Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 23. juni 2009 #1 Skrevet 23. juni 2009 ....og hvor lenge er han/ hun oppe før leggetid? Flisa er nå 8,5 mnd, og sover som regel ca 3 timer på dagen (av og til 2,5 timer), fordelt på to lurer. Hun bør helst være oppe ca 4 timer før leggetid for å bli tilstrekkelig trøtt for natta, minimum 3,5 timer.. Hvordan sover deres babyer på ca samme alder iløpet av dagen?
Gjest Skrevet 23. juni 2009 #2 Skrevet 23. juni 2009 Småen er og 8 1/2mnd, han søve 50minx2 på dagtid(eine luren kan vare lenger)..somme gongar blir det 3lurar. Varierar med trøttheita has. Er ikkje så nøye kor lenge han er vakjen før natta, men somoftast søve han ikkje etter kl 1630. Han legge seg kl.18 (men somme gongar sovnar han ikkje før nærmare kl.19).
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 23. juni 2009 #3 Skrevet 23. juni 2009 Min er 8 mnd og sover ca 3 timer på dagen. Avogtil 4, men det er heller sjeldent.
1+2=3jenter Skrevet 23. juni 2009 #4 Skrevet 23. juni 2009 Mine er 8mnd, og de sover ca 2 timer fordelt på 2 lurer. Er jeg heldig sover de 3...men det skjer ikke så ofte... De legger seg ca 18.30, og har funnet ut at de ikke bør sove etter 15.30. Sover til ca 7 om morgenen. I går ville de ikke sove 2. luren i det hele tatt...Så da var de våkne fra 12.30 til leggetid...hadde kutta ut mykbaggene i vogna, og det var visst veldig spennende å ligge og fikle på hverandre, ta tutten fra hverandre og sånt... Gikk heldigvis bedre idag...:-)
babygullz <3 vilde Skrevet 23. juni 2009 #5 Skrevet 23. juni 2009 ca 1 t x 3...noen ganger 4. Bruker å ha henne i seng til ca 7. har vel siste powernap i 5 tiden...
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 23. juni 2009 Forfatter #6 Skrevet 23. juni 2009 oi...bare 2 timer våken før legging? Også er hun trøtt og klar for natta kl 19? SÅ digg da...
Rååååsa på ball Skrevet 23. juni 2009 #7 Skrevet 23. juni 2009 hun sover to korte lurer og en på rundt 2,5 time, vil tippe det er rundt 4 timer om dagen i alt. Siste lur har hun i 5 tiden, legger seg kl 20
temine Skrevet 23. juni 2009 #8 Skrevet 23. juni 2009 Tja, da må jeg sette opp ett regnestykke her;) Knerten er nå 8,5 mnd. Morgen ca 7.30, dupp fra 9-11. Så våken til ca 13 og dupp til 14-14.30. Våken til 16-16.30, dupp til 17-17.30. Så natta kl 19. Altså, ca 4-4,5 time med duppings pr dag. Ca 2 timer våken før natta, 3 kan til nød gå, men ikke mer, da blir det bare baluba. Har ikke noe å si som han dupper frem til 18 heller, trøtt som en dupp kl 19. Kaster seg mot senga når vi går inn på soverommet. SÅ deilig endelig å ha styr på dagen og natta. Har vært mye frem til for ca 1-2 mnd siden. Bank i bordet og krøss i tappeten. Endelig kan mor sove hele natta. Ferdig med nattavvenningen og hele pakka. De siste nettene er det bare en smokkings, null mer. Herrlich:) Ja, jeg skryter og skryter. Min knert er en god krabat;) SYns vi har hatt nok, så da er det lov å skryte litt:D
Elisabeth '79=lykkelig mamma Skrevet 23. juni 2009 #9 Skrevet 23. juni 2009 Drømmer også om netter som beskrevet over:) Her har vel lillegutt sovet rundt ca 2 netter og han er 8 mnd...Begynner å bli tullete i hodet:) Nattavvenning står for tur nå i sommer...Hadde håpet han skulle finne ut av det selv:) Men...han sover i gjennomsnitt ca. 3 timer på dagen fordelt på to lurer. noen få ganger kan då gå mot 4 timer. Tror vi har kommet frem til at han ikke bør sove etter 15.30 for å kunne legges til 19. sover han senere så må vi legge ham senere...Men han er vanskelig å legge uansett..Skikkelig krabat i senga før han sovner etter en god halvtime:) På dagtid er det ingen problem:)
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 24. juni 2009 Forfatter #10 Skrevet 24. juni 2009 Jøsses, skal si at den knerten din har et godt sovehjerte temine, det høres jo fantastisk deilig ut!! Hvordan rekker han å gjøre noe annet enn å sove iløpet av dagen egentlig;)? Og bare 2 timer våken før legging- utroolig; det var sånn flisa var da hun var 3-4 mnd det hehe;) Her har vi nettopp hatt to kaosnetter uten like, så 4-timersteorien min henger i en tynn tråd for øyeblikket...Men det rare er at det var like ille da hun bare var våken 3 timer før legging, så det er JAMMEN ikke lett å forstå dette her..Får vel bare slå meg til ro med at noen babyer er mer sovedyr enn andre, og at det bare er sånn det ER rett og slett, verken mer eller mindre...HUFF!
AO3 Skrevet 24. juni 2009 #11 Skrevet 24. juni 2009 Vi forsøker å ha kun to lurer på dagen nå. Lurene varierer av lengde - fra 45min til 1,5 time, alt ettersom. Det er heller ingen "regel" på hvor lenge han må ha vært våken før han legges om kvelden... Som regel forsøker jeg å unngå søvn etter kl 16 (legges kl 19.30-20), men det hender at han MÅ få en powernap kl 18 hvis han våknet etter lur nr 2 kl 15 (for det skjer nemlig innimellom). Men det går stort sett greit likevel!
frk-fryd Skrevet 24. juni 2009 #12 Skrevet 24. juni 2009 Blir vel to eller tre lurer på tilsammen 2,5 - 4 timer. passer på at hun er våken iallefall 3 timer før kvelden. Helst mer, men hvis hun har sovet lite tidligere på dagen, så går det ikke utover kveldslegginga å sove inntil 3 timer før. Hun er 8 mnd.
temine Skrevet 24. juni 2009 #13 Skrevet 24. juni 2009 Ja, det sovehjertet liker jeg. Han rekker å gjøre mye annet enn å sove, nettopp fordi han ikke kan sitte på fanget i to minutt engang. Er VELDIG aktiv. Flyr rundt fra stua til kjøkkenet og innpå vaskerommet, tilbake til kjøkkenet, en tur innom kontoret og ut i gangen. Spiser noe småsten og annen grus før han kommer og vil klatre litt på sin mor. Har selvfølgelig dårligere dager innimellom vi og (som de velkjente dagene rundt tannfrembrudd), men han er en drøm å legge. Bare å putte i vogna eller i senga også sovner han. Nok en gang, bank i bordet. Meeeeeen, min knert er jo hjertesyk, og det er slitsomt for en liten mann må du forstå. Trenger litt hvile innimellom slagene:)
Idun Skrevet 24. juni 2009 #14 Skrevet 24. juni 2009 Nå er snuppa 9,5 mnd og på dagtid sover hun fra ca 9-11 og fra 13.30-15.00. Dvs 3 timer tilsammen. Men jeg må passe på som en smed for at hun får den søvna. Bruker å våkne etter tre kvarter og hvis jeg ikke er rask nok med smokken eller rugge vogna er hun lys våken... sliiitsomt. Hun legger seg mellom 18.30 og 18.45, så dvs at hun er våken ca 3,5 - 4 timer før leggetid. Sovner kjempefint i senga, ofte uten smokk. Men hun er sååå mye våken på natta... sukk.
Pumaliv Skrevet 24. juni 2009 #15 Skrevet 24. juni 2009 Det er fordi hun sover for mye på dagtid. Normalt trenger ikke en 8-9 mnd gammel baby mer enn ca 2 timers søvn - og iallefall aldri mer enn 3 timer. Din lille sover jo 3,5 - ikke 3 som du selv skriver... (Og den lille halvtimen, eller timen for mye, kan ødlegge en hel natts søvn) Om jeg kan regne så er... 09-11=2t 1330-1500=1,5t, 2t+1,5t=3,5t. Jenta di tror nok at 9-11 luren er en del av natten. Bare prøv å begrens søvnen på dagtid du, så kan du selv se, at jeg har heeelt rett, hehe;-D Lykke til!
WildPrincess Skrevet 25. juni 2009 #16 Skrevet 25. juni 2009 Dagen vår starter nå kl 9 (har endret seg litt de siste dagene, før var hun våken kl 8). Så sover hun igjen alt fra 1 - 3 timer, som regle min 2 timer ved tolv tiden. Og når kl er rundt fire - fem sover hun ca 1 time, men denne hender det også at hun dropper. Natta er det mellom syv og ni en gang og da sover hun natten igjennom
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 25. juni 2009 Forfatter #17 Skrevet 25. juni 2009 hmm...men hvordan kan du være så sikker på det da, pumaliv? Knerten til temine f.eks sover jo hele 4-5 timer om dagen, men sover likevel hele natta igjennom! Jeg tror nok heller at dette m søvn er veldig individuelt, og at ingen babyer har helt likt søvnbehov. Her f.eks merker jeg at søvn avler søvn (til en viss grad selvsagt), og at natta blir best om hun har sovet godt på dagen...Sover hun dårlig på natta, sover hun også dårlig dagen etterpå- merkelige greier, skulle vel nesten trodd at d skulle vært motsatt!
LilleBjella Skrevet 25. juni 2009 #18 Skrevet 25. juni 2009 Jøss, som de sover! Her er det maks to lurer på dagen. Maks to timer totalt. Han skal gjerne være våken i en fire fem timer før han blir trøtt, og vi har rett og slett ikke tid til de to kort lurene engang. Og tjukken er i tillegg yngre, bare syv og en halv måned. Han sover heldigvis godt om natten, og ca 12 timer, med en oppvåkning grytidlig på morgenen.
FruTB Skrevet 25. juni 2009 #19 Skrevet 25. juni 2009 Bo er 8 mnd om en uke, så jeg svarer jeg også! Vi har akkurat gått over fra 4 til 3 lurer pr dag - og nå ser det ca slik ut; *30 min snork ca to timer etter vi står opp, som regel i 9-tiden. *Uansett når han våkner fra morgenduppen sin, så tyner jeg det nå ut slik at formiddagsduppen begynner ca 12. Ikke alltid like lett, men nå har vi lykkes i mange dager Da kan han godt sove i 1,5 time, men som regel bare 45-60 min. *Også må vi ha en ettermiddagsdupp - som regel på 30-40 minutter fra 15:00 og utover.
Pumaliv Skrevet 25. juni 2009 #20 Skrevet 25. juni 2009 Selvsagt har babyer ulikt søvnbehov - men det varierer virkelig ikke med flere timer pr dag, iallefall ikke for friske 8-9 mnd gamle babyer:-) Jeg skriver ikke dette for å være ond eller provoserende, selvfølgelig ikke. Men, for å gi råd til de som sliter med søvn. Vi har vært der selv - og jeg holdt på å bli skikkelig kokkoo! Anbefaler dere å lese bøkene (eller boken; contended little baby) av Gina Ford, og ta hennes råd for hva de er verdt. Det har nettopp reddet livet mitt (føles virkelig slikt). God søvn henger sammen med faste rutiner; tilstrekklig mat og passelig med søvn om dagen. Les selv, og lykke til!
Lukkeleg Skrevet 25. juni 2009 #21 Skrevet 25. juni 2009 Minien er snart 9 mnd og ser ut til å vere i ein overgangsfase frå 2 lurar til berre ein på dagtid. Nokre dagar søv han to gongar andre berre ein. Totalt søv han mellom 1 og 2 timar (ein sjeldan gong 2,5 timar) på dagtid. Er oftast oppe 4 timar før natta (men hender at det berre blir 3 eller så mange som 6 timar). Nett no er alt berre tull på grunn av varmen. Han søv dårleg både på dagtid og på natta ...og eg som eigentleg var så glad for skikkelig sommarfølelse her i oslo.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 25. juni 2009 Forfatter #22 Skrevet 25. juni 2009 Oioi- bare en lur iløpet av dagen- det var jammen meg imponerende må jeg si;) Her er hun som regel helt skutt etter 2,5 timer våken.. hehe, ja det er jo lov å HÅPE på at det er varmen som har skylda her også, for jeg vet jo at hun sover best i litt kjøligere omgivelser (i vinter f.eks, da det snødde tett og var minusgrader i lufta, sov hun noen av sine lengste og roligste dupper ute i vogna...Nå derimot må det smokkes og passes NØYE på konstant..) Pes!
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 25. juni 2009 Forfatter #23 Skrevet 25. juni 2009 joda, det er klart at alt henger sammen, og boka den er sikkert fin den- MEN jeg står fast på mitt at babyer kan ha veldig forskjellig søvnbehov på dagtid, uten at det ene nødvendigvis er bedre eller mer riktig enn det andre. LilleEllas Tjukken f.eks, har hele veien sovet mye mindre enn flisa på dagen, uten at det har hatt betydning på nattesøvnen (i normale omstendigheter vel og merke hehe;)
Lukkeleg Skrevet 25. juni 2009 #24 Skrevet 25. juni 2009 Uff, ja. Alt søvnstyret er verkeleg den store baksida med å bli mamma (slik eg ser det iallfall), normalt søv han ganske godt fram til midnatt, men i kveld har han reist seg opp og skrike 4 gongar allereie. Er usikker på om eg burde prøve litt hardare for å få han til å sove meir enn ein lur, men veit jo at det er vanleg med berre ein lur i barnehagen og det er jo berre eit par mnd til han skal det (grue, grue)...
Pumaliv Skrevet 25. juni 2009 #25 Skrevet 25. juni 2009 Men, hva har det med saken å gjøre? Jeg vet ikke hvor mye Tjukken spiser og sover (er ikke meningen å dra inn Tjukken her LilleElla), eller hvordan rutinene til Flisa er. Poenget mitt er at faste rutiner og passelig med dagsøvn gjør underverker. Og ettersom flisa di ikke sover bra på natta kan jo alt bare bli bedre, eller? Hvorfor ikke prøve å endre noen av rutinene dine? Noe er det jo som faktisk ikke fungerer. Boka er ikke bare fin, men også veldig behjelpelig. Jeg kritiserer deg ikke selv om jeg gir deg råd. (Noe du tydligvis er ute etter.)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå