Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 25. juni 2009 #1 Skrevet 25. juni 2009 HJELP altså- nå blir jeg snart sprø her. To netter på rad nå med kun 3-4 timers søvn på oss begge- sliten og trøtt er vel bare forbokstaven.. Hun sovner problemfritt på kvelden, sånn i 19-20 tiden. Det er når hun våkner opp igjen, etter en time eller to, at problemene VIRKELIG setter inn. Hun NEKTER å sove- UANSETT hva jeg gjør!! Igår holdt jeg på i nesten FIRE TIMER med å få henne til å sove igjen- er det muuulig liksom???? Jeg kan sitte ved siden av henne ved senga hennes- men det er bare gøy; da turner hun rundt nedi der og har det topp, smiler og ler (hun trenger nemlig ikke å komme ut i stua for å ha det gøy- for henne er det helmaks å være våken så lenge mamma eller pappa er der). Går jeg ut av rommet, begynner hun å hyle av separasjonsangst- så det er IKKE aktuelt. Bysser jeg henne på armen, blir det bare HYL og SKRIK- hun er sterk som en løve og begynner å bli noen kg nå- så jeg orker ikke holde på så lenge heller (det kan ta over en time)... Går jeg rundt med henne inne på soverommet og trøster og roer ned, bare ler og babler hun. Triller jeg henne i vogna, kan hun ligge forholdsvis rolig og stille- men hun SOVNER IKKE!! Før etter kanskje 2-3 timer. Igår prøvde jeg også å gå med henne i Manducaen- og da sovnet hun forholdsvis greit etter en times tid- men våknet igjen da jeg skulle legge henne ned i senga igjen. Vi kan samsove- men også da skal hun bare tulle og holde seg våken- ved å dra meg i håret, leke med puta, sprinkelsenga vedsiden av eller smokken.. Jeg begynner å bli rimelig frustrert her- for det virker som at INGENTING hjelper!!! Noen tips, anyone- noe jeg har glemt kanskje???
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 25. juni 2009 Forfatter #2 Skrevet 25. juni 2009 ..og ang sånn pose med seler; jeg har vurdert det, men oppnår egentlig samme effekt med å reive henne i pleddet...Og det HJELPER IKKE det heller!! For da bare ligger hun der og babler og holder på, selv om hun ligger BOM stille- hun har en slik ufattelig evne til å holde seg selv våken at det ikke er til å tro altså!! Altfor nysgjerrig, aktiv og sosial til å gidde å SOVE om natta liksom....
sonnenschein Skrevet 25. juni 2009 #3 Skrevet 25. juni 2009 Hei! Jeg har en gutt på 9 mnd og har akkurat samme problemet! Vi har drevet på i en uke snart og jeg er RÅDLØS! Kjempe slitsomt dette her... Jeg aner ikke hva man kan gjøre..Håper bare på at det legger seg av seg selv. Kanskje det bare er en fase.. Vi får da håpe det! Jeg føler iallefall med deg og håper at det er noen luringer her inne som har svaret!
mamarama og lille banan Skrevet 25. juni 2009 #4 Skrevet 25. juni 2009 her er det det samme, han er straks 8 mnd. bare at her er det magesmerter og luft i magen som plager han å natta, av en eller annen grunn. slitsomt
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 25. juni 2009 Forfatter #5 Skrevet 25. juni 2009 Huff ja, vi får bare HÅPE sterkt at det er en fase, en forbigående en i så måte!! Man blir så fryktelig SLITEN av det, i tillegg til trøttheten selvsagt- og frustrert, ikke minst! Hun holder på å lære seg å krabbe nå, så mulig at det kan spille inn?? Tenker på sånn søvnregresjon.. Og mamarama; hvordan merker du at han plages m luft og magevondt? Et par netter nå har hun nemlig begynt å gråte veldig mye i halvsøvne og sovet VELDIG urolig fra ca 03-04 tida og fram til morgenen- og det er noe helt nytt...Kan kanskje virke som at hun plages av et eller annet..
**Marge Simpson** Skrevet 25. juni 2009 #6 Skrevet 25. juni 2009 Kan det være at dette er den berømte søvnregresjonen som finner sted mellom åtte og ni måneders alder? Om jeg ikke tar feil så skrev LilleElla noe om det, og symptomene stemte så godt med datteren vår at jeg googlet det. Hos oss varte denne perioden i tre dager, og etter det har hun sovet fra leggetid i halv syv- syvtiden til fem-sekstiden om morgenen. Og vi har slitt mye med søvn, så dette var en veldig forbedring. Før denne perioden våknet hun ca. hver tredje time for melk, men etter søvnregresjonen har hun tydeligvis ikke behov for mat om natta lenger. Hun har altså nattavvent seg selv. Fantastisk!
mamarama og lille banan Skrevet 25. juni 2009 #7 Skrevet 25. juni 2009 lykkeli&gla: det ligner på Lille Banan. Han promper, og har tydelig vondt når jeg masserer han på magen, og trekker føttene opp mot magen (hjelper etter en stund.) Han veksler mellom mellom å småsute og hyyylskrike av smerte. og det er vanskelig å få ham til å sove igjen etterpå. I tillegg tror jeg de første tennene kommer snart; jeg kan se to hvite prikker gjennom gommene nede.
*Lissi* Skrevet 25. juni 2009 #8 Skrevet 25. juni 2009 Snuppa på 9 mnd. er ganske lik. Våkner og holder det gående minst 2 timer. Skjedd 4 netter i det siste. Tror det er litt tennene. I tillegg virker det som hun sover dårlig om natten, om hun sover lite om dagen.
La vita è bella <3 Skrevet 25. juni 2009 #9 Skrevet 25. juni 2009 Vi hadde et lignende problem da snuppa vår var mellom 3,5 og 5,5 mnd. Hun sovnet av seg selv når vi la henne rundt kl 20, men våknet igjen etter noen timer - lys våken. Hun holdt på i 1-4 timer før hun var trøtt og sovnet igjen. Vi spurte helsesøster og andre om råd, uten hell. Det var ikke det at hun skreik eller ikke ville sove, hun var rett og slett ikke trøtt. Det lignet ikke vanlige søvnproblemer med skriking osv, som det finner utallige metoder for.. Etter to måneder uten bedring, bestemte vi oss for å endre på søvnmønsteret. Jeg hadde ikke hatt lyst til det tidligere, i og med at hun var så flink å sovne av seg selv på kveldene, men nå orket jeg ikke flere våkenetter. Vi la henne da kl 20 for en ekstra hvil, og begynte å legge henne for kvelden rundt midnatt. Da sov hun resten av natta! Gu, så gad jeg var. Vi holdt på sånn noen dager, og begynte så å legge henne litt tidligere for hver dag. Det gikk over av seg selv og etter en god stund var vi nede i normal leggetid igjen. Nå blir det vel vanskelig for dere å prøve det samme i og med at jenta di er eldre enn mi var, og dermed sikkert må være oppe lenger enn 2 timer før det er natt (mi sov siste hvil 20-22 og ble lagt ved midnatt da vi begynte). Veldig vanskelig å skal styre søvnmønsteret til en på 9 mnd, så vet ikke om det kommer til å gå.. Mye forskjellige svar her sikkert, så håper dere finner ut av det. Det er ihvertfall veldig slitsomt å sitte ved sengkanten natt etter natt uten hell. Lykke til!
LilleBjella Skrevet 25. juni 2009 #10 Skrevet 25. juni 2009 Denne lille flisa er jo et någet spesielt nattmenneske? Fra det ene til det andre liksom. Før i tiden, var det ikke litt det samme da. At dere la henne, og hun sovnet fint sånn i elleve-tiden, men våknet etter en time eller to og holdt det gående til tre fire? Syns liksom jeg husker at hun sovnet greit med en gang, men så våknet. Jeg hadde nok gidd opp for lenge siden, og tatt henne med til et søvnsenter av et slag. Brukt massevis av penger på å løse det. For jeg eier ikke tålmodighet om natta. Ville kanskje ikke gått for Naphaug, for jeg syns hun er alt for generell. Men det fins jo profesjonelle som har en litt annen tilnærming til barn og søvn. Og som faktisk konsulterer foreldre og tar en titt på barnet i selve situasjonen, før de uttaler seg. Det kan jo være tusen millioner ting, og det blir bare synsing fra min side. Søvnregresjon er jo en realitet. For vår del har det vært merkbart i perioder, men har gått over etter noen dager. Mener likevel jeg leste at noen hadde en sammenhengende søvnregresjon fra fire måneder til ett år, og at læring påvirker ulike barn på ulike måter.
*En rosa og en blå* Skrevet 25. juni 2009 #11 Skrevet 25. juni 2009 Nå får jeg sikkert de fleste på nakken her, men når hun er 8-9 mnd'er så er det nok ikke av seperasjonsangst hun hyler når du går ut av rommet. Hun hyler nok fordi hun ikke vil du skal gå - det er jo så mye morsommere når du er der! Babyer skriker når de vil gi uttrykk for noe, så at hun skriker når du går ut er helt naturlig, men det er "frivillig" skriking. Vi hadde det på akkurat samme måte som dere når snuppa vår var 9,5 mnd. Løsningen ble en ferber "light". Jeg hysjet på henne, la henne ned, sa "natta" og gikk ut. Hun reiste seg selvfølgelig opp og begynte å skrike. Jeg ventet 2 minutter før jeg gikk inn og trøstet henne og la henne ned igjen i senga, og gikk så ut igjen. Slik holdt vi på med 2 minutters intervaller til hun ga opp skrikingen og la seg til å sove. Det ble ikke slik at hun skreik seg i søvn, hun innså bare at hun ikke oppnådde noe ved å skrike. Det tok ikke mange kveldene (tror det var ca 3) før hun la seg ned uten et kny. Om hun våkner i løpet av kvelden/natten nå, så går jeg bare inn, hysjer på henne, legger henne ned, sier "natta" og går ut. Og hun legger seg til å sove med det samme!
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 25. juni 2009 Forfatter #12 Skrevet 25. juni 2009 Huff JA, jeg føler at vi snart har fått vår dose sovetrøbbel nå... Men vet du Ella, jeg tror faktisk ikke det er så uvanlig med endel nattevåk m baby, bare at det kanskje ikke kommer så godt fram her på småtroll (for her skal man vel helst skryte av sine sovebabyer som sover natta rundt fra 1 ukes alder hehe;) Og hun har egentlig vært forholdsvis lett å legge og få til å sovne igjen om natta helt fram til nå de siste par mndene...Det var bare det at døgnrytmen hennes var så skrudd i starten, at jeg aldri helt skjønte når natta hennes starta..Så dette er noe nytt, og min teori er at det er MYE vilje inne i bildet, fordi hun nå har blitt større og "smartere"; det er SÅ mye mer gøy å være våken sammen m mamma enn å sove! Silkestrømpe- hun ER trøtt skjønner du, men VIL ikke være trøtt, hvis du skjønner hva jeg mener? Hun prøver desperat å holde seg selv våken; kjemper mot søvnen liksom... Etterhvert blir hun jo overtrøtt, og hyler til hver gang hun holder på å sovne- PES! Og lucille, jeg tror faktisk at det er starten på separasjonsangst dette her, for hun har det med å gråte når jeg går ut av rommet eller snur ryggen til, og aller helst vil hun opp på armen eller leke mellom beina mine på gulvet...Hun var MYE flinkere til å leke alene før! Og hvis pappan skal prøve å få henne til å sovne igjen, begynner hun den samme angst-hylingen igjen..Jeg hører nemlig godt forskjell på sinna-hylingen og angst-hylingen hennes;) Men klart, hvis det ikke roer seg snart, må vi jo prøve noe nytt- selv om hyling alene på rommet IKKE frister!!!!! Tror faktisk ikke at jeg vil klare det altså..
FruTB Skrevet 25. juni 2009 #13 Skrevet 25. juni 2009 Var det sånn at første duppen hennes er fra 9-11? Når står hun opp om morgenen? Kunne det kanskje hjulpet å prøve å vente enda litt til før hun tar denne duppen? Til 10-11 tiden? Kan jo kanskje han noe å si, dersom den er veldig tett opp mot nattesøvnen hennes ... Men dette er vel ikke rette rompa som fiser, for Bo dupper jo alltid 1 - max 2 timer etter han har stått opp, og vi har jo langt fra så store problemer som det dere har ... (men han våkner jo alltid etter at han har sovnet for natten, så kanskje dette burde prøves ut her også. Spørs om det i det hele tatt er mulig, for etter 2 timer våken på morgenen så blir han ekstremt sur og kravstor og klengete dersom han ikke får sove ...)
Lukkeleg Skrevet 25. juni 2009 #14 Skrevet 25. juni 2009 Lucille m/jentebaby; kvifor er det ikkje separasjonsangst? Skjønte ikkje heilt det.. Har ein på snart 9 som leikar fint så lenge vi er i synsfeltet og innan eit par meter radius, men som synes å få heilt panikk og skrik dersom han trur han er aleine. Trudde det var separasjonsangsten som hadde slått inn eg.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 25. juni 2009 Forfatter #15 Skrevet 25. juni 2009 huff ja, alle disse spørsmålene man stiller seg når baby ikke vil sove på kvelden er jo til å bli helt ØR av egentlig (er hun overtrøtt, ikke trøtt, tørst osv osv..) Jeg tror jeg har tenkt LITT for mye på slike ting i det siste, uten å bli det SPOR klokere egentlig (for det varierer jo sånn fra dag til dag, selv om dagsøvnen er lik). Men for å svare på spørsm ditt; flisa er som regel oppe i 2,5 timer før første duppen, sånn at den starter ca 09.30 eller 10... Da flisa dreiv og våkna så voldsomt etter bare 30 min ca, fant vi ut at hun ikke var trøtt NOK rett og slett, og løsningen ble å holde henne litt lenger oppe på kvelden før legging (men ikke FOR lenge selvsagt, for da blir de jo overtrøtt osv osv...here I go again;)
Rååååsa på ball Skrevet 25. juni 2009 #16 Skrevet 25. juni 2009 Det går nok over igjen snart skal du se Sliter veldig med vår om dagen vi også og hun er på samme alder. For bare en mnd siden la hun seg fint på kvelden selv (selvom vi hadde måttet slite for å få til det) og sov hele natten, nå MÅ hun plutselig puppes og bysses i søvn og våkner MINST 2 ganger om natten, i det siste har de vært 4-5 ganger.. Har ingen tips annet enn å holde ut det ordner seg nok snart. Jeg satser på at det er tenner eller varmen som plager vår lille, og jeg mener å huske at storesøsteren hadde en periode med det samme når hun var rundt den samme alderen.
Elisabeth '79=lykkelig mamma Skrevet 25. juni 2009 #17 Skrevet 25. juni 2009 Misforstå meg rett men synes dette er så "godt" å lese og kjenner meg masse igjen...Lillegutt på 8 mnd har alltid sovet "dårlig".. Nå for tiden bruker vi ca en halvtime pluss minus for å få han til å sovne. Han våkner noen ganger om kvelden/ natten for å snus fra mage til rygg/ siden og en gang for mat. Hos oss har det faktisk blitt lettere å få ham til å sovne igjen når han våkner. Han lukker øynene nesten med en gang. Men tidligere har vi brukt opp til et par timer på det om natta.. Tror lillegutt sover dårlig for tiden pga luft i magen og garantert på grunn av varmen...Han fiser en del når jeg er oppe hos ham og er klam..Selv om han bare sover i bleia og helseteppe.... Jeg tror også det kan være litt separasjonsangst som dere har snakket om. Lillegutt føler jeg iallfall har begynt med det i det siste...Helt merkelig for meg..er ikke vant til at han skal klenge og at jeg ikke kan være ute av syne. Det er heldigvis ikke hele veien... Og dette med hva en kan gjøre for å bedre leggingen og nattesøvnen kjenner jeg meg såååå godt igjen i...Holder også på å bli surrete i hodet av alle tankene om hva jeg kan gjøre...Pose, hvor lenge våken, mat....det er så mye og jeg er så lei av å prøve finne ut av det.. Føler det er så lite jeg kan gjøre...men fortsetter å prøve i jungelen av ideer og forslag...Bare så synd at når jeg finner noe som bedrer situasjonen litt så endere alt seg igjen... Vi får bare holde ut og prøve hjelpe hverandre gjennom det:)
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 26. juni 2009 Forfatter #18 Skrevet 26. juni 2009 Ja, det er sannelig godt at vi har dette forumet- det hjelper faktisk MASSE å bare se at man ikke er alene om problemet, selv om det ikke er så mange tips å få nødvendigvis=) Jeg kan imidlertid med GLEDE fortelle dere at flisa sov HELE natten inatt- uten en eneste skikkelig oppvåkning!!! Og det til tross for at jeg "pushet" henne til å sove en lang ettermiddagslur (rugget vogna, smokket osv)- faktisk hele 2 timer, fram til kl 15.45. Etter en SÅ dårlig natt som hun hadde bak seg, visste jeg at hun var avhengig av en god og lang lur for ikke å bli overtrøtt før legging=) Og jommen sov hun ikke fra 19- 06.30 du, helt uten annet tull enn litt smokking her og der- JIPPI!!! ...og btw så våknet hun opp med 39 i feber idag, så meget mulig at det er noe som plager henne litt for tida...Ikke at jeg skjønner helt HVA men, for hun har bra allmenntilstand, og er ikke forkjøla eller syk som sådan.. OG hun tok sine to første "krabbe-hopp" på gulvet igår- så dette går framover, juhuu=)=)
mamarama og lille banan Skrevet 26. juni 2009 #19 Skrevet 26. juni 2009 lille banan sov godt og lenge i natt han også, selv om det innebærer et par amminger og et par smokke-innsettinger og som jeg trodde - en liten tann har brutt gjennom i underkjeven!
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 28. juni 2009 Forfatter #20 Skrevet 28. juni 2009 Ja, da har vi NOK en bra natt bak oss- hun sov søtt fra 20 til 06.45; DIGG!! Men hva den feberen hennes skyldtes skjønner jeg fortsatt ikke noe av (den gikk heldigvis over igår, men likevel)...Fikk litt utslett og greier, kastet opp melka si et par ganger, men bra form og ikke veldig høy feber (38-39)...Nå er det bare utslettet igjen, og det er da NOE. Tror også at det kan være en tann på gang; ser nemlig noe firkanta hvitt rett under tannkjøttet på den ene sida, men det kan jo sikkert ta eeevigheter før den kommer... Så kanskje det bare var feberen som plaget henne denne gangen, og som ødela søvnen så totalt?? Får nesten håpe det;) Sikkert ikke noe godt m høy feber i denne heten...
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 15. juli 2009 Forfatter #21 Skrevet 15. juli 2009 Jajjaja- da har vi hatt flere dårlige netter igjen- med våkenperioder på 3 timer ca....Hvor INGENTING nytter!!! Og nå er det ingen feber å skylde på heller, og TROR ikke det er tenner på gang (selv om jeg kan skimte noe hvitt og firkanta nede ved hjørnetanna, men det har jeg gjort lenge nå..). I natt holdt hun på fra 00.30- 03.30; masse hyling selv om jeg lå vedsiden av henne og roet ned og strøk, klappet...Hun er så sterk, og har så sykt mye VILJE- hun regelrett KJEMPER for å holde seg våken...Pes altså!! Her en kveld var jeg så desperat etter litt fred og ro at jeg putta henne i Manducaen- hvorpå hun sovnet med en gang og sov søtt hele kvelden..Men hun skrek til innimellom- sånne skikkelige hyl altså...Akkurat som om hun hadde vondt et sted. Men så har hun jo lært så mye nytt i det siste også; krabbing, åling, sette seg opp selv osv- og har jo hørt at også dette kan forstyrre søvnen.. Nei- ikke lett å bli klok på dette altså!!
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 15. juli 2009 #22 Skrevet 15. juli 2009 Sånn holder jenta mi på også, men her er det tenner på gang og muligens ørebetennelse. Så føler jeg ikke kan klage siden det er slik man må regne med når de har vondt. MEN, jeg tror det er MYYYYYYE vilje på gang med min tulle og det høres jo helt likt sånn som din holder på! Vi får håpe det går over og trøste oss med sjokolade imens!
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 15. juli 2009 Forfatter #23 Skrevet 15. juli 2009 ha ha- ja, det har jeg faktisk gjort idag... Lot den sunne linje fare og skikkelig trøste-momsa sjokolade- deeilig..og velfortjent spør du meg;) Det kan faktisk hende at det er tenner som plager flisa litt også (i tillegg til natt-trass), for hun sikler faktisk en del nå, og det gjør hun aldri ellers. Samt at jeg ser disse hvite firkantene, synes liksom de blir tydeligere og tydeligere for hver dag nå omtrent...Uansett- får håååpe at det snart gir seg dette her, for nå er jeg LEI!!!
løkky82 Skrevet 15. juli 2009 #24 Skrevet 15. juli 2009 Bare et lite tips som jeg leste på babyverden. Det var noen som hadde problemer med å få 8 mnd baby til å sove hele natten. Hun kjøpte lavendelolje på helsekost. Hadde noen få dråper på en klut og hengte den på sengekanten (slik at baby ikke kunne nå). For henne funket det kjempebra. Kanskje vært et forsøk om ingenting funker og man begynner å bli desperat:)
AO3 Skrevet 16. juli 2009 #25 Skrevet 16. juli 2009 Her går det så utrolig opp og ned! Fire netter i forrige uke sov han faktisk hele natta - for første gang! Ni mnd. Vi var lykkelige, og trodde kanskje dette skulle vare. De to siste nettene har vært et mareritt... Han våkner og skriker minst en gang i timen. Det går noenlunde greit på kvelden, men de virkelige problemene starter i to-tiden på natten. Jeg trøster meg med at alt er en fase med disse må, de går over før man aner det...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå