Gå til innhold

Da lille prinsen vår kom til verden.. (ikke problemfritt)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde akkurat lagt meg natt til 15. juni, da jeg kjente en ekkel lyd i magen.. Skrev til og med et spørsmål her inne da, for kjente ikke noe annet. Men tenkte jeg måtte stå opp en liten tur på toalettet.. Joda, det var vannet som gikk.. Og det var misfarget..

Dro til fødeavdelingen og jeg fikk ikke reise hjem siden vannet var misfarget. Fik beskjed om at de satte igang på dagvakta om ikke noe skjedde av seg selv.. Men det gjorde det! Fikk egne rier ganske kjapt og det var fullstendig annerledes enn jeg hadde det sist.

Forrige gang satt smertene stort sett i ryggen, mens denne gangen hadde jeg sinnsyke smerter nederst i magen. Men holdt de da ut fram til ca 06 på morgenen. Fikk forsøke lystgass og den hjalp meg faktisk ganske bra denne gangen..

Fikk ny jordmor ca kl 08, og da begynte ting å skje kjapt. Fikk plutselig trykketrang, men jordmor kunne fortelle at jeg "bare" hadde 6 cm åpning.. Ble ganske fortvilet, for det gikk jo ikke an å ha trykketrang så tidlig.

Fikk tilbud om epidural ,og etter en tenkepause takket jeg ja til denne..

Iflg jordmor har jeg hatt god hjelp av denne, for i løpet av neste 45 minuttene hadde jeg full åpning..

Da startet problemene. Hver gang jeg trykket gikk fosterlyden veldig ned. Som jeg forstår det godtar de at pulsen på barnet går endel ned under trykkingen dersom den bare kommer opp igjen.. Jeg lå lenge og hørte på denne lyden og jeg sa at ungen trives ikke - han har det ikke bra. Legen som var tilkalt bekreftet det og etter noen runder med aktiv trykking og ekstra oksygen sier legen at de er nødt til å forsøke vakuum..

Ble ganske fortvilet, men tenkte bare at de måtte gjøre det beste for babyen. Da hun skulle feste vakuumet forsvant hodet til babyen opp igjen og jeg hørte bare at "det blir keisersnitt - vi trykker på alarmen".

Både jeg og mannen min ble livredd da.

Derfra til jeg var flyttet i en annen etasje, hadde fått narkose og babyen var ute tok det 7 minutter.

Det viste seg at babyen for det første var stjernekikker. Noe ingen visste (kan forklare tidlig trykketrang), og han hadde navlesnora rundt halsen to ganger. Så hver gang jeg hadde presset, strammet denne seg og babyen kunne ikke komme lenger ned.

Han har vært i strålende form etter fødselen, mor kommer seg nå etterhvert (Keisersnitt er IKKE bare tull - men så hadde jeg jo stort sett vært gjennom fødselen først da;)) og vi koser oss hjemme.

Jeg er evig takknemlig for de avgjørelsene som ble tatt av legen på fødeavdelingen - selv om det ikke gikk etter min plan - resultatet er uansett det viktigste! Og det er perfekt;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjempe lik min forige fødsel!! Fint det gikk bra!

Skrevet

Gratulerer med en liten prins! Og at alt etter omstendighetene gikk bra!!

Ville bare si, at jeg opplevde noe liknende som deg.. Hadde også voldsomt trykketrang men bare 6 cm med min tredje sønn.. Grusomt å la være..

Ingen har noen gang sagt hvorfor, men mulig han lå litt rart til. Var ikke enkelt å få han ut, men det ordnet seg til slutt. Hadde heldigvis ingen andre "problemer" så han kom på naturlig vis. Men jammen var det grusomt å ligge med trykketrang i to timer, uten å skulle presse... Med en jordmor som klødde seg i hodet ;)

Kos dere sammen og nyt sommeren. Det er dere vel undt :)

Skrevet

Ja det var litt av en opplevelse...

Så bra at alt endte godt!!!

Gratulerer så mye med gutten!!!

Skrevet

Glemte å si; babyen min var estimert til -22%, men han var gjennomsnittlig;) 3590 g.

Skrevet

Gratulerer!

Godt å høre om sånne historier -altså at det skjer dramatiske ting underveis, men at alt likevel ender bra :)

(fatter ikke at noen tør å føde hjemme...)

Kos deg med nurket og god sommer :-)

Skrevet

Gratulerer så mye.... Kos dere..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...