Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Legen sa vel at man ikke skal bruke otrivin før babyen blir 1 år men måtte bruke d likevel siden han ikke fikk sove pga tett nese. Har brukt masse saltvann men d hjalp bare litt. Uff føler meg litt dårlig :(

Fortsetter under...

Skrevet

Otrivin skal ikke brukes til barn under 2 år, men Rhinox kan brukes fra fødselen av om det trengs noe som er slimhinneavsvellende. Max i 5 dager sammenhengende for barn under 10 år. Babyen din har nok ikke tatt noen skade av å få otrivin en gang eller to, men kjøp rhinox i riktig styrke og ha liggende i medisinskapet i tilfelle det skulle bli bruk for det en gang igjen:)

Dosering: 0,5 mg/ml: Voksne og barn >10 år: Bør ikke brukes i mer enn 10 dager sammenhengende. Nesedråper: ½ endosebeholder (ca. 3-5 dråper = ca. 60 µg) i hvert nesebor 2-3 ganger i døgnet. Nesespray: 1 spray (70 μg) i hvert nesebor 2-3 ganger i døgnet. 0,25 mg/ml: Barn 2-10 år: Bør ikke brukes i mer enn 5 dager sammenhengende eller til barn <2 år. Nesedråper/nesespray: ½ endosebeholder (ca. 4 dråper = ca. 30 µg) eller 1 spray (35 μg) i hvert nesebor ikke mer enn 3 ganger i døgnet med minst 8 timer mellom hver dose. 0,1 mg/ml: Bør bare brukes til behandling av barn <2 år etter råd fra lege, apotek eller helsesøster. Saltvannsoppløsning bør være prøvd før behandling startes. Bør ikke brukes i mer enn 5 dager sammenhengende. Barn ½-2 år: Nesedråper/nesespray: ½ endosebeholder (ca. 4 dråper = ca. 12 µg) eller 2 sprayer (10 μg) i hvert nesebor ikke mer enn 3 ganger i døgnet med minst 8 timer mellom hver dose. Spedbarn 4 uker-½ år: Nesedråper/nesespray: 2 dråper (ca. 6 µg) eller 1 spray (5 μg) i hvert nesebor 15 minutter før måltid ikke mer enn 4 ganger i døgnet. Nyfødte inntil 4 uker: Nesedråper: 1 dråpe (ca. 3 μg) i hvert nesebor 15 minutter før måltid ikke mer enn 4 ganger i døgnet.

(se felleskatalogen.no)

God bedring til bebisen:)

Skrevet

takk for tipset, den må jeg kjøpe i morgen..

Skrevet

må jeg forresten ha resept for å kjøpe Rhiox??

Skrevet

trenger ikke resept på Rhinox,gutten min har brukt det litt når han har vært sørpe forkjøla og tett. fungerer mye bedre enn saltvann.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...