Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan de teste for soyaallergi ved prikktesting også? Hvordan fant dere ut at barna hadde allergier som melk, egg og soya?

takk for svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først bør du dra til fastlegen, be om å bli utredet for de nevnte allergier. Da vil de først be om at du tar blodprøver på disse stoffene (for å se mengden iGE), hvis utslag blir du sendt ganske raskt til barnepol. for allergitesting ved prikktester. Man kan ta prikktester av stort sett hele matpanelet.

Min Martin fikk utslag på melk, egg, mandler og nøtter. blodprøver først, derretter prikktester, så fikk vi nutramigen på resept.

Skrevet

De kan teste for soya også! Og en hel rekke andre matvarer. Vi har aldri tatt blodprøver, ble henvist rett fra fastlege til barnepoliklinikken - men det kommer vel an på hvor stor mistanke det er hvordan de gjør det. Verken blodprøver eller prikktesting er forresten absolutt sikre når de er under 1 år - dvs de kan være allergisk selv om prøvene er negative.

Jenta vår på 16 mndr er allergisk for egg og melk. Skal teste for litt mer, bl.a nøtter, på kontrollen til høsten. Fant det ut da vi begynte med grøt med kumelk da hun var knapt 7 mndr gammel. Fikk elveblest akutt og oppbluss av eksem etter 2-3 dager. Hadde dessuten kolikk som baby, men det er visst bare ca 20 % av dem med kolikk som har melkeallergi. Hun har 2 fettere med samme allergiene, så vi var nok litt ekstra obs og skjønte fort hva det var.

Lykke til med din lille!

Skrevet

Hei og takk for svar. Hun har testet positivt på egg, melk og peanøtter, noen flere tester har de ikke tatt. Men da må vi vel se det litt an. Har fått nurtramigen på respet. Hvilken erfaringer har dere med denne. Hun er snart 6 måneder, og vi skal bynne med mer fast føde. Alle erfaringer og tips mottas med takk.

Skrevet

Vi har veldig god erfaring med nutramigen. Vår sønn er nå 1,5 år men elsker den! Han får 2-3 flasker a 240 ml..(ikke så veldig glad i sojamelk) Han begynte ikke med den før han var 8-9 måneder. Men det gikk bra. Ble anbefalt å blande malt i den i starten, fordi han i tillegg var veldig hard i magen. Etterhvert som han ble bedre i magen så kuttet vi litt etter litt malten.

Jeg måtte slutte å amme da vi fikk påvist allergiene i oktober i fjor, fordi M aldri ble 100% ved at jeg hadde såkalt melkefri diett..

Martin ble aldri helt bra før vi kuttet 8 mnd grøt som kan inneholde spor av melk. Da ble han også kvitt eksemet i ansiktet:)

I dag har vi skjønt hvor sterk allergien hans egentlig er, da vi forsøkte Gildes Go og mager pølser og det reduserte i magevondt/nattevåk og diare dagen etter inntak. (1 pølse spiste han)

Hvor mye utslag hadde han på prikktestene?

Skrevet

Hei, takk for svar. Hun hadde mye utslag på testen. Størst utslag fikk hun på egg.

Hun fikk også blemmer og ble rød og hoven av mme. Derfor vi trodde det var noe.

Hvordan gjorde dere det med grøt da? Kuttet dere det bare ut og ga annen mat? Eller laget dere selv?

Takk igjen,,,

Skrevet

Ja vi kuttet, passet på at han fikk leverpostei (og da uten melk sef.)

Men det finnes jo Sinlac, det var den vi begynte med da vi skjønte det var allergier, fordi han også først fikk utslag på hvete. Den er totalt uten melk.

Skrevet

Vi har brukt Nutramigen i grøten fra hun var ca 8 mndr, og bruker det fortsatt. Har aldri prøvd å venne henne til å drikke det. Har ikke så sterk allergi som Martin over her, så jeg ammet til hun var 15 mndr - var på egg- og melkefri diett jeg også. Vi brukte mye Holle sine grøter i starten - de har mange forskjellige typer, kjøpes på helsekostbutikker bl.a. Etter hvert gikk vi over til å lage grøt av vanlige Bjørns havregryn, og det får hun enda. Har også fått hirsegrøt i perioder.

De anbefalte oss å ikke gi soya det første leveåret, da det visstnok i noen ytterst få tilfeller kan framprovosere soyaallergi. Nå får hun av og til soyayoghurt, soyasmøreost, osv. Bruker mest rismelk i matlaging, synes soyamelken gir for mye bismak.

Mølleren har mange produkter uten egg og melk, bl.a sjokoladekake og boller. Vi har brukt dem mye - godt tips til bursdager o.l. etter hvert som din blir større:-)

Skrevet

Tusen takk for fine svar begge to.

Da har jeg litt mer å jobbe med. Nytt for oss dette.

Kjedelig at barna deres skal ha det sånn, men er vel håp om at de vokser det av seg. Krysser fingrene for det hvertfall.

Skrevet

Lykke til med barna deres dere også!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...