Gå til innhold

Rabarbra, noen som vet...

Anbefalte innlegg

Skrevet

... om det er greit å høste den nå? Vi har fått enorme, og jeg tenkte å koke grøt til et selskap i kveld. Det er jo mye oksalsyre i rabarbraen, så jeg er usikker på om det er trygt?

Takk for hjelpa :)

Skrevet

Den bør høstes før st.hans pga syra, men jeg har no tatt inn hele sommeren jeg. Har ikke hørt at det skal være skadelig, blir vel som med frukt og bær. Det er jo så godt!

Skrevet

Du kan klippe den ned etter st.hans, så kan du bruke de nye som kommer opp etterpå, de er fine å spise, er uten den syra(husker ikke hva den het)

Tenkte gjøre et her, for kvalmen kom å ødela alle hageprosjektene mine nå på forsommeren.

Skrevet

jeg har laget rabarbra suppe for noen dager siden. tenkte ikke på at det var noe som ikke var bra jeg, men fikk skikklige kynnere/magekramper om natten.

hva er farlig med denne syren?

Skrevet

Wikipedia:

Oksalsyre er ei sterk organisk dikarboksylsyre med strukturen (HOOC-COOH). På grunn av forbindelsen mellom to karboksylsyregrupper, så er den en av de sterkeste organiske syrene. Saltene til oksalsyre kalles oksalater.

Oksalyre finnes naturlig i mange planter, men er giftig og man bør ikke spise planter som inneholder oksalsyre i store doser. Oksalsyre finnes fortrinnsvis i gjøksyre, meldestokk, rabarbra og spinat. Dødelig dose er angitt til å være 10 g oksalsyre for voksne og 3-4 g for barn. Det tilsvarer 4 og 1,5 kg rabarbra-stengler. Røttene og bladene hos rabarbra inneholder dog en mye høyere konsentrasjon av oksalsyre.

Skrevet

ja. takk jeg leste det. spiste nok ikke 4 kg, så det gikk nok helt bra, men tror ikke magen min tålte det noe særlig. men det kan jo også være fordi det nærmer seg termin. :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...