Gå til innhold

Om pasteurisering, melk og ost.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ettersom det er så mye forvirring rundt dette, og folk er så redde for å kose seg med melkeprodukter, tenkte jeg det kunne være greit og oppklarende med en liten skole i pasteurisering. Vi vil jo helst at alle skal kunne kose seg med ost og is og ikke være redde!

Pasteurisering er en prosess som går ut på å varme opp melka for å drepe bakterier. Dette gjør maten tryggere og holdbarheten lengre. Dette lønner seg for produsentene, for det er mye enklere å selge mat som holder en stund. Og så er det dårlig reklame om kundene blir sjuke!

Det er derfor ekstremt får meierier av en viss størrelse som ikke pasteuriserer melka. Det er rett og slett dårlig business å la være!

I EØS-landene, inkludert Norge, skal alle melkeprodukter være merka med om de er pasteurisert eller ikke. I praksis betyr dette at så lenge du kjøper en relativt kjent merkevare i EØS-land, og det IKKE står at melka er upasteurisert, kan du hive innpå alt du lyster.

Jeg kan ikke reglene i USA; men tviler sterkt på at det ikke er noenlunde det samme.

Det er svært ulønnsomt for et meieri å ikke pasteurisere, derfor vil meierier av en viss størrelse gjøre det.

De eneste mulige unntakene er:

-Små produsenter (type gårdsmeierier o.l.) som synes ost smaker best uten pasteurisering. Tror dette er mer utbredt i Frankrike, der er de jo litt snåle på ostene sine. ;-) Jeg spør alltid om osten er pasteurisert når jeg handler på bondens marked eller i delikatessebutikker med importert ost. Men den er som regel det. Mulig at Blinde Ku har noen upasteuriserte, de er i så fall merka.

-Ost i det eksotiske utlandet produsert på tvilsomme landsbymeierier elle på bakrommet til kroverten. Satt på spissen, men dere skjønner tegninga.

Med mindre du skal kjøpe spesialimportert snålingost, (som jeg av og til skal,) skal du jobbe hardt for å finne ost som ikke er pasteurisert. Det er uansett en enkel test du kan gjøre:

1.) Titt på emballasjen.

2.) Let til du finner innholdsdeklarasjon e.l.

3.) Finner du ordet "upasteurisert"?

4.) Hvis ikke, er du trygg.

Finnes ikke emballasje med info, spør selger.

Og forresten, skal du være innmari trygg så hold deg unna myke/ "rennende" oster som brie og camembert. Les mer på

http://matportalen.no/Emner/Gravide

Da håper jeg alle nyter melkeproduktene sine. Dytt gjerne tråden oppover av og til, eller henvis til den som svar på relaterte spørsmål, så klarer vi kanskje å utdanne en generasjon ostenytende gravide.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og en ting til: Utenlandske meierier skriver av og til "Rå melk". Det betyr upasteurisert. Dette er ikke det samme som det norske ordet "råmelk" som betyr den første melka kalven får.

Skrevet

Tusen takk for dette innlegget! Veldig oppklarende!

Lurer på en ting... jeg spiste sandwich med mozzarella her om dagen (myk), var på restaurant... tror dere at det er ok? Fikk dårlig samvittighet etterpå...

Skrevet

Spiste du på restuarant i Norge, var osten sikkert pasteurisert.

Jeg veit faktisk ikke om mozarella regnes som "myk" av mattilsynet. Jeg tror ikke det, men kan ikke si det sikkert. Uansett er det ekstremt skjeldent at ost faktisk er smitta. Vi blir bare oppfordra til å passe oss for å være helt, helt sikre. Men gjort er gjort og spist er spist, det er sikkert ingen fare på ferde, så bare slapp av, du!

Skrevet

Mozarella er ferskost, ikke mykost. Alle pakkene jeg har tittet på har vært av pasteurisert melk og helt i orden å spise (skjønt det står gjerne bare på italiensk - lecche pastorizatto eller noe lignende).

Skrevet

Var på restaurant her i oslo ja, så det går vel bra.. :)

Tusen takk for svar!

Skrevet

Jeg vil anbefale alle å sjekke pakken før dere spiser ost dere er usikker på. Leste et sted at Parmesanost var heeelt greit å spise, så jeg kjøpte det og skulle akkurat åpne pakka da jeg tilfeldigvis leste at den var upasteurisert. Denne osten kjøpte jeg på Kiwi, og det var ekte parmesanost. Det er mulig at "liksom"-parmesan er greit, men det er jo ikke like godt. Jeg holder meg iallefall unna parmesan på restaurant heretter!

Skrevet

For det første er merkeprodukter sikrere enn ukjente, og så skal det sies at listeria trives bedre i myke oster, parmigiano reggiano er av det beste.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...