Gå til innhold

Flere med tospraklige barn?

Anbefalte innlegg

Gjest yrild
Skrevet

Hei :-)

Knøttet her blir trespråklig... er det andre her med mange språk rundt babyen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trespraklig her ogsa om alt gar etter planen. Norsk, engelsk og afrikaans. Lurer litt pa hvordan vi skal gjore det, hadde jo egentlig tenkt at jeg kun skulle snakke norsk og pappa kun skulle snakke engelsk til han, men merker allerede at det kan bli vanskelig. Prover a snakke norsk til junior sa mye jeg kan, men siden engelsk er spraket jeg bruker til daglig er det lett a glemme seg og pludre pa engelsk isteden. Men skal skjerpe meg nar han blir litt eldre, han er jo bare 5 uker gammel. Hva er deres taktikk?

Skrevet

ja, min blir også trespråklig. Jeg passer på å snakke bare norsk med han, sånn at han ikke blir forvirret. Siden vi ikke bor i Norge føler jeg det blir ekstra viktig å passe på at han lærer seg norsk.

Gjest yrild
Skrevet

Pappaen er kjempeflink og snakker kun spansk med lillemann, imens jeg rutsjer over i tysk hvis det er mennesker rundt oss som ikke snakker norsk. I tillegg snakker Pappaen og jeg tysk med hverandre.

Jobber iherdig med å kun snakke norsk til lille stump, men synes det blir så usosialt når andre er til stede...

Skrevet

Usosialt? Nei, det får de tåle.. ;-) Er det ikke gøy å ha et "hemmelig språk" i et annet land? Det synes hvertfall jeg. Her begynner folk å herme etter hva jeg sier til gutten, de spør hva det betyr osv. Hihi, jeg koser meg!

Det er visstnok viktig at man skiller mellom språkene dersom det er flere språk. Hvis du f.eks snakker tysk med pappaen kan det være en god ide at dere kun snakker tysk du og han, ikke blander inn noe annet. Det kan forvirre barnet. Og hvis du snakker kun norsk med barnet, så hold deg til det.

Det kan visstnok ta litt mer tid før de begynner å snakke når de lærer seg flere språk, men det er da verdt det synes jeg.

Forresten fint å høre at det er flere i samme situasjon.

• 2 uker senere...
Skrevet

Hei Yrild!

2 språklig her- norsk / tysk!

Er du tysk opprinnelig??

Skrevet

Svigerinna mi prater mest spansk til nevøen min mens min bror snakker mest norsk til han. Nevøen min er nå 16mnd og snakker flest spanske ord, men forstår det meste som sies til han på norsk. Han går ikke i barnehagen, men med en gang han begynner der kommer det norske språket til å utvikle seg (ihvertfall det jeg har erfart før - er ped leder i barnehage...).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...