Gjest Skrevet 28. juni 2009 #1 Skrevet 28. juni 2009 Minsten tråkket på ei humle, og ble stukket oppå foten et sted. Dette var i går morges - og foten er enda pløsete, hoven og blå. Han har vondt når man tar på det - men går på foten (halter litt) I går var det visst sånn at han helst ikke ville gå så mye på foten. (gutta har vært på hyttetur mens mor har jobbet - så jeg har ikke sett på det før nå) Sambo sier at det er mye bedre enn det var, og ikke noe å stresse med. Så lang tid etterpå er det nok ikke så mye å få gjort med, men hva gjør man egentlig med slike bitt ? Greit med kalde omslag, eddik etc - og kraftige allergiske reaksjoner kommer jo ganske umiddelbart. Men jeg blir likevel usikker.....Når kan vi forvente at hevelsen går ned ?
Gjest Skrevet 28. juni 2009 #2 Skrevet 28. juni 2009 Oppsøke lege? Ville i hvertfall jeg gjort, i det minste tatt en telefon. Humler stikker forøverig ikke, de biter.
Gjest Skrevet 28. juni 2009 #3 Skrevet 28. juni 2009 Men er det vits etter over 1 døgn ? Om det ikke er bedre i morgen, så ringer jeg legen for å høre. Humlestikk Hunnene og arbeiderne har stikkebrodd, hannene mangler dette. Stikkbrodden er glatt, så en humle kan, i motsetning til en honningbie, stikke flere ganger. Noen sier at humlen ”brenner”, men fakta er at stikk av humler, bier og veps vil oppleves ganske likt. Humlene er meget fredelige dyr, og de stikker derfor bare hvis de er direkte truet, hvis man ødelegger deres bol eller ved et uhell klemmer dem. Humlestikk er derfor langt sjeldnere enn vepse- og bistikk.
Gjest Skrevet 28. juni 2009 #4 Skrevet 28. juni 2009 Hm, det var pussig, var en som liksom skulle kunne dette veldig godt osm fortalte meg at humler ikke stikker, men biter. Jaja, greit å rette opp i den missforståelsen ;-) Ville tatt en tlf til legevakten likevel jeg, skader aldri å få råd fra de som er proffe.
Fire småtroll Skrevet 28. juni 2009 #6 Skrevet 28. juni 2009 Så vidt jeg har fått med meg kan noen, og spesielt barn, reagere med å hovne ganske kraftig opp uten at det er noe farlig, men hevelsen skal gå ned i løpet av et døgns tid. Om det fremdeles er hovent, rødt og varmt etter et døgn kan det være tegn på allergi eller en infeksjon i bittet.. Søsteren min måtte ha antibiotika etter å ha fått et vepsestikk, hos henne ble stikket betent. Hvis det er allergi er det jo en mild for for allergi, men det er ofte sånn at når man reagerer med allergi på første stikk, kan man reagere mye kraftigere om man blir stukket en gang til senere, så da bør man ha medisin tilgjengelig. Hvis det ikke er betydelig bedre i morgen ville jeg ringt legen..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå