Itsrejk Skrevet 28. juni 2009 #1 Skrevet 28. juni 2009 Er vel en gjenganger, men drister meg til å spørre: Hvor lenge er det anbefalt at man koker drikkevannet til babyen? (Småtten er fem og en halv mnd. Jeg har kokt vannet hans til nå.)
MintCondition Skrevet 28. juni 2009 #2 Skrevet 28. juni 2009 Vi koker ikke vannet til drikking nå (straks 6 mnd). Har ikke gjort det siden han var en 4-5 mnd tror jeg...ikke at han drikker så mye vann, men det er en annen sak. Hs sa da vi var på kontroll sist at det var bare å gi fra krana nå
Itsrejk Skrevet 29. juni 2009 Forfatter #4 Skrevet 29. juni 2009 Ok, takk for svar, begge to. Da kan vi vel slutte å koke, vi også.
Collette Skrevet 29. juni 2009 #5 Skrevet 29. juni 2009 Gutten min er også fem og en halv måned og jeg koker vannet ennå, men gir det bare et oppkok i vannkokeren. Sikkert liten vits, men innbiller meg at det er tryggere. ;-)
blomstre Skrevet 29. juni 2009 #6 Skrevet 29. juni 2009 Der har jeg brukt grøtpakken som retningslinje.... På 4 mnd grøten stod det at man skulle bruke kokt vann, på 6 mnd grøten stod det at man kunne bruke oppvarmet vann.... Så jeg kokte altså i 6 mnd (eller egentilig lenger, for jeg bruker vannkoker og glemmer den som regel bort så vannet rekker gjerne å koke opp alikevel....). Mattilsynet sier at spedbarn kan få vann rett fra springen så snart det inntar annet enn morsmelk... så 4 mnd er nok vel så trygt... (hvis ikke mattilsynet her anntar at alle babyer blir fullammet i 6 mnd, i myndighetenes ideelle verden så gjør de jo det!). Hvis ikke vannet kommer fra godkjent vannverk må man ta hensyn til det man vet om vannets generelle kvalitet. Er man i tvil så har man god margin hvis vannet kokes til barnet er 1 år.
Itsrejk Skrevet 29. juni 2009 Forfatter #7 Skrevet 29. juni 2009 Jeg har vel egentlig gjort som deg, Collette; kokt vannet "for sikkerhets skyld". Blomstre: Takk for grundig svar! Småtten min nærmer seg jo den alder jeg ifølge statlige retningslinjer skal introdusere mat. Sånn i realiteten spiser han et helt middags glass, en full porsjon grøt, fruktmos, banan, tygger på skalker osv hver dag... Men ja, det burde vel begynne å være trygt med ukokt vann uansett, tenker jeg. Vi har vann fra kommunalt vannverk, så det slipper vi å tenke på. Så gjenstår det bare at småtten faktisk blir glad i å drikke vann da... Han satte pers. rek. i går med å drikke ca 50 ml, så jeg håper det går riktig vei. Ha en fin dag i sommer-Norge, jenter!
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 29. juni 2009 #8 Skrevet 29. juni 2009 Dersom vannet er behandlet (desinfisert), slik det er vanlig ved større vannverk som forsyner tettsteder, bør barnet kunne få dette uten videre forbehandling så snart det inntar annet enn morsmelk. Vannet er ikke sterkere bakteriologisk belastet enn den grøten/maten barnet ellers får i seg. Snarere tvert i mot. Vann fra godkjent vannverk skal være fritt for patogene mikrober og vil vanligvis bare inneholde et forholdsvis lavt antall "miljøbakterier" som er uten betydning i denne sammenhengen. Hvis vannet ikke kommer fra godkjent vannverk, f. eks. ved bruk av brønnvann på en gård, er problemet litt større. Da må man ta hensyn til hva man vet om vannets generelle kvalitet. http://matportalen.no/artikler/2008/2/1204288690.71 Dette leste jeg litt for seint, så jeg kokte vel vannet til flisa var ca 6 mnd....Men men, hjort er hjort og elg er elg;)
Mrs. Fix It- stor+liten Skrevet 29. juni 2009 #9 Skrevet 29. juni 2009 jeg koker alt vann, til melk og grøt og drikkevann, snuppa er 6,5 mnd ca
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå