Gå til innhold

obs - langt innlegg ang virusinfeksjon, forkjølelse og hoste... :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

I begynnelsen av mai fikk vår datter (20 mnd)en kraftig forkjølelse og etterhvert også hoste. En dag hostet hun veldig mye - stygg hoste. Vi dro på legevakten, og hun kastet opp i bilen flere ganger. Der fikk vi hostemedesin og ble sendt hjem. Etter en stund hjemme, pustet hun rart, altså hun anstrengte seg for å puste, og brukte "støttemusklatur" når hun pustet... dette endte med nok et legevaktbesøk, denne gangen ble hun lagt inn på sykehuset. Der fikk hun adrenalin og asmamedisin for å puste lettere. Også for å få åpne luftveiene osv... Vi fikk vite at det var mest sannsynlig en virusinfeksjon på de øvre luftveiene. Hun kviknet etterhvert til igjen.

Synes det var en grusom opplevelse hele greia, og nå har jeg blirr heeeelt hysterisk mamma. Bare et lite host, så begynner jeg nesten å gråte.. ( litt overdrivelse er lov) Men jeg er altså konstant bekymret. Pappan er offshore ,så jeg er veldig mye alene med henne..

Nå har hun blitt forkjølet igjen, 1 uke i dag. Hosten har også komt, selv om den ikke er så ofte. Hun hoster nesten ikke om natten. Jeg vet hun har blitt smittet av veninna mi sin lille gutt som vissnok hadde bronkitt... men det var ikke smittsomt sa hun.

Nå er jeg bare dritredd for det samme skal skje igjen...

Legene kunne ikke utelukka at hun hadde asma, men hun har ikke noen tegn på det, utenom den virusinfeksjonen. Hun er sjelden syk egentlig.

Dette ble et langt innlegg, men jeg lurer på om noen der ute har opplevd det samme? Og om det eventuellt har skjedd flere ganger??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har har vi astmaplager ved forkjølelse. Fikk du spray med deg hjem da hun ble dårlig sist, hvis det ville jeg gitt henne det nå for hosten, morgen og kveld. Hvis hun er litt hvesete og da selvfølgelig. Vanlig hoste behøver jo ikke bety noe. Men hvis hun er tungpustet i tilleg ville jeg gitt henne spray

Skrevet

Ja , vi fikk med sånn spray med maske.. Men hun er ikke tungpustet i det hele tatt.. nå iallfall..

Skrevet

Jenta vår har infeksjonsutløst astma, såkalt barneastma. Den blei sannsynlegvis utløyst av bronkiolitt/rs-virus då ho var 6 veker gamal. Var innom barneklinikken nokre timar då og fekk adrenalin for å løyse opp.

Plaga med forkjølelser og langvarig hoste heile livet, fram til ho fekk diagnosen ved 11 mnd. Fekk då ventoline og flutide. Når ho er frisk får ho flutide forebyggande. Ved begynnande forkjølelse (altså i det snørret begynner å renne - FØR ho blir plaga av hoste) aukar vi dosen til det dobbelte og gir også ventoline først for å opne opp. Blir ho veldig plaga av hosten blir det ein dobbeldose midt på dagen i tillegg.

Ho er ikkje "pipete" så vidt eg kan høyre. Av og til er ho litt tett/slimete, andre gongar (spesielt mot slutten av forkjølelsen) er det tørrhoste. Jenta vår har vore veldig mykje mindre sjuk etter ho begynte på medisiner (no er ho snart 20 mnd), det treng altså ikkje vere typiske astmasymptom for at astmamedisin skal virke,

Du kan jo ta ein telefon til legen dersom ho fortsetter å hoste, og høyre om du skal gje ho medisinen du har fått?

God bedring til jenta di!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...