Gå til innhold

lenge å vente......

Anbefalte innlegg

hei, har fått innkalling til UL 5 august., rundt regnet vil jeg da være i slutten av uke 19. Har vært hos lege en gang i uke 9 for å få bekreftet graviditeten. Er d slik d skal være, må jeg bare smøre meg med tålmodighet til uke 19, eller burde jeg få en sjekk hos eventuelt lege før ordinær UL. Føler meg i flott form, bare litt engstelig for at jeg ikke har "hørt" eller "sett" spiren enda........:)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140307630-lenge-%C3%A5-vente/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke fått ul før 17.august jeg (da snart 21 uker), så kjenner følelsen av at det er lenge å vente. Heldigvis mistenkte jordmor at det kunne bli sånn, pga ferier og slikt, så da jeg var hos henne i uke 10 avtalte vi at jeg skulle komme igjen på 14 uker, slik at vi kunne finne hjertelyden. du hadde jo også 1. kontroll ganske tidlig, så hadde jeg vært deg hadde jeg tatt kontakt med lege eller jordmor for å høre om noe slikt var mulig! :)

Annonse

anbefalinger i følge retningslinjer for svangerskapsomsorgen:

første kontroll uke 8-12 for å bekrefte svangerskap, blodprøver og fylle ut helsekort for gravide +++

2 kontroll er ultralyden rundt uke 17-19

3 kontroll uke 24

4 kontroll uke 28

5 kontroll uke 32

6 kontroll uke 36

7 kontroll uke 38

8 kontroll uke 40

deretter evnt overtidsvurdering.

det er helt vanlig å ha lite kontroller før ultralyden... det hadde vært kjekt å få høre hjertelyden litt oftere, men er greit å slippe å reise inn så ofte så lenge svangerskapet er som normalt. mot slutten blir du møkk lei av alle lege timene hehehe:)

Helt enig, det er ALTFOR lenge å vente helt til UL. Jeg skal inn i uke 20 pga ferie og har kunn hatt en time hos legen(uke 10). Føler vel at det er altfor lite, men det er vist slik det skal være.... Jeg går med første og føler vel at jeg er litt "ensom" misforstå meg rett da! (føler meg vel ikke helt gravid enda.

Det er vel ingen medisinske grunner til at man skal på kontroll mellom 1. gang rundt uke 10 og UL, men det føles tryggere da. Jeg fikk ikke høre hjertelyd hos legen i uke 10, så eneste jeg har å forholde meg til er UL i uke 8, der jeg så at det var et (sterkt) hjerte. Hadde vært fint å fått høre det en gang i mellomtiden, men legen min er på ferie nesten hele juli, så det gjør det ikke akkurat lettere å få det til... tror det går bra da, kjennes riktig ut, så jeg tar det på magefølelsen tenker jeg. (vokser til stadighet så det tyder på liv der inne...)

Heldige dere er som har fått høre hjertelyden allerede. Var på kontroll i uke 9. Kunne ikke komme senere på sommeren, for fastlegen min skulle ha ferie. Så jeg må vente helt til UL i uke 19 for å høre noe hjertelyd. Synes det er lenge å vente. Men førstemann hadde jeg flere kontroller, så jeg hadde hørt hjertet to ganger før UL da, tror jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...