trolly Skrevet 25. juni 2009 #1 Skrevet 25. juni 2009 Har begynt å gi mme i tillegg til ammingen siden jeg har lite melk. Babyen min på 6 uker har begynt å sove mye mer etter at jeg begynte å gi mme. Kan sove opp til 5 timer i strekk. Er mme tyngre fordøyelig? Eller sover han bare fordi han er veldig god og mett? Noen som gir mme her og hvordan sover deres babyer? Og dere som både gir både mme og ammer - hvordan vet dere at babyen får nok..? man vet jo i utgangspunktet ikke hvor mye mm babyen får uansett dersom man ikke veier før og etter man gir da. Her må vi bare prøve oss frem, ser jo på han om han er sulten eller mett, men likevel vanskelig.
Lemonia Skrevet 25. juni 2009 #2 Skrevet 25. juni 2009 Ja, mme er tyngre å fordøye og derfor kan det være de sover mer (men de er ikke noen generell regel, mener jeg leste at 50% sover lengre om gangen og 50% har uforandret søvn). For å vite at babyen har fått nok må du blande mer enn han vanligvis drikker. Tømmer han flasken bør du blande mer neste gang slik at du ser om han vil ha mer eller om det var nok. Etterhvert finner du ut omtrent hvor mye han vil ha hvert måltid og så blander du det. Etterhvert øker du litt for å se om det er på tide med større porsjoner.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 25. juni 2009 #3 Skrevet 25. juni 2009 Jeg opplevde akkurat det samme selv- da jeg slutta å amme og gikk over til MME da snuppa var 2 mnd gammel...Plutselig kunne hun sove flere timer i strekk, flere ganger om dagen! Det var noe annet enn de korte halvtimes- times duppene hun hadde da hun kun fikk mm ja;) Jeg tror at hun sov bedre fordi hun ble skikkelig god og mett til hvert måltid (noe hun tydeligvis ikke ble ved puppen), samt at MME er litt tyngre fordøyelig. Deilig, ikkesant;)?
trolly Skrevet 28. juni 2009 Forfatter #4 Skrevet 28. juni 2009 Ja det er deilig! Godt å kunne få gjort litt andre praktiske ting enn å bare sitte å amme hele døgnet - noe jeg gjorde siden jeg ikke hadde nok melk. Og takk for tips angående hvordan finne ut om han er mett. Har veldig lite melk, men ammer før og etter jeg gir mme for å få op prod. FLERE SPM: - Dere som gir bare mme: gir dere 15% av kroppsvekten til barnet? Dvs tar det som utgangspunkt? (Eks. barnet veier 4000 g = 600 ml i døgnet.) - Hvor store porsjoner gir/gav dere til et baby på 6 uker. Vi gir ca 120 ml 5 ganger i døgnet. Dette kan jo variere litt - Vekker dere barnet for å gi mme til faste tider? Babyen vår kan sove hele 5-7 timer på natten!! Bør jeg vekke ham etter 5 timer? Hva gjør dere? - Hvilke flaske bruker dere?
Lea Laus Skrevet 28. juni 2009 #5 Skrevet 28. juni 2009 Hei! Vi gir kun mme, og har gjort det hele tiden, Lillemor er nå 10 uker og har de siste ukene sovet fra ca. 22 om kvelden til ca. kl 07 om morgenen. Vi vekker henne ikke for å gi mat, hun våkner selv når hun er sulten. Vi bruker Hipp og blander 170 ml til hvert måltid. De første to måltidene om dagen pleier hun og tømme hele flaska, men etter det spiser hun ca. 100 - 120 ml. pr. måltid. Dette har vi vel gjort siden hun var en ca. 7 uker tror jeg. De spiser så mye de trenger, 15% er jo bare veiledene. Dersom det er noen grunn til å engste seg for vektoppgangen kan du jo følge litt med på det, men hvis ikke hadde jeg ikke brukt så mye energi på det tror jeg.. Lillemor spiser ca. 6 måltider om dagen. Vi gir mat når hun gir tegn på sult, men hs mente vi skulle prøve å gi hver 4 time. Syns det er litt kronglete jeg da, jeg lar henne ikke ligge og være sulten, og jeg tvinger henne heller ikke til å spise om hun ikke er sulten for å si det sånn.. Vi bruker Avent sine flasker og er veldig fornøyd med det! Nå som hun er blitt 10uker så vasker vi de i oppvaskmaskinen på 70 grader og så steriliserer vi de i micro'n etterpå. Veldig enkelt og greit. Lykke til:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå