Gå til innhold

kan noen fortelle meg om hele prosessen?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Ja, som overskriften sier: kan noen fortelle meg om hele prosessen med abort?

Fra første legetime egentlig. Hva spør legen om, hva skjer på legetimen? Jeg skal til legen i morgen, og er kjempenervøs. Jeg er helt avhengig av å vite hva som skal skje (er sånn med alt, pga div. psykiske problemer).

Og når man får svar fra sykehuset, skal man inn flere ganger? Hva skjer der?

I ettertid, blør man mye? Får man bruke tampong? Føler meg veldig utrygg med bind når jeg f.eks har mensen, og går å tenker på det hele tiden.

som sagt er jeg virkelig kjempenervøs nå, og det mest fordi jeg ikke vet noe av hva som kommer til å skje..

Fortsetter under...

Ser det er noen timer siden du la ut tråden nå, men håper ikke jeg svarer forseint :)

I mitt tilfelle var det slik:

I den første legetimen spør legen om du vil beholde eller ikke, om når sånn ca jeg ble gravid og skrev et søknadskjema om aborten som skal sendes til sykehuset. På denne legetimen ga jeg beskjed om at de skulle ta kontakt med meg pr telefon, ikke brev, for jeg ville ikke at foreldrene mine skulle vite om aborten. Legetimen er gratis.

Det tok ca en uke før jeg fikk telefon fra sykehuset der de fortalte meg at jeg måtte komme til de for en sjekk, som de så pent kalte det.

Jeg møtte opp til avtalt tid. Der fikk jeg komme inn til en prat med en gynekolog. Han ville ta en innvendig ultralyd for å finne ut hvor langt jeg var på vei. Jeg var ikke mer enn 7+3 den dagen, så han sa jeg måtte ta medisinsk abort. Jeg krangla på dette, og fikk tilslutt viljen min til kirurgisk. Han tok en telefon og det ble avtalt dag for aborten. Fikk med meg ei pille å sette i skjeden 2 timer føroppmøte på sykehuset.

Jeg måtte også ivei å ta en blodprøve. Siden jeg er livredd for nåler, fikk jeg en sånn butterfly (liten nål med slange på, så de det ikke blir mye bevegelse i stikket) i hånden istedet for de feite nålene som de stikker rett i hånden og plasserer kolben rett på. Dette var gratis.

Så var det inn til sykehuset kl halv 8 på abortdagen. satt på gangen til de var ferdig med rapporten og fikk tidelt ei seng på et 2 mannsrom. Fikk beskjed om å kle av meg alt og ha på meg sykehusskjorten. Fikk spørsmål om jeg ville ha noe til å slappe av på. Svarte ja, og fikk 3x500 mg paracet + ei anna lita pille jeg ikke husker på hva var.

Til slutt kom de og henta meg. Kjørte meg ned i heisen og ble trillet inn på rommet ved siden av operasjonssalen. Mens jeg lå der, satte de venflon på meg.

Ble så trillet inn på operasjonssalen og jeg la meg selv over på operasjonsbordet og føttene oppi sånne fotstativ som gynekologen har på sine stoler. Ved hodet mitt sto det en mann som sa ifra om at nå setter de narkose, så nå sovner du snart,så er alt over.

Våkna opp på overvåkninga. Med en gang jeg åpna øynene, kom det en sykepleier ogg til meg. Spurte meg hvordan jeg hadde det. Fikk meg litt å prikke, så ble jeg trilla opp til rommet mitt igjenn.

Det første jeg gjorde når jeg kom opp var å gå på do, fremdeles påvirka av narkosen. Jeg sendte også typen ned i kantina for å ordne meg noe mat, for man skal faste f.o.m kl 00.00 kvelden før aborten.

Jeg hadde litt vondt etter selve inngrepet, så jeg fikk meg noe smertestillende.

Jeg ringte på alarmen og spurte om jeg kunne dra hjem. De spurte om jeg hadde vært på bo og om jeg hadde spist. Jeg hadde jo det, så jeg kunne bare kle på meg, og fikk snakke med ei etterpå om hva som hadde skjedd og fikk fjerna venflonen. Så var det bare å dra.

Fra de henta meg ned til operasjonssalen og til jeg var ute av sykehuset, gikk det 1-1 1/2 time max.

Jeg blødde litt akkurat med det samme etter operasjonen og bare spottet litt i et par uker etter det.. Man kan ikke bruke ob i 6 (?) uker etter en utskrapning..

Ble litt langt dette, men det får være så ;P

Lykke til med legebesøk, og bare spør om det er mer du lurer på :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...