Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi på 8 mnd har spist grøt morgen og kveld i over to mnd. vi kom fort opp i full porsjon på begge måltidene, noen ganger mindre på morgenen. Nå er det vanskelig å få henne til å spise grøten. Hun virker litt uinteressert og noen ganger kan det bli over halvparten igjen. Middagsmat er enda verre å få i henne, det blir aldri mer enn 4-5 babyskjeer, så snur hun seg mot meg og drar i skjorta (skal ha pupp), og nekter å spise mer. Ved amming spiser hun til det er tomt, selv om hun har begynt å ta vel mange pauser for å se alt som skjer. har gitt noe tillegg fordi det virker som hun vil ha mer melk noen ganger. da drikker hun en god del mer også. i går var vi på kontroll, og hun hadde ikke gått opp like mye i vekt eller lengde som sist, og gikk ned en linje på skalaen. helsesøster sa ikke så mye, virket ikke bekymret for det, men jeg blir jo det. hun er jo ikke av de største i utgangspunktet.

spørsmålet er vel, er det noen andre som har det slik? Og hvordan få henne til å spise mer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Er ikke du også på Frogner Helsestasjon? Vi har hatt akkurat det samme problemet som deg (bortsett fra at vi aldri har vært oppe i full grøtporsjon og at frøkna egentlig aldri har vært spesielt glad i mat) og vi har ikke blitt tatt på alvor på helsestasjonen i det hele tatt. Nå har vi flyttet til Bærum og her ble vi henvist til barnelege med en gang.

Jeg ammer ikke lenger men frøkna vår får mme og det eg har endt opp med for å få i henne nok næring er å blande melken hennes tykkere enn det som står på pakken. Siden hun er flink til å drikke vann er ikke dette noe problem ettersom hun da kompenserer med å drikke vann dersom hun blir tørst. Har sett en klar bedring etter at jeg begynte å gjøre dette.

Det kan jo hende at tulla di bare er grøtlei? Har du prøvd å bytte grøttype? Det går fint å prøve 12 mnd grøtene, eneste forskjellen er at det er litt større biter i den, kanskje hun synes det er litt mer spennende? Eller kanskje du kan ta litt grøt innerst på skjeen og litt frukt ytterst? Da smaker ikke hver skje helt likt og det blir litt mer interessant.

Eller kan du begynne å gi litt brødskive, det synes også frøkna vår er litt ålreit. Får ikke i henne mer enn en kvart skive men det er greit det synes jeg. Leverpostei får hun på skiven og det liker hun kjempegodt.

Lykke til!

Skrevet

Takk for svar! Hadde ikke tenkt på at hun kanskje var grøtlei:) da skal vi prøve litt fruktpurè i kanskje, eller kanskje brødskiver. Ellers kan det jo være greit å lage mme litt tykkere de gangene hun får det. Vann drikker hun jo gjerne. Eller kanskje litt rapsolje i maten:)

Hører nok hjemme i Tromsø jeg, men godt at jeg ikke er alene:)

Skrevet

Fruktpure eller sviskemos på de siste grøtskjeene pleier å gjøre susen her i heimen! Ellers kan det også være lurt å blande litt ekstra olje i maten, og å tilby to forskjellige smaker per middag- da blir de ikke like fort lei...Her åpnes munnen på vidt gap hver gang jeg synger OlleBolle-sangen (med maaange vers hehe)- men kan ikke garantere for at effekten blir like god hos dere (for jeg har jo en FORTREFFELIG sangstemme må vite- hehehhe- NOT;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...