Gå til innhold

stress på arbeidsplass

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg sliter for tiden, er 21 uker og opplever del stress på arbeidsplassen. Stresset er av psykisk art og det påvirker det fysiske. Vi sliter med konflikt mellom to personer på jobben, det er prøvd mye for å løse dette og ingenting skjer. Vi som jobber der blir sterk påvirket av det. Jeg blir så sliten at jeg får konstant hodepine, tretthet og sovner alltid på sofaen når jeg kommer hjem. Jeg er asosial på fritiden min, må priotere hvile og søvn. Det går også utover matlysten min, jeg har ikke gått opp i vekt - men derimot gått litt ned.Der kjemper jeg virkelig med meg selv om å få i meg noe kalorier.

Er det noen her inne som opplever dette? Hvordan påvirker det gravidteten deres? Jordmora har sagt at jeg må søke om svangerskapspenger hvis det vedvarer, hun sa at stress for de i modne alder medfører stor risiko. Jeg har bestemt meg for å holde ut fram til ferien, så ta ferie og håpe at kreftene er tilbake når ferien er over. Så får jeg evt vurdere gradert svangerskapspenger hvis jeg faller tilbake til slitenhet og hodepine.

Jeg vil jo så gjerne jobbe, men må jo sette barnet i første rekke først. Vil jo at h*n skal ha det bra i magen min.Så min dårlige samvithet får settes til side hvis jeg må.

Heldigvis har jeg en flott jordmor jeg kan snakke med :-) Men, jeg vil høre noe egenerfaringer her inne hvis noen har opplevd noe lignende.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil gjerne fortelle litt om min situasjon som minner litt om din. Jobber i en ny organisasjon som strever med å finne ut av gode strukturer. På grunn av dette er ca 35 prosent av de ansatte sykemeldte og da blir det ekstra press på oss som er igjen på jobb. Jeg ble gravid for 8 uker siden og kjente hele dagene på stress og svimmelhet. Etter 5 uker mistet jeg. Satt på jobb 10 timer denne dagen mens jeg blødde og hadde smerter. Leste at stress kan være svært skadelig i svangerskapet hos oss voksne damer og har tenkt på dette i ettertid. Ble gravid 2 uker etter at jeg mistet og fikk positiv test i dag 2 dager før mensen.( Tok test i går og den var helt blank) Så da har jeg vært heldig og blitt gravid på første forsøk begge gangene. Nå har jeg ikke tenkt å ofre meg for jobben et sekund. Er det ikke ordnede forhold på jobben når jeg kommer hjem fra ferie sykemelder jeg meg til det er levelig å være på jobb. Jobbe kan vi gjøre hele livet, men et svangerskap opplever vi bare noen ganger. Jeg har bestemt meg for ikke å ha dårlig samvittighet men tvert i mot god samvittighet fordi jeg tar godt vare på meg selv og spiren. Håper du også klarer å tenke mer på deg selv enn jobben...Lykke til

Skrevet

Heisann!

Nå er jo abortfaren absolutt størst de første 12 ukene...,tror det er sjelden å abortere så langtkommen som det du er nå.

Men;jeg mener IKKE du skal holde ut..jeg synes du skal ta en snakk med legen din å bli sykemeldt.Rett og slett.Dette med svangerskapspenger har jeg aldri satt meg inn i.Men,kjenner til mange som av ulike grunner blir sykemeldt for en kortere eller lengre tid i svangerskapet..

Selv er jeg i en annen,men dog litt stressende situasjon.Vil ikke si noe før svar fra fostervannsprøve foreligger,dvs,jeg må holde det skjult i ca 6 laaange uker til.Jobber lange netter og er ofte sliten og uggen.Men,det ville jeg iallefall blitt på dag og kveld også..

Jeg klarer liksom ikke å ta det opp riktig enda,midt i ferieavviklinga og alt.Kabalen er vanskelig nok som den er..

Jeg har og som mål og holde ut til feriestart,ca 3 u til.

Jeg tror babyene våre har det bra,men at vi sliter med å prestere og så gjerne ville stille opp.

Jeg håper du kjenner godt etter fremover så det ikke bare sier "stopp".Du har all mulig grunn til å være hjemme..

Ønsker deg lykke til-snakk med legen din,idag!!!!!Klem

Skrevet

Hei :)

Jeg er nå 26 uker på vei og har gått sykemeldt siden uke 13. Diskuterte saken med legen min da jeg også gjerne ville jobbe, men jeg har en jobb som ikke er forenlig med graviditet. Først prøvde jeg tilrettelegging, men følte selv at jeg ikke gjorde noe nyttig samt at jeg ble gående litt mellom avdelinger som jeg synes var veldig lite givende. Og med udefinerte arbeidsoppgaver i resepsjon, kantine, kontor og teknisk avdeling (jobber med akutte utrykkninger i helsevesenet) som ikke har noen ting med kompetansen min å gjøre ble jeg stresset og mistrivdes på jobb. Det førte til at blodtrykket ble høyt og fastlegen min sykemeldte meg.

Jeg var først motvillig, men nå har jeg innsett at det var det riktigste å gjøre. Jeg kan ta livet med ro og nyte graviditeten, jeg har det bedre og babyen har det bedre..

Og som du sier kommer barnet i første rekke... Jobben er der når du kommer tilbake fra perm, men om du påfører babyen stress eller i verste fall får svangerskapsforgiftning og må føde for tidlig da kan vi virkelig snakke om dårlig samvittighet...

Og psykiske plager skal tas like alvorlige som fysiske. Kronisk hodepine kan føre til muskel- og skjelettskader fordi du spenner deg, høyt blodtrykk og høy puls, som igjen kan føre til ustabil væskebalanse og hjerte- karsykdommer.... Det er ikke bra for barnet ditt. Du får hodepine fordi kroppen din prøver å fortelle deg at noe er galt og må forandres.. Smerte er ett symptom på skade eller sykdom.. Også psykisk..

Og jeg vil vel si at du er en kandidat til sykemelding, ikke svangerskapspenger. Det er til dem som ikke kan jobbe pga graviditeten. Sånn som flygere, dykkere, brannmenn (-kvinner) og andre i risikoyrker.

Og hvorfor skal du holde ut frem til ferien? Skal du slite deg ut før ferien så ikke du får tatt ferie, bare ligge på sofaen helt utslitt etter å ha brukt de siste kreftene på jobben?

Forklar situasjonen din for fastlegen din, jeg er sikker på at han/hun sykemelder deg straks. Drit i jobben og fokuser på babyen i magen din, du :)

Bedre føre var enn etter snar :)

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...