Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg var på sykehuset i går, og legen hadde sett nærmere på røntgenbildene av bekkenet mitt. Han sa at jeg har en bekkenanomali - egentlig en ugunstig form på hele fødselskanalen - som gjør at jeg ikke kan føde vaginalt.

En slik beskjed er jo i grunnen ikke positiv, men jeg er utrolig lettet. For det første gir deg meg en forklaring på hvorfor fødselen gikk som den gikk. Ikke rart han stoppet opp halvveis og måtte tas med keisersnitt - når det faktisk var umulig å passere! Jeg har hatt så mye dårlig samvittighet og vonde tanker rundt fødselen, og følt at alt har vært min skyld - men at jeg har et unormalt bekken, DET føler jeg faktisk absolutt ingen skyldfølelse for, det er ikke min feil. :)

Dessuten er jeg nå, når ting ble som de ble, i den heldige situasjon at jeg har en medisinsk indikasjon for å ta keisersnitt. Jeg slipper å gråte meg til et keisersnitt pga fødselsangst, noe jeg har sett på som helt forferdelig og en umenneskelig oppgave - og også hatt dårlig samvittighet for. Jeg vet jo at vaginal fødsel egentlig er best - men nå går det faktisk ikke.

Legen snakket også mye - egentlig FOR mye, synes jeg - om at jeg var heldig som ikke levde for 100 år siden, eller for den saks skyld i dag i et u-land. Jeg er jo fullstendig klar over at hadde jeg levd et annet sted, i en annen tid, hadde jeg vært en av de mange, mange kvinnene som aldri overlever sin første fødsel. Det har jeg stor ydmykhet for, og det tar jeg ikke lett på. Det er en fryktelig måte å dø på.

Så neste gang blir det planlagt keisersnitt på meg - jeg trenger så sårt at det blir en god opplevelse, og selv om jeg må innrømme at jeg er litt nervøs for det også, tror jeg det skal bli mye bedre enn forrige gang. Nå skal jeg bare legge hele fødselen bak meg, og gå videre i livet. :) De siste åtte månedene har vært tøffe, men nå har jeg fått svarene jeg trengte, og vet hva jeg har å forholde meg til.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140309165-n%C3%A5-er-jeg-bare-lettet-og-glad/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...