Tonen Skrevet 25. juni 2009 #1 Del Skrevet 25. juni 2009 Jeg må bare spørre dere som kjenner dere igjen i dette. Beklager å provosere her, men jeg syns dette er så vanvittig idiotisk!! Nå snakker jeg IKKE om de som har hatt en traumatisk fødsel bak seg som endte i hastesnitt eller har sykdommer el.lign som gjør at keisersnitt kan være nødvendig. Kvinner som blir gravide men syns at vaginal fødsel er så fryktelig skummelt at de må grine seg til et keisersnitt opplever jeg som patetiske. Millioner av kvinner takler vaginale fødsler hver eneste dag. Vi er til og med så heldige å få føde på sykehus som har alle tilgjengelige hjelpemidler. Når det i tillegg er dokumentert at vaginal fødsel er bedre for barnet syns jeg dette er egoisisk. Hva er dere så redde for? Smerte? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140305294-%C3%A5-kreve-keisersnitt-ved-f%C3%B8rste-svangerskap-pga-f%C3%B8dselsangst/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2009 #2 Del Skrevet 25. juni 2009 Jeg er en av de patetiske og vanvittig idiotiske førstegangsfødende som har grått meg til keisersnitt fordi jeg synes vaginal fødsel er fryktelig skummelt. Det er personlig og individuelt hva vi idiotene har av årsaker til å ønske oss keisersnitt, og jeg føler ikke for å gå i dybden og begrunne min egoisme for å glede deg. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140305294-%C3%A5-kreve-keisersnitt-ved-f%C3%B8rste-svangerskap-pga-f%C3%B8dselsangst/#findComment-140305783 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Allegra baby Skrevet 26. juni 2009 #3 Del Skrevet 26. juni 2009 Egentlig syntes jeg ikke du har noe som helst her inne å gjøre siden dette tydeligvis ikke gjelder deg. Patetisk syntes jeg heller det er å legge seg opp i andres fødselsmetode!! Hvorfor kan ikke du bare gjøre som du vil og så kan vi som ønsker ks gjøre som vi vil?? Det angår jo ikke deg. Er jeg inne på fødselsforum og plager de som skal føde vanlig med provoserende utsagn? Eh, nei. Men jeg skal svare deg uansett- jeg er en av de som fikk ks med nr 1 grunnet fødselsangst. Jeg ønsker rett og slett ikke å føde vaginalt. Jeg vil ikke ha ukontrollerte smerter, risiko for skader i underlivet, eller enda verre, et hjerneskadd barn pga oksygenmangel. Tro meg, akkurat dét skjer ikke med planlagt ks. Jeg hadde en super opplevelse med førstemann og håper å få det igjen med nummer to som nå er på vei. Jeg skal ha ks- skulle det bli et problem, så tar jeg det privat i utlandet. Lykke til med din fødselsopplevelse, fint at du kan velge det du vil, og jeg kan velge det jeg vil. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140305294-%C3%A5-kreve-keisersnitt-ved-f%C3%B8rste-svangerskap-pga-f%C3%B8dselsangst/#findComment-140309044 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bdancer Skrevet 28. juni 2009 #4 Del Skrevet 28. juni 2009 enig med hi. og hvis det er smertene man er redd så må man tro om igjen om man tror ks er smertefritt gitt;) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140305294-%C3%A5-kreve-keisersnitt-ved-f%C3%B8rste-svangerskap-pga-f%C3%B8dselsangst/#findComment-140311166 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Allegra baby Skrevet 28. juni 2009 #5 Del Skrevet 28. juni 2009 Det er faktisk veldig individuelt hvor smertefullt et ks er. Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg ikke hadde verre smerter på noe tidspunkt etter ks enn ved en normal menstruasjon. En paracet her og der holdt fint. Jeg VET jeg slapp billig unna smertemessig ift absolutt alle jeg kjenner som har født vaginalt. Men hvorfor legger dere som er så for vanlig fødsel seg så veldig opp i hvordan andre ønsker å føde? Er visst ingen som kan svare på det.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140305294-%C3%A5-kreve-keisersnitt-ved-f%C3%B8rste-svangerskap-pga-f%C3%B8dselsangst/#findComment-140311436 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bdancer Skrevet 29. juni 2009 #6 Del Skrevet 29. juni 2009 Mange som ikke har så sterke smerter ved fødsel heller - ei i familien sa hun hadde værre menssmerter. jeg synes ikke man skal kunne velge fødemåte når det ikke er medisinsk grunnlag for det. Nettopp fordi ks er høyere risiko for både mor og barn og langtidsskadevirkninger!!! det er en GRUNN til at det ikke ER frivilling i norge - man kan påvirke ja men legen tar siste avgjørelse. Det er en grunn til det. men synes legene har blitt slappe på det der:( Hvorfor skal mødre kunne velge det som (de mener) er mest lettvindt og behagelig, når det ikke er det beste for hverken mor eller barn? klarer ikke finne et eneste godt argument for det! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140305294-%C3%A5-kreve-keisersnitt-ved-f%C3%B8rste-svangerskap-pga-f%C3%B8dselsangst/#findComment-140314426 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2009 #7 Del Skrevet 29. juni 2009 hvor mange prosent er det som det går galt med under fødsel??? synes det er litt vel vrangsynt. det er jo ikke en ukjent sak at risoko for komplikasjoner og senskader er størst for både mor og barn ved ks enn ved fødsel. synes du det er koselig å tenke på at ditt bedagelige valg gir økt risiko for barnet ditt? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140305294-%C3%A5-kreve-keisersnitt-ved-f%C3%B8rste-svangerskap-pga-f%C3%B8dselsangst/#findComment-140314437 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Line1981 Skrevet 29. juni 2009 #8 Del Skrevet 29. juni 2009 Jeg hadde et planlagt keisersnitt med nr.2. Jeg endte derfor ikke opp med hastesnitt.. heldigvis! Men min første fødsel var brutal! Jeg syns den var jævlig (unnskyld ordbruken) men regnet med at dette var vanlig.. Helt til legene på sykehuset så på fødselsjournalen min et par mnd før termin (var jevnlig til kontroll for å kontrollere veksten, fikk stort barn første gang, og da jeg nå skulle ha gutt kunne han bli større..) Jeg var livredd for å føde vaginalt andre gangen, men på grunn av kommentarer som dine, sa jeg nei når jeg var på EMBLA-samtale. Gikk hele svangerskapet og var redd, og når de skulle sette i gang fødselen 3 uker før termin sprakk boblen! Jeg begynte å gråte, og greide ikke stoppe! Resultatet var at overlegen på fødsel satte meg opp til keisersnitt med det grunnlaget at forrige fødsel var brutal, og at en vaginal fødsel var for meg en større risiko enn keisersnitt! han mente nemlig at med så ekstrem fødselsangst var det grusomt å la meg prøve å gå gjennom det enda en gang! Når det er sagt, er det ikke smertefritt å ta keisersnitt! Jeg lå til sengs hele dagen med sterke smerter, og fikk ikke se gutten på et par timer etter snittet.. JEg slet med ammingen for det var vondt å ha han liggende på såret, og jeg måtte ha hjelp til å legge meg på siden slik at jeg fikk ammet. Kunne heller ikke stelle han de første dagene.. Men når jeg kom meg på bena gikk det bedre! Ble fort sliten, og såret var vondt og ømt. Derfor har jeg denne gangen lyst til å ha en "prøvefødsel" .. Dvs at jeg prøver å føde vaginalt, men de står klare til å ta keisersnitt hvis det ikke går.. Gutten hadde et hode på 40cm, så det hadde blitt hastesnitt på meg om de ikke hadde tatt planlagt keisersnitt.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140305294-%C3%A5-kreve-keisersnitt-ved-f%C3%B8rste-svangerskap-pga-f%C3%B8dselsangst/#findComment-140314461 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2009 #9 Del Skrevet 6. juli 2009 Jeg er ikke det spor redd for smertene. Utover det har da ikke du noe med mine grunner til å be om planlagt keisersnitt som førstegangsforelder. Millioner av kvinner takler vaginale fødsler hver eneste dag, men hva har det med min fødsel å gjøre? Millioner av mennesker lever på minimalt med mat hver dag også, er det noe du husker å inkludere i planene når du handler inn til middag? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140305294-%C3%A5-kreve-keisersnitt-ved-f%C3%B8rste-svangerskap-pga-f%C3%B8dselsangst/#findComment-140344013 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillefoxen Skrevet 7. juli 2009 #10 Del Skrevet 7. juli 2009 jeg er enig med de over jeg som spørr hva du gjør her inne som tydeligvis ikke skal ha ks anyway. under mitt frste svangerskap hadde jeg faktisk angst for fødselen, men etter mye tenktning gjorde mitt alterego ett valg og jeg bestemte meg for at jeg skulle da iallefall ikke være noe "dårligere" enn alle andre. jeg skulle føde vaginalt og dette skulle gå HELT fint. var riktignok ikke inne til samtaler, men hadde "terapi" med av ei veninne under hele svangerskapet. fødselen gikk ikke HELT fint i det hele tatt. 3 timer tok fødselen. Alikevel måtte de ta tang fødsel. ingen fortalte meg noen ting, og når jeg skrek at jeg ikke ville bli klippet klippet de alikevel og fortalte meg overhode ikke hvorfor selv om det var plenti med tid til å forklare først. dette ente jo i en ruptur som gjorde at jeg måtte opperere anyway og fikk ikke se babyen på 5 timer og alt besøk hadde de sendt hjem når jeg endelig kom ned igjen. nå er jeg gravid igjen og SKAL ha ks, ikke fordi det er så masse enklere, for det er det nok ikke. men rett og slett fordi jeg nekter å bli bleiebruker av en alder av 22 og med min fødsel er det mye mylig. dessuten er det da for søren ikke større risiko for barnet å bli født med ks, barnet for kanskje startvansker med pustingen og må på barneklinikk. men hallo? hva med vaginal fødsel da? hørt om lungebetennelse grunnet stress hos barnet så det bæsjer i fostervannet, hodeskader fordi det kommer "for sent ut" osv osv. det er isåfall mor det er værst for. men jeg tar heller smerter i såret og ett arr enn bleier resten av livet. har ett svært arr på magen 5 cm langt og 1-1,5 sm brett. klarer fint å leve med det. selv på stranden, men utlagt tarm er værre på stranden altså. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140305294-%C3%A5-kreve-keisersnitt-ved-f%C3%B8rste-svangerskap-pga-f%C3%B8dselsangst/#findComment-140345618 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AO3 Skrevet 10. juli 2009 #11 Del Skrevet 10. juli 2009 Patetisk, HI? Da burde du sette deg inn i forskning rundt fødselsangst - og hvem som har dette. Flertallet (80%) av dem som ønsker keisersnitt pga fødselsangst har opplevd en traumatisk fødsel tidligere (over halvparten av de flergangsfødende har tatt keisersnitt fra før, endel har også fått store underlivsrupturer eller fått et dødfødt barn). En historie med seksuelle overgrep, misbruk i barndommen eller psykiske problemer er også vanlig. Synes du dette høres ut som en gruppe patetiske kvinner - eller en gruppe kvinner som har vært gjennom mye vondt og som fortjener din sympati, selv om du tydeligvis ikke kan sette deg inn i deres tanker eller følelser? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140305294-%C3%A5-kreve-keisersnitt-ved-f%C3%B8rste-svangerskap-pga-f%C3%B8dselsangst/#findComment-140359795 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angelito Skrevet 10. juli 2009 #12 Del Skrevet 10. juli 2009 Jeg er nesten måløs over innlegget ditt, makan til snever tankegang og mangel på empati eller forståelse for andre mennesker og andres valg er helt på trynet!! Du må gjerne være imot ks men hvilken rett har du til å dømme andre? Det er vel du som er patetisk som kan ha en slik dømmende mening, hadde vært en grusom verden om alle var som deg. Du har da virkelig ingenting med hva andre velger å gjøre og om du var interessert i å forstå hadde det vært en helt annen sak, men å kalle folk patestiske gjenspeiler jo bare hva slags person du er. De lerde strides, ja det narturlige er som oftes sikkert det beste men alle mennesker er forskjellige og en angst er ingenting å undergrave eller å le av. Det kan være tusenvis av årsaker til at folk ønsker ks, noen kanskje tåpelige for deg, men du er ikke dommeren over hva som er rett eller galt å føle eller ønske. Det er ikke alltid en vaginal fødsel er til det beste for barnet, og uten mulighet fo ks hadde barselsdød,skader osv vært skyhøy i mange tilfeller. Takk og lov for at utviklingen er slik den er og at vi har en slik mulighet! Mye kan gå galt ved en vaginal fødsel, og det er vel ikke så mange som tror at et ks er smeretefritt og hokuspokus super enkelt? La kvinner bestemme selv uten å bli dømt av andre. Alle har rett til sine følelser og ønsker rundt en slik privatsak. Hadde ks vært så inmari farlig hadde vel ikke kvinner fått det innvilget "bare for fødeslsangt" slik du mener..eller??? Håper virkelig ikke du jobber innenfor helsevesenet eller en annen gruppe som skal bry seg om mennesker, for du er virkelig drøy!!! Og til alle kvinner som skal føde der ute, vaginalt eller ks: Lykke lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140305294-%C3%A5-kreve-keisersnitt-ved-f%C3%B8rste-svangerskap-pga-f%C3%B8dselsangst/#findComment-140360345 Del på andre sider Flere delingsvalg…
<3Oktober-09&Juli-12<3 Skrevet 10. juli 2009 #13 Del Skrevet 10. juli 2009 Jeg skjønner ikke hva du gjør inne på den siden her i det hele tatt egentlig.Jeg syns det er kjempeflott at kvinner kan få hjelp til angsten sin hvis de har fødselangst! Jeg gikk selv inn på dette forumet for å lese mer om ks, ikke for å bli provosert og sett ned på av de som velger å føde vaginalt. Jeg syns det er bra for de som velger å føde vaginalt, syns det er tøft gjort. Men alle sier at fødselen skal være så storr og at det er noe av det beste som skjer i livet ditt. D vil ikke den bli for meg hvis jeg skal gå hele svangerskapet og være livredd for fødselen. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140305294-%C3%A5-kreve-keisersnitt-ved-f%C3%B8rste-svangerskap-pga-f%C3%B8dselsangst/#findComment-140360806 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå