cilles Skrevet 25. juni 2009 #1 Del Skrevet 25. juni 2009 Har hatt 3 SA og har en gutt på 4 år. Er det slik at det må være 3 påfølgende aborter for at det kalles habituell abort ? Jeg mistet i uke 8 for 5 år siden, ble gravid igjen med sønnen min og fødte han i 05. Mistet så i SA i uke 16+3 i januar, og nå på tirsdag i uke 8. Jeg tenker litt sånn at en abort er tilfeldig, den andre var uflaks, men denne 3 får meg til å tenke at det kanskje kan være noe som forårsaker dette. Var hos legen nå i dag og da tok hun en blodprøve av meg for å sjekke om det kan være blodpropp-tendenser. Har lest litt inne på diverse tråder og ser at mange har fått behandling for dette. Både pappa og farfar har hatt flere blodpropper. Så snakket hun også om at hun kunne søke om utredning for oss. Men er det slik på Ullevål at en må ha hatt 3 påfølgende SA ? Nå skulle hun bare følge med på hcg-nivået mitt denne uka og neste og så skulle vi snakkes igjen. Jeg fyller 37 i år og føler jeg ikke har noe tid å miste. Vil gjerne komme igang og prøve igjen med en gang. Noen som har noen gode råd ? Jeg har hatt blødninger i alle svangerskapene. Sett hjerteaktivitet de to andre gangene jeg mistet. Tenker også på om det kan være noe med progesteron-nivået mitt. Er dette noe som fastlegen kan sjekke, eller må jeg utredes for det ? Håper på å kunne lære litt her inne :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140303256-lurer-p%C3%A5-om-jeg-kan-melde-meg-inn-her/
Luddes mamma Skrevet 25. juni 2009 #2 Del Skrevet 25. juni 2009 Hei cilles De sier man må ha hatt 3 aborter på rad med samme partner for å kalle det habituell abort, og få utredning. Men det virker jo som du har en veldig bra lege som skal skjekke blodet ditt for koaguleringsproblem, og evt søke om utredning! Selv har jeg en gutt på 3 som ble født i 05. Men hadde 1 SA (uke 5) og 2 MA (uke 9 og 14) i løpet 08. Jeg så hjerteaktivitet flere ganger på UL i forkant av begge MAene. Har lært at det desverre ikke er noen garanti for at det skal gå bra! Jeg har Leiden Mutasjon/APC-resistens. Dette viste jeg også før jeg ble gravid første gangen, men alle sa det ikke var noe problem. Gjennomgikk utredning i mars-april, og de konkluderte med at eneste svaret (bortsett fra uflaks) var koaguleringsproblemene mine. Hun sa også at i veldig mange tilfeller ved habituelle aborter var det dette de fant noe på. Er nå gravid igjen (uke 6) og tar fragmin-sprøyter og Trombyl. Begge for å forhindre ulike former for koaguleringsproblem. Skal ta fragmin tom 3 uker etter en evt fødsel, og Trombyl til engang i 3 termin. Jeg er 36 år, og dette er nå min 5 graviditet. Kjenner at aldersangsten kommer smygende. Vet ikke om jeg orker forsøke igjen, om det går til helvete nå. Det er vel grenser for hvor mye man kan usette seg selv for. Håper du får den oppfølgningen du behøver, og noen gode svar på blodprøvene! Lykke til videre! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140303256-lurer-p%C3%A5-om-jeg-kan-melde-meg-inn-her/#findComment-140303428
lioness* Skrevet 26. juni 2009 #3 Del Skrevet 26. juni 2009 Alltid kjedelig å måtte ønske noen nye velkommen hit... du er jo selvfølgelig hjertlig velkommen, men det er jo en trist situasjon å være i! Jeg synes også at du skal utredes, særlig med tanke på at det er historie med blodpropp i familien. Og at du har sett hjerteaktivitet begge de to gangene du mistet. Det var de opptatt at på Riksen da jeg snakket med dem der, det er visst et tegn på at det kanskje være noe annet en feil på fosteranlegget. Det er et krav om at abortene skal være påfølgede (og med samme far), men hvis legen din henviser deg og snakker med dem kan det jo være at de vurderer det slik at de utreder deg uansett. Blodprøvene for å sjekke blodpropptendenser er enkle og kan utføres på legekontoret ditt, du trenger ikke henvises til Ullevål for å ta dem. Ventetiden for å få svar er bare noen dager Fastlegen kan sjekke progesteronnivået ditt på ca en uke etter eggløsning, men om du har normal syklus (lutealfase) er det ikke så sannsynlig at dette er et problem. Og du har jo gått forholdsvis langt i svangerskapene dine også, ikke mistet så veldig tidlig. Lykke, lykke til! Håper du finner noen svar på hvorfor dette skjer! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140303256-lurer-p%C3%A5-om-jeg-kan-melde-meg-inn-her/#findComment-140306891
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå