Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 25. juni 2009 Forfatter #26 Skrevet 25. juni 2009 Joda, jeg tar så absolutt i mot råd, men mitt "problem" i denne sammenhengen er at hun kan sove natta igjennom eller være masse våken SELV om rutinene er de samme hver dag, og dagsøvnen er helt lik!! Det varierer så voldsomt fra natt til natt- SELV om dagene ellers er HELT like- ikke til å bli klok av altså Og tjukken var bare ment som et eksempel, Ella!
LilleBjella Skrevet 25. juni 2009 #27 Skrevet 25. juni 2009 Nei takk, hold bolla utenfor:) Rutiner gjør godt her i huset også. Jeg har venner som farter og ferdes rundt dagene lang, og utnytter sommerdagene til det fulle. Grilling til langt på natt, mens de små ligger i vognene. Vanlig leggetid er syv, mens de kanskje ikke sovner før elleve-tiden. Noen ganger grøt og middag, andre ganger ikke, og aldri på de samme tidene. I disse tilfellene tror jeg definitivt det kunne hjulpet på nattesøvnen med litt fastere rammer. Jeg merker jo godt på gutten min at de dagene vi har nok ro og fred til å spise og sove på riktig tid, så blir alt så meget bedre. Og det får si stort sett, uten at vi burer oss inne av den grunn. Her sover vi vel mellom 13 og 14 timer per døgn. 12-timers natt er mest vanlig, men de varierer littegrann fra uke til uke. Plutselig sover han 13 timer, så 11 timer per natt. Og alt fra en til to timer på dagen. Men jeg merker definitivt at om jeg prøver å få han til å sove lenger på dagen (dvs "presser" han til å sove, vugge vogna, smokke osv), så blir det tullball. Da stemmer det liksom ikke overens med antall timer i døgnet. Han får ikke vært nok våken før neste lur, og så blir det for tett opp mot legging, osv osv osv. Han er flinkest til å styre det selv. Så sånn er det for oss:) Men råd har jeg ikke.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 25. juni 2009 Forfatter #28 Skrevet 25. juni 2009 Vi har da også faste rutiner- så og si etter klokka faktisk! Men LIKEVEL blir altså nettene ulike- skjønn det den som kan! Og jeg gjentar; ingen babyer har helt likt søvnbehov, sånn er det bare (akkurat som noen spiser halv porsjon grøt- andre full, noen spiser to ganger om natten, andre ti- noen krabber ved 6 mnds alder, noen ikke før 10...) Ingen babyer er like- og det finnes nok ingen fasit- dessverre! Den personen hadde nok blitt RIK isåfall- som kunne gi fasitsvaret på alt som hadde m baby å gjøre;) Hehe!
Pumaliv Skrevet 25. juni 2009 #29 Skrevet 25. juni 2009 Skjønner at det er frustrerende! Man blir jo så sliten. Men, igjen, det kan jo fortsatt hende at hun trenger noen små justeringer i rutinene (f eks mindre søvn, ikke noe søvnpress på dagtid) - slik at det ikke bare blir enkelte netter med søvn, men maaannge. Slik var det nemlig for oss også! Noen netter fungerte veldig greit. Så jeg skjønte ingenting jeg... Men, så var det denne boka da. Flott sak:-) Jeg var (bare for å gjøre det klart) veeeldig imot "faste rutiner" og skulle iallefall ikke lesen en dustete bok. Men, altså, jeg endret meg etter å ha blitt anbefalt den av min beste venn. (Sier likevel ikke at det gjelder deg. Men kanskje bare verdt et lite forsøk??! :-) :-))
Arbeidsjernet og lille fjompen Skrevet 25. juni 2009 #30 Skrevet 25. juni 2009 Så mye alle disse små her sover om dagen? Trollet er 9 mnd og han sover sjelden mer enn 1-1,5 t pr dag fordelt på to lurer. (Stort sett 2x30 min) Han legger seg mellom 18.30-19. Så våkner han i 05-06 tida for mat. Etter det er det på og av med en del søvn fram til halv åtte. Da er det morgen. Lurene i løpet av dagen styrer han selv. De kan være til ulik tid fra dag til dag. Jeg legger han når han viser tegn til å være trøtt og da er han veldig grei å legge.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 25. juni 2009 Forfatter #31 Skrevet 25. juni 2009 Jada, jeg tar nok en kikk i den boka hvis det ikke bedrer seg snart=) Som jeg skrev under her, har imidlertid vi også svært faste rutiner på dagen- jeg har selv jobbet et par år i barnehage, og vet hvor viktig det er med rutiner og forutsigbarhet i hverdagen til disse små! Men ikveld har faktisk flisa sovet som en gud hele kvelden (og det er på kvelden hun pleier å våkne)- så jeg er ved godt mot igjen! Og jeg ser jo også her på denne tråden at flisa med sine 2,5- 3,5 timer søvn på dagen (som regel 3) ligger heelt gjennomsnittlig til! Dessuten klarer hun ikke å fungere uten lange nok dupper- da er det sutring, gjesping og gniing i øyne fra det minuttet hun våkner- helt til neste dupp. Og SÅ vondt vil jeg altså ikke min lille flis- at hun skal få ødelagt hele dagen sin fordi jeg må følge et skjema etter minuttet;)
temine Skrevet 25. juni 2009 #32 Skrevet 25. juni 2009 Ikke helt enig med Pumaliv jeg heller. Er store individuelle forskjeller når det kommer til babyer og søvn som alt annet. Tulla mi sov en tretimersdupp hver formiddag til hun var litt over 3 år. Likevel sov hun 12-13 timer hver natt. Andre i bhg slutta med dagdupp 1,5 år gammel, og sov bare 10 timer pr natt. De var like opplagte som mi tulle, en hun hadde større søvnbehov. Greit å ikk eha noe soving etter 15.30 om hun klarer å holde seg våken da, men tror ikke du tjener opp til bedre nattesøvn ved å prøveå holde henne oppe mye lenger. Spesielt ikke ettersom hun sover godt enkelte netter. Får bare krysse fingrene for at de dårlige nettene etterhvert blir færre og færre, og de gode bare fler.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 25. juni 2009 Forfatter #33 Skrevet 25. juni 2009 Joda, jeg kommer nok til å lese denne boka hvis ikke ting bedrer seg snart=) Men idag har faktisk flisa sovet som en gud hele kvelden (og det er da hun vanligvis pleier å våkne)- så jeg er ved godt mot igjen hehe;) Og jeg kan da også se utifra de andre svarene på tråden her at hun sover helt gjennomsnittlig med sine tre timer +/-... Og som jeg skrev under her, har vi også faste rutiner på dagen- jeg har jobba et par år i bhg og vet hvor viktig det er med rutiner og forutsigbarhet i hverdagen for disse små...Men flisa er AVHENGIG av å ha lange nok dupper på dagen, for hvis ikke blir det bare sutring, gjesping og gniing i øyne fra det minuttet hun våkner og fram til neste dupp. Og SÅ vondt vil jeg virkelig ikke lille flisa mi, at hun skal måtte lide seg gjennom dagen m blytunge øyelokk bare fordi jeg må følge et søvnskjema på minuttet;)
Pumaliv Skrevet 25. juni 2009 #34 Skrevet 25. juni 2009 Er ikke det jeg sier; at man skal holde de oppe, eller nekte de søvn. Det er viktig med RIKTIG mengde søvn. Noen sover kanskje for lenge, mens andre burde sove litt mer. Likevel, så tror jeg altså ikke at noen babyer på rundt 8-9 mnd trenger 17 t søvn mens visse trenger 11 t. Det er da bare meg:-) Jeg tror nok det varierer, men ikke så voldsomt som beskrevet ovenfor, iallefall ikke når de er såpass "store":-) Boken jeg snakker om trenger ikke å taes på dødens alvor. Jeg har kun brukt den som en slags guide, og plukket det som har passet meg og oss. Jeg følger ingenting etter "minuttet";-) Det er jeg alt for vimsete til. Og som sagt, jeg har selv vært skeptisk til slike oppskrifter som noen liker å kalle det. Men, så lenge noe ikke fungerer, strekker jeg meg langt for å få det til! Akkurat som alle andre mammaer her inne.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 26. juni 2009 Forfatter #35 Skrevet 26. juni 2009 Jeg kan med GLEDE fortelle dere at flisa sov HELE natten inatt- uten en eneste skikkelig oppvåkning!!! Og det til tross for at jeg "pushet" henne til å sove en lang ettermiddagslur (rugget vogna, smokket osv)- faktisk hele 2 timer, fram til kl 15.45. Etter en SÅ dårlig natt som hun hadde bak seg, visste jeg at hun var avhengig av en god og lang lur for ikke å bli overtrøtt før legging=) Og jommen sov hun ikke fra 19- 06.30 du, helt uten annet tull enn litt smokking her og der- JIPPI!!! Så jeg står på mitt; barn ER og BLIR forskjellige hva søvn angår, som alt annet- og det finnes derfor ikke noe som heter RIKTIG mengde søvn;) Husker jo selv fra da jeg jobbet i bhg at noen av barna bare kunne sove 20 min iløpet av dagen for å sove godt om natta, mens andre kunne sove 2-3 timer..
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 26. juni 2009 Forfatter #36 Skrevet 26. juni 2009 ...og btw så våknet hun opp med 39 i feber idag, så meget mulig at det er noe som plager henne litt for tida...Ikke at jeg skjønner helt HVA men, for hun har bra allmenntilstand, og er ikke forkjøla eller syk som sådan..
Sunnybeach4gull :) Skrevet 26. juni 2009 #37 Skrevet 26. juni 2009 Gutten min blir 8 mnd om ikke lenge :-) Sover 3 lura, dn første på 2 tima, den andre på 30 minutta, å en powernap på et.middagen på rundt 20 min :-) altså ca 3 tima :-) E våken 2-3 tima fra siste lur til han legge sæ for natta ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå