Gå til innhold

hvordan får jeg barnet mitt til å inta fast føde??

Anbefalte innlegg

Skrevet

hun er nå 6 mnd og tar KUN pupp.. vi har prøvd flaske, den spytter hun ut.. vi har prøvd flere forskjellige grøter, alle i flere tykkelser men hun kniper bare munnen igjen, når man en skjelden gang får inn ei skje kommer tunga med maten ut og hun "skraper" den av med munnen. samme med fruktyoghurt. Men is, vaniljesaus og krem i små, små dærter på skjeen det tar hun, gaper til og med.. noen ideer?? hun har behov for mer enn pupp det er jeg sikker på fordi hun er oppe mange ganger pr natt, og det går skjeldent mer enn et par timer på dagtid før hun trenger pupp..

• 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette høres akkurat ut som mi lille.

Hun er nå 9 mnd og er kjempeglad i grøt!

Da vi skulle begynne med grøt spyttet hun den ut. Samme med mme. Jeg fant ut at hun likte fruktmosen som man får kjøpt på beger. Ikke det med youghurt i, men det som er kun most frukt. Jeg tok grøt på skjeen og dyppet den så i fruktmosen. Dette måtte jeg gjøre lenge. Men etter hvert ble hun vent på grøtsmaken. Hun likte ikke de grøtene det skal blandes mme i. Havregrøtene og fullkornsgrøtene var best. Hun kan enda bli lei av grøt, da tar vi noen måltid blandet med fruktmos, så blir det bedre igen. Til vanlig nå spiser hun grøt og gaper velvillig! Banan kan hun også lures grøten i med.

Men morsmelkerstatning(mme) har jeg enda ikke klart å venne henne på. Noen tips der?

• 3 uker senere...
Skrevet

Samme problem her. Begynte å øve på grøtspising når vesla var 5-6 mnd. Da satt hun med munnen knepet igjen, og nektet å gape. Slik holdt vi på helt fram til for to-tre uker siden, nå gaper hun endelig! Har funnet ut at Hipp-grøtene med fruktsmak er det som hun liker best.. kanskje fordi de er litt søtere i smaken? Helsesøster anbefalte også å koke bær fra hagen (er heldig å ha tilgang på dette) med litt sukker og blande i grøt, det falt også i smak her. :) Det går nok tilslutt, noen trenger bare mer tid. Men kan være litt frustrerende når det står på :)

• 10 måneder senere...
Skrevet

Akkurat som dere sier var vår lille pia ikke så pigg på grøt til å begynne med... Men dere må huske at morsmelk er det eneste de har fått og selvfølgelig tar det tid før det venner seg ved både konsistens og ny smak! Dessuten er motoriken ikke utviklet med hensyn til svelging og senere tygging, så de første ukene med grøt el pure er jo egentligen bare for å øve, og etterhvert går det bedre! Så tålmodighet er, som alltid med barn, løsningen. Men alle barn er forskjellige og har selvf ulik smak, det får man jo også prøve seg frem, men jeg tror nog at nesten det meste de får inn i munnen første gangen smaker rart! Risgrøt synes jeg er veldig fint, den er søt og man kan begynne med løs konsistens så babyen liksom suger den i seg. Man kan ju blande ut pureer med morsmelk også. Håper det går bedre med tiden!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...