Gå til innhold

konisert og leiden mutasjon

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Ble konisert i midten av april, ble gravid i begynnelsen av juni.

Er 4+4 i dag, og skal til tidlig UL i ca uke 6 som jeg selv måtte ordne med. Bør jeg be de måle livmorhalsen min??Eller gjør de det automatisk siden jeg er konisert for så kort tid siden.

Legen som koniserte meg sa jeg gjerne kunne bli gravid med en gang, og det tok da ca 2 mnd,men jeg hører/leser jo om mange her inne som det ikke har gått så bra med dessverre.

Er det noe spesielt jeg bør ta hensyn til eller kommer alt ann på hvor lang livmorhalsen min er?? blir jo helt ûber nervøs kjenner jeg.

Bør jeg bli sykmeldt? har en jobb hvor det mye løfting og gåing.

Har også leiden mutasjon og tar fragmin 5000IE hver kveld,disse er jeg ganske vant til siden jeg hadde en SA før koniseringen og måtte ta de en mnd etter utskrapingen.

Takk for svar;)

• 3 måneder senere...

Fortsetter under...

Jeg ville absolutt bedt dem måe LMH. Er selv konisert (2005) Har ikke fått noe oppfølging er 21 +1 nå etter UL og er plaget med nedpress, og er kjempenervøs for at LMH kan være svak. Tok det opp med JM som avblåste at det var noe å bekymre seg for, og ville ikke henvise meg for måling. Har nå tatt kontakt med legen min, og skal til han på torsdag, så krysser fingrene for at han tar mine bekymringer på alvor, og at jeg får målt LMH denne uken :) Kommer ikke til å gi meg før noen tar meg på alvor...

Stå på!

• 2 uker senere...

Harefrk1, du var fra samme sted som meg, ikke sant?

Jeg er også konisert, januar 2009. Ble gravid i mai. Sommervikaren til fastlegen min som jeg var hos på første legekontroll ville ikke henvise meg. Ingen grunn til ekstra oppfølging. Jeg skjønner egentlig godt at de sier det også, for det går jo bra for de aller fleste gravide koniserte. MEN jeg var bekymra og fikk det ikke ut av hodet, var lmh min forkortet?! Og er den gravide svært bekymra er det henvisningsgrunn, har jeg lest. Så jeg ringte sykehuset, fikk legen som koniserte meg til å skrive en henvisning. Nå blir jeg kjempebra fulgt opp, men det er jo en bismak i det siden jeg måtte stå på selv for å få det.

Jeg har nå vært på to innvendig ul, der den ene viste lmh 35mm og neste 30 mm. Nå er jeg 24 uker og skal på ny ul om få dager. Spent på den.

Får du ekstra oppfølging?

Og du som startet tråden, håper det har gått bra med deg også:) At du får den oppfølgingen du trenger:)

Hei!

Ja jeg det stemmer det, vi er fra samme by, med termin samme dag :o)

Jeg tok det opp med JM som mente at dette var ingen ting å "sjekke", men siden jeg hadde så innmari nedpress følelse, var jeg ganske bekymret, så jeg kontakta fastlegen min, han henviste meg til gyn på medi 3, og fikk komme til der allerede dagen etter. Målte LMH som var lang og uten åpning, heldigvis!!!

Har ikke fått tilbud om noe videre oppfølging etter dette, men skal på UL på sykehuset den 10 nov, oppfølging pga muskelknute i livmor, da skal vi til spesialist, så kommer til å høre med han, hva han syns...

Lykke til på UL da, håper du ikke går under 30 mm, da blir det vel sengeleie på deg, i værste fall innleggelse... :(

Hører gjerne oppdateringer fra dere :o)

Annonse

Hei igjen!

Jeg var på ultralyd denne uka, og lmh ble først målt til 30mm igjen (28 mm uke 23, 35mm uke 15). Men når han trykket litt på magen ble lmh en hel cm kortere, altså 20mm. Jeg har også mye nedpress, føler meg utrolig tung der nede... Mye kynnere også (det har jeg alltid hatt i svangerskap, blitt sykmeldt pga det sånn rundt 34 uker begge de to forrige gangene)

Jeg fikk beskjed om å ikke ta løft, holde meg mest mulig i ro. Men jeg kunne fortsette i aktiv sykmelding.

Etter å ha lest noen tråder her, ser jeg at noen har måttet ligge med lmh rett under 20mm. Blir litt nervøs jeg... Er jeg for aktiv? Synes kynnerne kommer hele tiden nå, og de stikker ubehagelig der nede. Får meg til å tenke på rier...

Hjelp...

Og jeg er alene hjemme med en 3åring og en 5åring...

• 2 måneder senere...

Jeg fikk beskjed om at det var ingen vits i å måle før i uke 24. Da beg det å bli press på lmh og vil evt vise seg forandringer. Fikk også beskjed om at de ikke satt på cerlage lenger og at en bare måtte vente å se det an. jeg har tatt vekk mye av lmh men er kommet til uke 34 med full jobb og ingen særlige hensyn. Tror det er lurt å ikke lese for mange skrekkhistorier, Jordmor sa til meg at det var svært sjelden de så komplikasjoner etter laserkonisering.

• 2 uker senere...

Det kommer jo an på hvor mye man har igjen an lmh etter koniseing. det er forskjell på hvor mye som er tatt vekk fra person til person. Selv hadde jeg en konisering der de tok så mye av lmh som de kunne. jeg er nå gravid i uke 11 (min 13), og om tre dager skal jeg på undersoekelse for å måle lmh. Jeg har en venninne som har mistet barnet sitt foer uke 24, så ikke en sjangs for at jeg skal vente så lenge. I poster her har jeg lest om mange som har fått sine beskymringer 'blåst' bort av jordmor/ lege. Det er synd at man må kjempe slikt for å bli hoert. Jeg går heller på en legekontroll for mye enn for lite..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...