Gå til innhold

+3 i proteiner i urinen. Noen med erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var hos legen på fredag, da hadde jeg økt fra +1 i proteiner til +3 på en uke. Legen sier det kan være en urinveisinfeksjon (kjenner ingen symtomer selv, går masse på do uansett..) Skal tilbake til legen i morgen med ny prøve. Tro om de setter meg på antibiotika? det er vel ikke helt bra for babyen? Er i min 37 uke i morgen.. Har masse vann i kroppen men blodtrykket var fint, så legen mente det ikke var svangerskapsforgiftning.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

rart du ikke har blitt innlagt. det ble jeg og jeg hadde 4+ på protein. uansett om ikke blodtrykket er høyt skal du sjekkes forde! jeg måtte ligge på observasjon og ble tatt prøver av flere ganger daglig.

slapp lege!! og man har ikke proteiner i urinen ved urinveisineksjon. man har sukker eller blod.. ring føden du!

Skrevet

oioi! Takk for svar.Jeg var inne hos en vikar, min lege har ferie. Følte ikke at han så på meg engang. Var ute av kontoret på et par minutter. Sjekket ikke fosterlyd eller noe...:(

Skrevet

for en slapp vikar. det burde du si ifra om! sånne folk trenger ett spark i baken!! jeg ble innalgt og målte ctg flere ganger daglig. hjertelyd ogsånn .. fikk ultralyder, tok masse blodprøver. osv..

du burde ringe føden. for 3 + på protein er ikke normalt!

spor av protein - 1 på protein trenger ikke være noe.. men 3 + skal sjekkes assa! jeg hadde 4+ og jormoren min ble helt hysteriks og ringte sykehuset med engang.

Skrevet

Har variert mellom +1 til +2 i protein i urinen de site tre ukene. Har ikke vann i kroppen og blodtrykket er fint, så har fått bekjed om å levere urinprøve ukentlig og følge med på blodtrykket.

Jordmor skjønte ikke hva som var grunnen til at det ble utslag på protein.

Så lenge jeg kjenner babyen sparke og bevege seg daglig, så tar jeg det foreløpig med ro. Var også på UL for en uke siden (vekstestemering) og da var alt bra med babyen.

Er i uke 38.

Skrevet

Jag var på kontroll på fredag, og der har de notert 3+ på urin..er det proteiner, eller kan det være andre ting? :)

Skrevet

I skjemaet mitt ser det ut som det står (uforståelig legeskrift..) L3+Pspr. Han sa 3+ i proteiner i urinen..Kjenner heldigvis masse liv. Skal tilbake til legen i morgen tidlig, men da skal han få undersøke meg litt bedre og snakke med jordmor hvis det er blitt verre eller det samme...

Skrevet

Da høres det ut som at vi har samme, ja! Men jeg fikk ikke noe beskjed om å komme tilbake eller noe, prøven skulle dyrkes.. Merkelig at det praktiseres så mye forskjellig med tanke på hvor alvorlig slikt blir tatt!

Skrevet

ja, det er merkelig. Det er nok best at du også følger opp litt selv og ikke blir utsatt for slappe leger...Jeg skal ihvertfall forlange å bli sjekket skikkelig i morgen slik at jeg vet at vesle nurket i magen har det bra der inne. Det bør du også gjøre BetsyBoo.

Skrevet

Er det ikke sånn at man skal sjekkes nøye hvis man har mer enn +1 på protein? Det praktiserer hvertfall mitt legekontor. Protein er vel uansett ikke et mål på urinveisinfeksjon, det er vel heller ikke sukker og/eller blod. Det som måler urinveisinfeksjon er leukocytter eller nitrit.

Skrevet

Ja, jeg tenkte jeg skulle ringe på mandag å høre nårtid de forventer å få svar på dyrkingen.. Jeg har ikke ødemer eller høyt blodtrykk, så jeg har ikke tenkt så mye på det med sv.skapsforgiftning, og lillegutt er veldig aktiv! :) Men formen og matlysten har vært dårlig de siste dagene, så jeg lurer jo litt på om det kan være noe likevel..

Du får ha lykke til hos legen, alt er nok fint skal du se! ;)

Skrevet

Jeg merker at hønemor-tendensene blir sterkere og sterkere om dagene, og jeg blir mer engstelig for han i magen! ;) hehe..

Skrevet

Fikk beskjed om at hvis jeg ble kvalm eller fikk vondt i hodet måtte jeg ringe føden. Lykke til du også, vi får oppdatere hverandre hvordan det har gått! :)

Skrevet

proteiner? er det det som kalles eggehvite i urinen eller?

Sist jeg levert urinprøve skrev hun noe med +2, ble stor i øynene og sendte meg på vekstsiminering, er det proteiner i urinen hun oppdaget da?

Fikk komme inn på ultralyd umiddelbart, men da alt sammen stod bra til fikk jeg dra hjem og ikke noe tilbud om ekstra oppfølging, er det vanlig? Det er over en uke siden

Skrevet

Ja, Kazaya, vi får gjøre det! :) Takk skal du ha! :)

Fødeklar med pike i magen; tror det er det samme, legen min sa at det var hvite i urinen..det kunne være utflod, men hun sendte den til dyrking.. Jeg har ikke fått noe annen beskjed enn det, og om du fikk UL var du jo mye heldigere enn meg! :) Aner ikke hva som er vanlig, virker som det varierer fra lege til lege, å JM til JM..

Skrevet

jeg var på fødestuen da denne testen ble tatt så kan være derfor jeg ble sendt på ultralyd, vet ikke helt jeg. Men det var også fordi jeg hadde hatt så lav vektøkning de siste ukene i tillegg til dette +2 opplegget.

Nå må jeg vel snart være ferdig som gravid! 2 dager over tiden og kjeeempe lei! :s

Skrevet

Etter hva legen har skrevet i skjemaet ditt høres funnene ut som du kan ha en UVI og derfor har proteiner. L3 betyr at du har ganske bra utslag på hvite blodlegemer, noe man gjerne får ved en UVI. Proteiner kan du også få av UVI (blod). Etter det du viser til at legen har skrevet i skjemaet virker det som at du bare har spor på proteiner, "spr" er gjerne forkortelse man bruker på spor (som er det minste utslaget). Sikker på at ikke legen har ment at du har 3 + på leukosytter (L)? For det er jo det han har skrevet i skjemaet.

For at man skal mistenke sv. skapsforgiftning har man gjerne 1+ eller mer på proteiner i tillegg til forhøyet blodtrykk (undertrykk over 90).

Er du er veldig bekymret, og føler deg i dårlig form, så ta kontakt med lege. Og prøv å få snakket med lege/jordmor i morgen, slik at de kan berolige deg og ta nye prøver. Masse lykke til!

Hilsen sykepleier.

Skrevet

Da har du jo bare ca 12 dager igjen, max? Heldige du! ;) Selv om jeg skjønner at det nok ikke er et "bare" for deg.. :) hehe.. Jeg har 43 dager til termin, og gleder meg til å få han ut! :)

Skrevet

Jeg hadde en urinprøve som hadde 1+ på proteiner for ca en mnd siden. Fikk beskjed om å komme oppom legen med ny prøve etter ca 14 dager, og den var fin. Var hos JM forige uke, fortsatt fin urinprøve.

Har 1+ i ødem og blodtrykket er greit.

JM poengterte at hvis jeg fikk sterke hodesmerter eller smerter i magen skulle jeg straks ringe lege/ JM / sykehus.

Skrevet

Takk Musipusi Fødeklar. Hadde legen vært like flink til å forklare funnene sine og hva det betyr som deg, hadde jeg ikke trengt å bekymre meg hele helgen for sv. forgiftning. Føler meg ikke i spesielt dårlig form annet enn det som er normalt som høygravid i nesten 30 varmegrader ute....

Skrevet

Man kan ha proteinutslag i urinen dersom man ikke har fulgt vaskeprosedyre skikkelig, ikke tatt midtstråleprøve, hatt urinen stående i romtemperatur for lenge etc. Urin er ferskvare dvs. max 2 timer holdbarhet i normal romtemperatur, sett den derfor i kjøleskap dersom det er mer enn to timer til du får levert den. Proteinutslag kan selvsagt også komme dersom man bruker usterilt glass. Man får ikke proteiner alene ved en urinveisinfeksjon, da har man som regel leukocytter og/eller nitrit i tillegg.

En vanlig urinstix sjekker for

- glukose (kan stå som G eller S på skjemaet) - glukose/sukker er ikke tegn på urinveisinfeksjon.

- protein/eggehvite (P på skjemaet) Utslag her kan som sagt være forurensing, men det kan også være tegn på sopp eller svangerskapsforgiftning og bør følges med. Svangerskapsforgiftning kjennetegnes av to av de tre symptomene protein i urinen, høyt blodtrykk og ødemer/hevelser

- blod (B på skjemaet) Utslag her kan f.eks. skyldes små rifter, mikroskopiske blødninger. Utslag her vektlegges skjelden da utslaget er på mikroskopisk nivå og skjelden har noe betydning

- leukocytter /hvite blodceller (L på skjemaet) Det vanligste utslaget på urinprøver hos gravide. Oftest er det ingenting å bekymre seg for. Noen ganger kan det være tegn på en urinveisinfeksjon og ved mistanke om dette bør urinen undersøkes nærmere. L kan være tegn på sopp.

-nitrit (N på skjema) Utslag her er nesten alltid tegn på urinveisinfeksjon. Ofte har man da kjent en sterk lukt av urinen selv også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...