Anonym bruker Skrevet 23. juni 2009 #1 Skrevet 23. juni 2009 Jeg synes jeg husker å ha lest noe her inne på adhd siden om dette her for en liten stund siden..Om en såkalt "6 sans"!? Har dere hørt noe om dette,altså om det er ganske vanlig??? Er ditt adhd-barn sånn?? Eller er du som selv har adhd sånn?? Skjønner??
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2009 #2 Skrevet 28. juni 2009 jeg er veldig sensitiv å leser mennesker som en åpen bok! jeg kan "lukte" følelser. å kan også f.eks komme inn i et tomt rom å føle at her har det skjedd noe (krangel o.l) å som regel stemmer det.. ser å hører noe, men om alt dette har noe med min adhd å gjøre aner jeg ikke..
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2009 #4 Skrevet 30. juni 2009 Det er vel det som kalles krystallbarn du tenker på. Noen mener det har med ADHD å gjøre. Jeg har ikke sett dette hos mitt barn med ADHD, men det barnet som er uten ADHD har hatt noen slike "synske" evner. Tror nok ikke det er knyttet til ADHD, men det kan være de som velger å forklare sitt barns problemer med noe som for dem høres mer positivt ut. Og jeg er ikke "motstander" av synske evner, da jeg har noe selv.
Anonym bruker Skrevet 29. september 2009 #5 Skrevet 29. september 2009 Jeg kjenner to med ADHD og begge de har sett og opplevd uforklarlige ting.. Så det kan hende det er en sammenheng.. Krystallbana som skal komme skal jo være mer åpne og "klarsynte".. Enkelte mener til og med at å medisinere enkelte ADHD barn er å dempe deres evner.. At en i stede skulle hatt alternative skoler der de får bruke sin energi på noe de kan og kan bli store i, og ikke sitte medisinert på en skolebenk og ikke forstå hva som blir forklart på tavlen.. Er helt supert at dokumentaren "blanke ark" nå kom på tv, så kanskje det kan få belyst at ulik læremåte på forskjellige elever er bra.. Å kanskje det kan bli mindre medisinerte barn rundt om kring.. Kjenner ei som jobber i en alternativ barnehage.. De fikk ofte refs med skolen fordi de ikke hadde fanget opp ADHD barn.. Men grunnen til de ikke oppdaget ADHD-en var at de tok utgangspunkt i barnets evner, å da skilte ikke barnet seg ut.. (sikkert ikke de mest belastede ADHD-barn de da, men kanskje barn som kunne sluppet diagnosen og det "stempelet")
Anonym bruker Skrevet 29. september 2009 #6 Skrevet 29. september 2009 ADHD og lærevansker er ikke det samme, slik at du vet det;) Det kan henge sammen, men det er ingen automatikk. Jeg har selv ADHD, men har faktisk ikke en eneste tilleggsvanske. Og skolen slik den var da jeg vokste opp, passet faktisk bedre for en med ADHD, enn den friere skoleformen i dag, med for mye ansvar for egen læring. Og jo, det er refs til en barnehage som ikke fanger opp en med ADHD. Grunnen er ikke at de skal fanges opp for å "dopes". Men de må fanges opp for å få tilrettelegging. Om du tror det er like lett å få ressurser til å tilrettelegge i skole, slik det er i en bhg, så må du dessverre tro om igjen.
Gjest Skrevet 29. september 2009 #7 Skrevet 29. september 2009 Det er mange som tror at ADHD er noe som stammer fra urtiden da menneske var avhengig av disse egenskapene/resurssene en ADHD-er har for å overleve.... Teorien er da at hos "vanlige" barn lukker en del av sansene seg ved 2 års alder, men i varierende mindre grad hos ADHDfolk. Disse forstyrres så av at de ikke kan stenge igjen noen kanaler men har de konstant åpen i varierende grad. Disse kanalene kan være de samme som gir en 6 sans. Jeg blir selv kalt for en "fanger" av mange andre. Jeg oppfatter straks en person som den den virkelig er, og dyr og. Tar inn hvordan folk føler/er og lar meg ikke lure av hva de vil fremstå som. Dette gir til dels store problemer da jeg respondere på hvordan folk er og ikke på hvordan de prøver å fremstå...Komuniserer og med dyr. Og "ser" ting.
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2009 #8 Skrevet 4. oktober 2009 Hei! Dette har jeg egentlig ikke tenkt på,men etter som jeg leser fra andre ,med ADHD,så kan det jo hende. Jeg har selv ADHD og er også svært følsom og var på stemninger og mennesker generelt! Leser dem raskt ,og som andre sier her inne,så oppfatter jeg mennesker for slik dem er og ikke gjerne vil fremstå. Jeg har veldig åpent sinn og er veldig mottakelig for ting rundt meg. det vil si at jeg raskt merker vis "noe" eller noen entrer rommet. vanskelig å forklare og mange tror jeg er helt tullete i hodet,men jeg har faktisk hatt mange uforklarlige hendelser. Som f.eks kunne jeg en gang forklare utseende og oppførsel på en mann jeg aldri hadde møtt,som var min venns avdøde bestefar! Helt sykt!! Så at dette kan henge sammen med ADHD, forklare en del ting for meg! =)
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2009 #9 Skrevet 7. oktober 2009 Det er mer refs til en skole som ikke blir tilrettelagt, enn en barnehage som ikke oppdager ADHD fordi barnet fungerer når de får bruke den læreformen de klarer!!!
vilhahøstbabyda<3 Skrevet 2. november 2009 #10 Skrevet 2. november 2009 Kjempeinteressant spørsmål. Min yngste har ADD og har opplevd vardøger så lenge jeg kan huske. Han sier at folk kommer på besøk en stund før de kommer (uanmeldt), sier hvem som ringer før jeg får tatt den. Uavhengig av om det er noen jeg snakker med ofte, eller sjelden ser. Han kan også ta opp spesielle tema som jeg nylig har snakket med andre om uten at han var tilstede. Jeg vet ikke om dette er en lang rekke tilfeldigheter, eller om det er noe mer. Men det er i hvert fall sikkert at han er mer var og følsom på alle områder i forhold til noen andre i familien.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå