Leer Skrevet 26. juni 2009 #1 Skrevet 26. juni 2009 Min gutt blir seks mnd om en uke, og nå sitter han kanskje 30 sekund til 1 min alene. Så blir han sliten og velter til en av sidene. Han synes det er kjempe stas å sitte i lekegrinda inntil hjørnet med ei pute bak seg, og det er ikke like populært å bli lagt ned i lenger. Jeg kan jo aldri gå i fra han sittende, men har puter rundt for å støtte. Og det er ikke lange tiden han sitter sånn, for jeg ser jo at han blir sliten av det. Regner man egentlig da for at de kan sitte eller er det når man trygt kan sette barnet på gulvet og gå i fra dem og vite at de ikke velter.
Sunnybeach4gull :) Skrevet 26. juni 2009 #2 Skrevet 26. juni 2009 Heia :-) Litt skummelt når dm velte, æ brukte alltid være ganske nært, så æ kunne ta han imot :-) Han satt aleina som 6 mnd, men tok sæ ikke for når han velta før hanv a 6,5 mnd ;-) Som 7 mnd gammel kom han sæ ned fra sittanes med å "klatre ned" :-) Lærte sæ for rundt 1 uka sia å sette sæ opp fra mageleie :-) E 7 mnd å 3 uker nu :-) Når dm først bynne å lære sæ ting,så går d fort som fy i dn utviklinga si ;-)
*Lissi* Skrevet 26. juni 2009 #3 Skrevet 26. juni 2009 Snuppa er 9 mnd.og sitter stødig. Har sikkert gjort det en stund, men har ikke giddet støtte henne opp med puter. Setter seg avogtil opp selv nå, så da er hun tydeligvis sterk nok til å sitte.
babyfrøken *mamma* Skrevet 26. juni 2009 #4 Skrevet 26. juni 2009 Snuppa vår var litt over 6mnd da hun satt "godt" uten støtte. Veldig sjelden hun mister balansen, nå er hun nesten 7,5 mnd.
frk-fryd Skrevet 26. juni 2009 #5 Skrevet 26. juni 2009 Her har vi ikke "øvd" på sittinga i det hele tatt. Tøtta sitter nå uten støtte en god stund (er 8 mnd), men har ikke latt henne velte for å se om hun tar seg for selv:) Hun sitter ofte da med hendene støttet frem på beina eller gulvet forran seg. Hun setter seg ikke opp selv heller enda. Men ruller seg og kravler seg dit hun vil. Her kommer vel kanskje krabbinga før hun setter seg selv opp, og det er jo bare bra for ryggen. Man regner det ikke for at de kan sitte, før de gjør det uten støtte, og uten veltefare. Det er ikke noe å stresse med, for det er ikke bra for en umoden rygg å sitte lenge i gangen. De finner ut av det selv i eget tempo når det er riktig for dem.
Faylinn Skrevet 26. juni 2009 #6 Skrevet 26. juni 2009 Min eldste satt seg opp selv og satt støtt rett før 8 mnd. Kunne krabbe i godt tempo fra 7,5 mnd, og det er vel naturlig at krabbinga kommer før de kan sette seg opp selv.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 26. juni 2009 #7 Skrevet 26. juni 2009 Man skal da ikke sette babyen sin på gulvet før den klarer å komme seg opp i sittende selv, jenter;) Det var ihvertfall det jeg ble fortalt av fysioen på HS, dette for å unngå at de skal bli rumpe-akere istedet for å krabbe! Det er først når babyen klarer å komme seg opp i sittende på egenhånd, og tar seg for ved fall, at man sier at babyen kan sitte selv.
MintCondition Skrevet 26. juni 2009 #8 Skrevet 26. juni 2009 Jepp, signerer lykkeli&gla! (har forøvrig ei venninne som alltid satte opp sin eldste datter, hun lærte aldri å krabbe, men var rompeaker...og begynte ikke å gå før hun var 20 mnd. Mulig det var tilfeldig, men...hvem vet?)
blomsterjenta Skrevet 26. juni 2009 #9 Skrevet 26. juni 2009 Min jente satt ikke stødig før hun selv satte seg opp fra liggestilling, opp på alle fire, og ned på rumpa, da var hun akkurat 7mnd. Det er et par uker siden, og nå sitter hun hele tida. Jeg kan trygt sette henne på gulvet uten at hun tipper. Vi øvde aldri på å sitte heller. Hun lå masse på magen, og fant ut av ting derfra;)
Skihild Skrevet 26. juni 2009 #10 Skrevet 26. juni 2009 Min eldste han satt sjølv på dagen hår han var 5 mnd. I dag er han 10 år, og har greidd seg veldig fint i livet:-) Nå er velse tulla 4,5 mnd, og ho begynner å bli veldig stødig, kanskje blir ho som broren...........
Gjest Skrevet 26. juni 2009 #11 Skrevet 26. juni 2009 det er nok forskjellige definisjoner på "sitte" her.. min snelle på 6 mnd og to dager sitter absolutt ikke selv..
vims81 m/♀08 ♥♂11♥ Skrevet 26. juni 2009 #12 Skrevet 26. juni 2009 Min satt uten støtte da hun var ca 6mnd. Da kom hun seg opp i sittende selv. Begynte å krabbe noe før.
Gjest Skrevet 26. juni 2009 #13 Skrevet 26. juni 2009 Jeg haar også hørt at man ikke skal la dem sitte for mye før de kommer seg opp i sittestilling selv fra mageleie. Fysio sa at å sitte på fanget gjør ikke så mye, men å sitte i høystol, på gulvet osv skal man være forsiktig med. Når de er sterk nok i ryggen til å sitte selv, så setter de seg opp selv
vims81 m/♀08 ♥♂11♥ Skrevet 26. juni 2009 #14 Skrevet 26. juni 2009 Samme her - og plutselig satt hun bare der Da hadde hun knekt sittekoden! Vi hadde henne på fanget inntil oss lenge før det, men da hadde hun jo støtte i ryggen og lå mer enn hun satt. Hun satt også litt i høystol i forbindelse med måltider før hun satt stødig selv, men det sa HS var helt ok så lenge det kun var snakk om måltidene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå