Gå til innhold

Må man kle seg i svart i en begravelse ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nja, de har gått litt bort ifra det nå.

Skrevet

Nei, ein MÅ ikkje. Kjem veldig ann på kven som er død. Eg har hatt på meg bunad, sumarkjole, sorte kler, rosa kler og gule kler, samtlige var ønsker ifrå den avdøde eller familien.

Om du er veldig usikker så er sort eit bra val, men også mørke kler for eksempel marineblått, grått osv.

Skrevet

Nei, det må du ikke! Men det er jo en fordel med noe mørkt, kanskje ikke kle seg i sjokk rosa eller svart liksom! :P

Da jeg gikk i min fars begravelse i fjor hadde jeg på meg en mørke blå dongeri bukse og en svart topp. Var egentlig ikke så mange som hadde svarte klær på seg! Er berde å kle seg pent tenker jeg. Ble en smule sjokket da min ex-stefar stile i slitt dongeri og en allværs-jakke, mens min onkel og en venn av familien begge stillte i dress! Det er forskjell på folk.

Kle deg fint, og ikke i noe som trekker oppmerksomhet, så tenker jeg du er safe!

Skrevet

Du bør kle deg pent og respektfullt. Det sier seg selv at det ikke passer seg å "feire" at noen er død med fargerik, blomstret kjole.

Kle deg i klær som passer til stemningen,- det gjør du vel til fest også?

Skrevet

Nei ,i min fars begravelse hadde jeg på meg et et svart skjørt og en svart topp og et blomstrete rødt og rosa skjerf .Søsteren min kom i hvit og svart .Flere av de de som var der kom i andre farger en svart .

Skrevet

Du feirer jo ikkje døden, men livet som ble levd. Det er jo det ein begravelse er. Vi var ei heil kirke med blomstrete, fargerike kler som feira livet til ei venninne som døydde i kreft. Det var fantastisk vakkert! Og det var det ho ønska.

Skrevet

Er med på den, men da er det vel avtalt spesielt. Man gjør jo som avdøde eller familien ønsker.

Normalt vil man skille seg ut hvis man kommer i fargerike gevanter i en begravelse.

A

Skrevet

Jeg vil si at man altid bør ha en grunn, hvis man ikke kler seg i svart. Olabukser, nye eller gamle er helt feil i en begravelse. Kan ikke fatte at noen kan sette på seg det de kaller en pen olabukse, selv om pen jeans faktisk ikke finnes. (Blåser i at de koster 4999, det gjør bergansjakker også)

Skrevet

De to siste begravelsene jeg har vært i, til mine besteforeldre var det nesten ingen som var kledd i svart. Siste som var til min bestemor, var ingen "trist" begivenhet. Mer en gledes dag, ett verdig siste kapittel. En flott vårdag, der store og små gikk i akkurat det de ville. Oldebarn som lekte, både i kirken, ved graven og i selskapet etterpå. Akkkurat slik min bestemor var, leken og morsom person. Så å gå i svart hadde nesten vært ett hån for henne.

Men veldig mange som ikke har på seg svart i andre begravelser jeg har vært i også. Min mor gikk i knallrødt engang, hun var litt redd for reaksjonen på det. Men kun positive.

Skrevet

Ønsker du å vise familien respekt, kler du deg i mørkt, om mulig svart. Men la ikke muligheten for å møte i begravelsen stå på om det er praktisk mulig for deg å møte i svart da. Bare sørg for at NOE i klærne er svart om du ellers stiller i mørke klær som ikke er svarte!

Videre kler du deg propert og litt "tilknappet". Du bør også vurdere om hodet skal være dekket (hatt/skaut/kyse). Mange steder er man temmelig likegyldig med akkurat det nå, andre steder vektlegges det ganske mye fremdeles. Du gjør uansett aldri galt om du møter med dekket hode, men du kan bli ukens samtaleemne (enkelte steder) om du ikke gjør det! Så møt med dekket hode om du ikke er helt sikker på stedets skikk!

Er det slik at det egenlig er likegyldig for deg om du viser familien respekt eller ikke, bør du sterkt vurdere om du i det hele tatt skal møte i begravelsen!

Skrevet

Da en barndomsvenninne døde for en stund siden, møtte jeg i svart bukse, hvit skjorte og en sort jakke over. Jeg hadde et fargerikt, pent smykke til. Jeg følte det var verdig og respektfullt.

Elles bør man møte i det den avdøde eller familien eventuelt har ytret ønske om.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...