det er iferd med å komme seg.
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 1. juli 2009 #11 Skrevet 1. juli 2009 Min sexlyst forsvant med nattesøvnen den. Nå som tulla har sovet hele natten i ei hel uke(ergo jeg har sovet!), så fikk jeg plutselig kjempe lyst! Stakkars mannfolk ble jo skikkelig overrumplet og skjønte ikke helt hva som skjedde, hehe.. Nå ammer jeg kun 3 ganger for dagen så kansje det har noe å si? Blir jo ikke akkurat mye hormon-baking av det vil jeg tro..
frk-fryd Skrevet 1. juli 2009 #12 Skrevet 1. juli 2009 Når jeg var gravid var lysten så på topp som aldri før, til tross for bekkenløsning. Men etter fødselen var det noe annet... først gikk det vel 2 mnd før vi i det hele tatt prøvde. jeg var klippet opp og sydd, og arrvevet var stramt. Det var vanskelig å få det til uten at det gjorde vondt, og tørr var jeg også. så det ble svært magert de første månedene. så tok jo lite nattesøvn all energien til oss begge. tror vi var nede i 2-3 ganger i mnd, og da var det litt uspontant og merkelig. Nå er tøtta 8 mnd, og vi sover mer. Vi nærmer oss mer normal frekvens, og det er ikke vondt, og jeg er ikke tørr lengre. Lysten er så smått på tur tilbake, men jeg må liksom gjøre litt mer innsats for å komme igang selv. få babysaker ut av hodet og sånt:) For 2 uker siden, flyttet vi snuppa på eget rom, og det hjalp masse!! Trodde ikke hun var så forstyrrende, men på magisk vis, var vi nesten samme gamle igjen med en gang. deilig å ha rommet for seg selv! Jeg ammet fortsatt, men ikke om natta. Kanskje det blir bedre for deg også når hun kommer på eget rom? Men en gang i uka er jo ikke så ille.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå