Anonym bruker Skrevet 23. juni 2009 #1 Del Skrevet 23. juni 2009 jeg har en hund som blir 2 år til høsten. hun er veldig glad i barn men alt for ivrig. jeg ønsker at hun skal bli roligere og ikke så voldsom.. noen råd? veldig spent på hvordan hun blir når babyen kommer. mest av alt irriterer jeg meg grenseløs over at hun stakk av til ei i gata og skremte deres lille datter på 3 år. dette har aldri skjedd før og jeg skammer meg over at min hund klarte å stikke av og mulig gi en liten jente skrekken for hunder jeg har hatt hunden på flere kurs og hun fungerer godt på innkalling, sitt, legg seg, vent, og i å hente ting.hun kan også gå fot. hun stakk jo av den ene dagen og kom da ikke med engang.......(så hun er vist ikke så lydig like vel) jeg kommer nå ikke til å ha henne løs i hagen eller når vi er på tur i skogen(uten for område der andre går) pga dette. Er så sint på hunden min som nå har ødelagt så mye for seg selv uten å vite det. Men er fullstendig klar over at hun er mitt ansvar og derfor får hun ikke lenger løpe løs noe sted. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140297107-noen-som-har-gode-r%C3%A5d-til-meg-med-hund-og-barn/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mariamamma Skrevet 23. juni 2009 #2 Del Skrevet 23. juni 2009 Jeg har også hund, en 4 år gammel Dobbermann/belgisk Forehund. Veldig snill, men også veldig ivrig spesiellt når vi får besøk. Vi har begynt med litt strengere trening i det siste. Som at vi går først inn døre, sitte i bilen til vi sier hun kan hoppe ut, gå bak oss i trappen, ikke hoppe, ikke bjeffe når det kommer noen. Det jeg er usikker på virker som det samme som deg, kommer hun når jeg roper og vil hun være for volsom. Si fra hvis du får andre gode råd! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140297107-noen-som-har-gode-r%C3%A5d-til-meg-med-hund-og-barn/#findComment-140297761 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2009 #3 Del Skrevet 24. juni 2009 Hei. Jeg har en hund på 7 år som fortsatte r veldig leken og ivrig, men heldigvis veldig rolig inne. Hun er også veldig grei rundt barn, mye roligere i nærheten av de. Har tidligere drevet ganske aktivt med min hund så mitt råd er.. Finn på aktiviteter så hunden blir sliten. En av grunnene til at hun er veldig voldsom kan være at hun bobler over av energi.. Å gå tur med en slik hund i bånd er sjelden nok, uansett hvor langt du går... Du må finne på aktiviteter som sliter henne ut mentalt. F.eks. lære henne å gå spor, søke etter gjemte gjenstander, oppsøk miljøer hun ikke er vandt til så det blir mange nye sanse inntrykk, eller lær henne "triks". Jeg ser på min egen hund at de dagene jeg har vært i skogen å gått et spor med henne el. lignende er hun mye mer harmonisk og rolig en de dagene man går tur i bånd.. En annen ting jeg har tenkt til å investere i er barne grind.. Først for å beskytte babyen... Slik at hunden ikke er for voldsom med den og senere for å beskytte hunden, slik at barnet ikke går bort å "plager"hunden til enhver tid.. Når dette er sagt så skal selvfølgelig hund og baby få være sammen også, men dette er bare når jeg er 100 % oppmerksom og ikke driver med noe annet samtidig... Dette ble litt langt, men mitt siste tips er å gi hunden alene tid uten at babyen er med altid. Pass på å sette av litt tid hver dag hvor den får full oppmerksomhet.. Lek med den i hagen og flett inn litt lydighets trening.. lydighet skal være gøy, ikke noe den må kun fordi du forlanger det av den... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140297107-noen-som-har-gode-r%C3%A5d-til-meg-med-hund-og-barn/#findComment-140299578 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sivert Skrevet 24. juni 2009 #4 Del Skrevet 24. juni 2009 Hei Jeg har en gordon setter på 4 år, hannhund. Et godt tips er å legge en gulpeklut under babyen når dere er på barsel. Da vil det lukte baby av kluten, og etter et par dager med kluten under babyen, så tar pappaen kluten med seg hjem til hunden. Da blir hunden kjent med lukten av den nye babyen i huset før dere kommer hjem. Ellers så er det lurt å la hunden få lov til å lukte og slikke litt på babyen (selvsagt ikke rundt barnets munn) og bli kjent med det nye familiemedlemmet. Jeg har en gutt som nettopp ble 9 mnd, og hunden vår bryr seg ikke så mye om han. Men hunden har vært beskyttende ovenfor lillegutt. Han har heller aldri rørt noen av lekene hans, selv om han elsker å tygge istykker småting og bamser. Det har gått heelt knirkefritt her hvertfall. Håper det gjør det for dere andre også ) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140297107-noen-som-har-gode-r%C3%A5d-til-meg-med-hund-og-barn/#findComment-140301812 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lille frø, mor til to Skrevet 24. juni 2009 #5 Del Skrevet 24. juni 2009 Hunden din er fortsatt bare en unghund. De blir roligere med åra. Jeg har en leken og ivrig dalmatiner hannhund på 7 år. Han har vært babyen min i alle år. Nå kjører jeg en mye strengere og "kjedeligere" linje og har roet ned treningen med han. Det har seg sånn at når jeg løper med han hver dag, så blir han i god form og krever en løpetur eller dressurtrening hver dag. Ved mindre trening blir han i dårligere form, og det skal mye mindre til for å stimulere han nå. Han har allerede blitt noe roligere. Lykke til med hundholdet. Det går seg nok sikkert til. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140297107-noen-som-har-gode-r%C3%A5d-til-meg-med-hund-og-barn/#findComment-140301815 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2009 #6 Del Skrevet 24. juni 2009 Jeg har selv en leken puddel på 16 mnd som blir overivrig og litt vel voldsom rundt barn, vi venter nå vår første i november. Har begynt å jobbe en del med hopping og vent/ro ned kommandoer. Spesielt viktig tenker jeg det er at hunden har "værsegod" godt innlært, både ift mat og aktiviteter/kos. Ellers tenker jeg som tidligere nevnt her, at det er viktig å tenke over hvordan man introduserer barnet og forholder seg til hunden og barnet, for å unngå sjalusi/kamp om oppmerksomheten samt overinteresse. Jeg har også tenkt å investere i lekegrind. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140297107-noen-som-har-gode-r%C3%A5d-til-meg-med-hund-og-barn/#findComment-140302392 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2009 #7 Del Skrevet 26. juni 2009 Jepp,jeg er enig i mye av det som står her.Men en ting jeg ikke er helt enig i ang trådstarter er....vær så snill å ikke la hunden stå for mye i bånd...så fort den har muligheten da kommer den til å stikke,vær du sikker.Jeg ser det på nabohundene...i hele vinter når det var mye snø til langt opp på gjerdet så stod de i bånd og så fort de øyner sjangsen løper de avgårde. Vi har en meget rolig hund nå....veldig leken til å være 11år men meget bedagelig....hun står så godt som ALDRI i bånd,man må lære seg å stole på hunden sin,de liker det de også...men klart de tøyer grenser...akkurat som barn gjør...det er der trikset ligger....Aldri bånd,har ingen grunn for å stikke noe sted heller.Har det da for godt hjemme.De jeg vet om som aldri lar hunden sin stå i bånd,der går omtrent ikke hunden av gårdsplassen. Men det er viktig å følge med på det,nærmer de seg det ulovlige så må man kalle tilbake....la hunden stå i bånd når man ikke er ute el i nærheten,men sitter du ute sammen med hund så er det jo bare å følge med. Jeg ville også gjort som ei over her sa.....ta med hunden et sted det kan være mulig å la den få løpe fritt rundt omkring og tren på at den skal komme tilbake til deg og ha en godbit klar for at hunden klarte seg så fint. Man kan ikke forvente at hunden har lært lydighet så tidlig..bare 2 år....man må trene på det hele tiden...gi hunden muligheter til å vise.Skal love det kommer seg 2 år,hunden din er bare valpen enda....jeg lover....våres ble mer rolig etter 21/2-3år,roligere....ikke helt. Men lov meg å ikke ha hunden bare i bånd hele tiden...hunder trenger også grenser og litt regler,la hunden få vise at han kan....han/hun trenger det....hele tiden. Å husk lange turer og mulighet for å slippes,få løpe,bli sliten da blir den roligere etterhvert.Vet ikke hva slags hund du har .... er det en stor hund som kanskje trenger mye turer og bli sliten fordi den har enormt med energi.....kast ball,la hunden komme tilbake,kast ball igjen....lek og moro. Du vil få en strålende hund om noen år..:-) Det kommer til å gå supert med baby....klut,tøy hva som helst fra sykehuset....så har de lukten i hus før baby kommer...den var smart. Ha en strålende sommer.. Klem Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140297107-noen-som-har-gode-r%C3%A5d-til-meg-med-hund-og-barn/#findComment-140306464 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå