Gå til innhold

Har jeg bekkenløsning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hatt en del vondt i ledd i bena, i ca måned nå. Egentlig lenger, men det har blitt en del sterkere den siste måneden. Imorgen er jeg 38 uker.

Smertene er verst om nettene når jeg våkner, og om morgenen. Tar en stund å komme meg. Det kjennes nesten ut som konstant gangsper på innsiden av lårene. Er utrolig vondt og tungt å snu meg i sengen om nettene, og det virker som det bare blir verre. Og å stå opp av sengen er et kapittel for seg selv. Men etter 15 - 20 min,er jeg sånn noenlunde. Går jo og vagger hele dagen, er ganske stiv, og tempoet er vel mer enn halvert, men det går i og for seg greit. Er jo opp og ned.

Har mye vann i kroppen, så regner med det er med på å bidra på tyngde og smerter.

Jeg har vel egentlig utelukket bekkenløsning, har ikke denne strålingen nedover i bena, eller følelsen av at det låser seg. Bortsette fra igår kveld, var det en strålende smerte i halebenet. Og å gå fra sofa til do tok meg 5 minutter.......litt overdrevent....;O)

Jeg har snakket om smertene til lege og jordmor, men bekkenløsning har aldri blitt nevnt, så jeg har vel regnet med at hvis de mente det kunne vært det, så hadde de sagt noe. Ellers så har jeg kanskje ikke vært klar nok i min tale. Men det kan jo være at gravide kan ha smerter i ledd uten at det må være bekkenløsning? Jeg aner ikke, er førstegang dette.....

Men verste frykt er at det ikke forsvinner etterpå. Hvordan skal jeg klare å ta meg av min lille baby-jente hvis tilstanden er slik som dette? Heldigvis så skal sambore være hjemme i 5 uker etter fødsel.

Uansett, merker at smertene er mye bedre om jeg får godt med søvn. Har jeg sovet 2 timer en natt er jeg stiv og vond hele dagen. Men får jeg sove nok timer (selvfølgelig avbrutt av dogåing da ;O), så er ikke ledda så galne den dagen. Så utrolig viktig med god søvn. Synd vi ikke klarer å bestemme slikt selv i denne tilstanden vi er i....

Når dette er sagt, gleder jeg meg masse masse til jenta mi er her hos meg :o)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres nå ut som bekkenløsing for meg iallefall. eller alle har jo det da, men ikke alle kjenner like mye til det. legen sendte meg til fysioterapeut md engang jeg nevnte rygg og hofter, for å forebygge. Og hos fysio'n fikk jeg noen enkle tøyingsøvelser og tips om hvordan gå riktig. Jeg og vagga og var stiv og dette gjorde det hele bare værre da det låser musklene og ledd. Prøv å vær obs når du går at du ikke lener deg bakover og vagger stivt, men heller prøver å gå normalt med hele fotbladet "rullende" i bakken med et lite fraspark - ja det kan senke gåfarten men jeg er etter bare to uker med bevisst gåing og tøying, mye bedre i rygg og hofter, og skuldre egentlig for jeg var fæl til å "bære magen" med skuldrene. Få og legen din til å henvise deg til fysioterapeut(en som kan dette med gravide, skal være noen i alle kommuner), det kan hindre at det blir værre!

Skrevet

Det kan jo være at du har bekkenlåsning og ikke symptomgivende bekkenløsning.

Skrevet

Jeg hadde bekkenåsning og ble helt bra etter noen behandlinger hos kiropraktor. Klarte nesten ikke å gå. Værdt et forsøk, men man må dekke utgiftene selv og det er dyrt.. Håper du blir kvitt plagene dine før fødsel!

Skrevet

Uansett om dette er bekkenløsning eller ikke tror jeg nok du kan regne med at dette er hormonelt betinget og at det vil gå over etter fødsel. Jeg hadde vondt en stund etter fødsel sist også, men det gikk gradvis over.

Hormonene gjør at ledd i kroppen blir mer fleksible, og det kan vel godt være det som gir deg verk i leddene i bena.

Nå er jo du så nærme fødsel, at det er vel liten vits i å oppsøke fysioterapaut. Men se litt på denne siden www.lkb.no, og les gjennom tips og hverdagsråd. Kan jo være greit å forebygge litt selv om det er kort tid igjen. Så må du bare kjenne litt på hvordan det føles etter fødsel. Det kan være greit å få hjelp til opptrening etter fødsel dersom bekkenet ikke er så bra.

Lykke til, og ta vare på deg selv :-)

Skrevet

Takk for svar. Jeg skal se det an til etter fødsel om det forsvinner eller ei, siden det er så kort tid til, så sjekker jeg opp med evnt. fysioterapeut da. Men skal ta en kikk på kjerringrådene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...