frk ur Skrevet 28. juni 2009 #1 Skrevet 28. juni 2009 Datteren min er født 10 uker for tidlig, og siden det tidlig ble problemer med amminga, bestemte jeg meg meg for å pumpe og gi henne på flaske. Det fungerer greit, men hun vokser jo og trenger mer enn jeg klarer å pumpe ut. Og ja, jeg har prøvd å gi henne mme i tillegg. Det tåler magen hennes dårlig, så det ble oppkast og magevondt i flere timer etterpå. Prøvd forskjellige merker med samme resultat, så det ga jeg meg på. Har prøvd å øke ved å pumpe meg 2. hver time, men jeg synes liksom at det ikke fungerer. Blir ikke noe mer i puppen for å si det sånn. Er det normalt?? Hvor mange dager må jeg eventuelt holde på å pumpe oftere? Synes det bare blir mindre og mindre som kommer ut. (Har dobbelpumpe) Jeg har ett bra lager med mm i fryseren som jeg fikk med hjem fra sykehuset, så sånn sett kan jeg holde på en stund med øking, men det er jammen slitsomt i lengda. Har holdt på i 3 dager nå. Om natten pumper jeg meg minst en gang, to visst jeg er våken nok til å tenke klart. Tips anyone??
ikita Skrevet 28. juni 2009 #2 Skrevet 28. juni 2009 jeg har litt av det samme problemet. jeg delammer fordi jeg har for lite melk. han klarer heller ikke suge av brystet så jeg ammer med skjold. når jeg pumer får jeg bare ut 30 ml ca. med det er en god del mer. men kommer bare ikke ut mer ved pumping. jeg prøvde å øke sånn som du i en uke. fikk en god del mer melk, det merker jeg ved at han drikker mindre på flaske etterpå og om natten holder det med amming men det kommer fortsatt bare ut 30 ml ved pumping. kan ver det samme skjer hos deg? får du ikke henne til å suge nå heller? de får i seg mye mere melk dersom de suger enn ved at du pumper. jeg prøver å håndmelke meg etter pumping, de få gangene jeg har fått dette skikkelig til så kommer det en god del melk, så det kan du jo prøve og
blomstre Skrevet 29. juni 2009 #3 Skrevet 29. juni 2009 Hei Jeg har vel egentlig ikke noen gode pumpetips til deg... Selv hadde jeg god produksjon fra starten av, og vesla tok meg ikke igjen før hun var 3,5 mnd. Hun tålte mme bra, så jeg kjørte ingen økeperiode. Hun begynte med grøt ved 4 mnd og da gikk melkebehovet hennes gradvis ned igjen slik at jeg produserte nok. Må si du har gjort en suveren innsats til nå med 3 økedøgn! Regner med du har vært å lest på ammehjelpen sine sider? De sier det kan ta alt fra 2-3 dager til opp mot en uke(!) før man ser noen effekt... (http://www.ammehjelpen.no/asp/default.asp?ID=279) Har du prøvd Nan HA1 fra apotekt til snuppa di? Denne typen MME er mindre allergen og lettere fordøyelig siden melkeproteinet er hydrolysert. Til sist, husk at stress virker hemmende på produksjonen. Legg opp til et løp som er praktisk gjennomførbart for deg og prøv å gjøre pupmestundene til en hyggestud (jeg har lest 16 bøker til nå!)... Ammete funket foresten for meg, 3 kopper om dagen :-) Og ikke minst, krev daglig skuldermassasje fra din partner, fordi du fortjener det ;-) Håper det løser seg for dere!
LillaGorilla♥♥ Skrevet 29. juni 2009 #4 Skrevet 29. juni 2009 Jeg fullpumper også, og har ikke dette problemet iom at jeg overproduserer så mye at jeg til og med er donor. Men det jeg kan si er at det ikke alltid er melkemengden som er saken, men utdrivningsrefleksen- hvis man stresser, sover lite, har vondt etc, så stopper den ofte opp, og selv om man egentlig har mer enn nok melk, så kommer det ikke noe ut. Det kan jo være en kombinasjon av dette hos deg? Uansett er det viktig for melkemengden og utdrivningsrefleksen at du - spiser nok og sunt - drikker mye vann - sover godt - slapper av og ikke stresser dessuten kan dette hjelpe; - ammete - kanel - massasje - akupunktur For å minske stresset bør du evt ha nedfrosset melk/mme (kjøp på apotek så du får en blanding som er hypoallergenic og ikke har melk i seg, bedre for babyens mage), da slipper u å tenke på at du må pumpe så og så mye. Ellers bør du pumpe minst 8 ganger om dagen, 2-3 hver time, i minst 20 minutter pr dag. Som regel gjelder prinsippet om at jo mer du pumper, jo mer produserer du. Men det kan ta noe tid, så du bør gi det noe tid, feks opptil en uke eller så. Men husk at dette ikke skal ta all din tid, du må jo ha energi til å ta deg av babyen din. Javisst er morsmelk det beste for babyen, men mme er slettes ikke dårlig det heller, så det er ikke noe nederlag om du må ty til det. Og husk at litt morsmelk er bedre enn ingenting, så om du ikke greier få opp produksjonen, så kan du iallefall delpumpe!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå