Anonym bruker Skrevet 24. juni 2009 #1 Skrevet 24. juni 2009 Jeg har aldri likt å sole meg og er fornøyd med vanlig farge man får ved å være ute. Dette irriterer tydeligvis folk og de maser verre. Jeg synes faktisk ikke det er stygt med hvite folk jeg. Men litt sunn farge er selvsagt greit å ha. Noen andre som står over presset? Jeg er også ganske mørt og hadde nok blitt ganske brun hvis jeg ville. Dette tror jeg er vanskelig å skjønne for folk.
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2009 #2 Skrevet 24. juni 2009 maser folk på deg om at du må bli brunere? forstår ikke det.. hvis de snakker om seg selv, hvorfor bryr du deg? jeg har hørt at vi gravide blir fort brune. og det har jeg erfart. jeg har lyst å bli brunere fordi huden ser finere ut da. om vinteren er huden min så lys at blodårene skinner gjennom.. og selv om jeg har veldig lite appelsinhud som bare kan ses i et speselt lys, viser de bedre når huden er lys. når huden er mørk, ser den jevnere og glattere ut. DERFOR vil jeg bli brun.
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2009 #3 Skrevet 24. juni 2009 Det spørs jo litt hvordan man tar det..Men jeg opplver det som "vanskelig" å si at jeg bruker faktor 30.....Minimum 20....Fordi jeg vil holde meg ung lenger, jeg har begynnende pigmentflekker pga overdreven soling i tenårene, og min mor har hatt føflekkreft og min bestemor døde mest sannsynlig av det..Hun hadde lymfekreft da det ble oppdaget kreft, men i ettertid, etter min mor fikk diagnosen er det meget sannsynlig at det var fra føflekk min mormors kreft også hadde sitt utspring.... Jeg opplever dessuten også at fargen blir jevnere, solkrem er utrolig fuktgivende og gir en utrolig myk og behagelig hud og fargen sitter lenger...Blir nesten like brun, bruker ikke mye lenger tid heller...Jeg jukser litt med sol..Har tatt 3*15 min og 3*20 min i perioden april, mai, juni...Og brukt faktor da også (sel vom de sier vanlig solkrem ikke virker som den skal pga andre ståler) Når jeg smører meg så får jeg ofte høre a jeg er "hysterisk" at jeg overdriver,- ogat mange virker som å tro at jeg gjør det for å "vise meg"..Jeg blir ganske brun nemmelig, så de tror vel jeg ligger med olje hjemme og bruker faktor bare "blant folk"???? Jeg vet ikke, men jeg må liksom komme med hele den førenevnte "regla" om HVORFOR jeg bruker så høy faktor før folk "lar det ligge":...Rart det der.....
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2009 #4 Skrevet 24. juni 2009 Jeg legger meg ikke ned for å sole meg. Den brunfargen jeg får i løpet av sommeren, er av den tiden jeg har tilbrakt ute i sola uten å ligge strak ut!!
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2009 #5 Skrevet 24. juni 2009 Liker heller ikke å sole meg, er ikke opptatt av varme heller (tåler bare ikke direkte frost særlig lenge da pga lett revmatisme). Men er saktens ute i sommervarmen i den grad ikke arbeidet hindrer meg (arbeidet er til hinder for aktivt uteliv fram til ca 15 juni, deretter blir det bedre og bedre, etter 10. august er det "fritt fram" til langt ut i september). Derfor har heller aldri "syden" fristet, Norge er mer enn varmt nok for meg, så lenge vi ikke får en slik sommer at enhver brunfarge skyldes enten solarium eller rust! Heller ikke tilhører jeg dem som "tar" farge særlig lett, men skulle den komme, så sitter den bra! Har aldri opplevd noe "press" (det ville ikke være noen som klarte å presse meg likevel, er nok typisk individualist og "ensom ulv"), men noen skal jo selvsagt kommentere fargen da. Slike kommentarer velger jeg selv høflig, men aktivt å overhøre! Lenge nok til at motparten finner et annet samtaleemne! Og at brunfarge også gir økt fare for hudkreft og gjør huden gammel før det er "naturlig", kan også være momenter å ta med seg. D-vitaminene sola gir forutsetter jo ikke "aktiv soling" og brunfarge! Enig med en (mannlig) nabos kommentar av en tidligere bosatt i bygda: "Kun opptatt av å bli helstekt på begge sider og ta seg ut for mannfolk med mer syn for skjønnhet enn vett"! Og stygt med hvite folk? Slett ikke. Ikke så lenge man ikke er likhvit! DET er vel alltid et dårlig tegn på helsetilstanden? Men enhver som beveger seg litt utendørs i sommerhalvåret, og ikke lider av noen sykdom vil da få en anelse farge?
Gjest Skrevet 24. juni 2009 #6 Skrevet 24. juni 2009 Blir ikke brun jeg... samme hvor lenge jeg er i solen. Da jeg var yngre ble jeg blåsvart hver bidige sommer, men så plutselig for noen år siden, så ble jeg ikke brun lenger... Og ja, folk maser. "Ha deg ut i solen og få litt farge på kroppen"
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2009 #7 Skrevet 24. juni 2009 Jeg blir heller aldri brun. Skulle gjerne blitt litt brunere, men sånn er det nå en gang ikke. Blir litt lei maset av og til. Ikke at folk maser på meg, men det er utrolig mye prat om hvor viktig det er å bli brun, hvor "trist" man ser ut når man er blek osv. Når folk kommer hjem fra ferie, er brunfarge det første som kommenteres. Hva skjedde med å spørre om man har hatt det fint?
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2009 #8 Skrevet 24. juni 2009 Uff, det maset der er jeg lei av å... Synes det er helt greit å være hvit nordmann jeg, men.. Blir ikke brun av bare å gå ute. Blir lett solbrent og får lett varmeutslett + at jeg får masse fregner. Er ikke sånn veldig flink til å bruke solkrem, for jeg soler meg aldri, og da er det lett å glemme å smøre seg inn bare for å være ute en tur.
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2009 #9 Skrevet 24. juni 2009 Noen driter i faren for hudkreft og smører seg tilogmed med peanøttolje for å steke skikkelig. Da nytter det ikke å klage for at du ser ut som du er førti men egentlig er 23!
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2009 #10 Skrevet 24. juni 2009 Husker det innlegget her! Folk er faen meg gærne! Hva som helst for å bli svidd! http://www.dinbaby.com/forum/thread/138192147
Monajenten Skrevet 24. juni 2009 #11 Skrevet 24. juni 2009 Sånn har jeg det også. Jeg er kritthvit og blir ikke brun. Får masse fregner og litt farge i kinnene, men jeg blir bare ikke brun. Folk tror ikke på meg, de sier at jeg må jo bare sole meg mer. Men det hjelper jo ikke, jeg blir rød, og når rødfargen går vekk blir jeg hvit igjen. Jeg er ganske heldig med å ha "ren" hud uten noe kviser, utslett o.l. så jeg syns i grunnen fargen er helt grei. Jeg er vant med å være sånn. Når folk kommenterer det, spøker jeg det vekk, men etterhvert som årene har gått, syns jeg det er ubehagelig å vise leggene f.eks. fordi de er så hvite. Fatter ikke hvorfor folk føler de bare må kommentere sånt.
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2009 #12 Skrevet 24. juni 2009 Er ikke glad i direkte sol og reagerer ganske mye på varme. Jeg får mer farge på sommeren men har lys hud. Og mas? Det er helt vannvittig... Var på ferie med to veninner for noen år siden, og vi ble faktisk nesten uvenner fordi de var så opptatt av det og maste på meg. Svigers maser, mormor maser osv. Hvorfor er det så akseptert?
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2009 #13 Skrevet 24. juni 2009 Sommeren er slitsom! Man MÅ bli brun, har ei venninne som er veldig opptatt av det og jeg føler meg nesten dømt som ikke er opptatt av det. Jeg vet ikke hva jeg skal si når hun kommenterer at jeg ikke er brun og hun begynner setninger med -du som ikke liker å sole deg- og -nei, for du liker jo ikke sol- osv. Jeg får en ekkel følelse når hun er så opptatt av dette og gjør det til en viktig ting. Hva skal jeg si? Skylde på sykdom som gjør at jeg ikke har godt av sol? Jeg solte meg panisk i tenårene, men er voksen nå og brunfargen er den minst viktige i livet mitt. Sommer krever at man er mye ute, er på stranda, roter rundt i hagen, elsker å bade, nyter varmen og elsker lyden av unger som herjer rundt og måkeskrik. Slik er det ikke for meg og jeg føler meg ensom i annerledesheten min.
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2009 #14 Skrevet 25. juni 2009 Jeg synes igrunn det ser patetisk ut med alle disse overbrune fjesene. Jeg blir brun jeg, men jeg legger meg aldri ned for å sole meg og tar iallefall ikke solarium. Og jeg bruker faktor 30 i ansiktet, alltid. Det mest tragiske jeg ser er knall brune fjes midt i januar. Selvsagt har noen av disse vært på ferie men jeg vil tro at det ikke gjelder alle. Hva er vitsen med å være brun året rundt, blir ikke noe spesielt med sommerbrunfargen da. Når man i tillegg leser at Norge ligger på 3 plass i verden med hudkreft så er det ganske uforståelig at det er så populært å være knallbrun til enhver tid. De landene som har mer hudkreft er Australia (med over 340 soldager i året) og New Zealand, der det omtrent ikke finnes ozonlag. Solariumsbrune fjes er omtrent like attraktivt som er nikotinrøyker. Ikke særlig smart, altså.
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2009 #15 Skrevet 25. juni 2009 Jeg er bleik som bare det, og det er vel bare mormora mi som kommenterer det, og henne ser jeg maks 2 ganger i året, så er helt greit.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå