Gå til innhold

Er det vanlig å bli klippet?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Praksisen er forskjellig fra sykehus til sykehus.... Jeg ble klippet med førstemann. Det var rett og slett ikke plass for henne å komme ut. Hadde de brukt vakuum eller tang så hadde jeg revnet til total ruptur, så jeg er glad de ikke gjorde det.

Selv ble jeg klippet og det revnet i tillegg, under en tangforløsning. Kjente det ikke og ble overrasket da jeg hørte om det. Dette kan tilskrives at det var satt pudendal blokade, og også den nummenheten som oppstår generelt for mange fødende kvinner.

Da jeg skulle syes etterpå, var visst litt av følelsen kommet tilbake (da de testet, så jeg kjente stikk). Så de satte mer bedøvelse (av mellomkjøttet denne gang, regner jeg med) før de sydde. Det gjorde at jeg ikke kjente stikk mens jeg ble sydd.

Håper dette hjalp til å berolige en del. Men hvis du f.eks. har planer om å søke keisersnitt, så ikke dropp planene bare pga. det jeg sa nå.

Det finnes jo selvfølgelig ingen garantier om at det går like greit for alle, hverken når det gjelder å få pudendal blokade som jeg fikk, at den virker, eller om man blir nummen nedentil. Også en del vondt etterpå mens såret grodde, det sier seg selv.

Jeg kjente absolutt ingenting av klippet, ikke av syinga etterpå heller. De sprayet litt med bedøvelsesspray. De klipper jo ikke før det er absolutt nødvendig og da er åpningen så tøyd at blodgjennomstrømminga er så godt som borte. Jeg lå med pressrier i nesten to timer før de klippet så jeg var totalt bedøvd.

Jeg revnet grad 2 med andre fødsel, kjente ikke noe da heller.

• 4 uker senere...

hei jeg ble klippet noe det var det verste med hele fødselen nesten, kjente det godt gitt, men dem gjorde det i ren praksik for å slippe at folk revner for mye, så jeg revnet litt innvendig,ikke mye tros at jeg fødte ei jente på 5kilo å måtte bruke vakum, så det med klipping har ingen ting å si om dem bruker vakum eller tang, dette er noe som skjer før det, så om dem klipper deg er det for ditt eget beste, je skjønner at je vat uheldig som kjente det, lykke til,

• 2 uker senere...

Annonse

jeg ble og klippet, det var for trangt og fare for å revne ukontrolert...er jo verre d...

jordmor sa til mg etter på mens hu trokla sammen at det ikke er vanlig praksis - bare om nødvendig...

hadde pressrier når d skjedde, kjente ikke noe til klippet! hørte lyden!

men pressrier er intense så jg hadde nok å tenke på!!

kjente ikke noe av syarbeidet heller. dette fiksa dem fint med bedøvelse ;)

• 1 måned senere...

Jeg ble også klippet da guttungen var litt stor stor for åpningen (hodeomkrets på 37,5cm) og han kom raskt. Jeg ble klippet,samt at jeg revnet innvendig - men alt fungerte etterpå med litt knipe-trening :)

Jeg kjente alt sammen, både klippingen og syingen etterpå. Jeg vil anbefale at du spør jordmor om å evt. kunne få bedøvelse hvis de ser at ut til at de må klippe, for den smerten (for min del) var mye verre enn selve fødselen og jeg fødte uten smertestillende...

Men uansett, smerte eller ikke, det er det absolutt verdt :) Dessuten er alt så individuelt, at en ikke kan sammenligne, selv om en helst gjerne vil...

Ble også klippet uten bedøvelse pga tangforløsning som hastet veldig. Til meg fortalte en lege dagen etter fødsel at det SKAL settes bedøvelse ved klipping. Tror ikke de tok seg tid til dette på meg. Klippingen var det desidert verste med fødselen, ja. Jeg hadde bare lystgass til smertelindring ellers.

Jeg ba om (forlangte) å bli klippet med nr 1,og kommer til å be om det samme med nr 2.Jeg hadde epidural, så jeg kjente ikke noe til det.Det var heller ikke plagsomt i etterkant selv om jeg sydde 2 bittesmå sting.

Grunnen til at jeg ville klippe var/er at jeg er redd for å revne. De jeg kjenner som har gjort begge deler anbefaler klipp.

Sydde du bare to sting? Kanskje det er derfor vi har så ulik opfatning av dette med klipping. Til meg ville de ikke si hvor mange sting de sydde, bare at det var en del, og at de sydde i flere lag. Tror noen blir klippet litt og andre mye. Jeg hadde også store smerter med stingene i flere uker etter fødselen.

Jeg ble klippet fordi det gikk så tregt på slutten og de ville ha ut babyen litt fort. Fikk bedøvelse og kjente ingenting til klippet(men lyden var ekkel..). Hadde heller overhode ingen problemer med det etterpå-det vondeste etter fødselen var en hemoride-og det ble bra etter 2 dager

Annonse

Hei! Her var det mange som har blitt klippet.. Jeg var redd for dette så pratet litt med jordmor om det før fødselen.. Og sa at de kun får lov å klippe dersom det er stor sjanse for at man revner mye eller om noe skjer og ungen MÅ fort ut.

Jeg ble ikke klippet. Revnet heller ikke, bare smårifter som jeg ikke merket.. Ble derfor heller ikke sydd. Etter at jeg hadde presset i ca 1 time spurte jordmor om hun kunne klippe og jeg sa nei.. Hun tøyde istedenfor og det gikk bra. Tror hun spurte for å gjøre det lettere for meg.. Han hadde jo kanskje kommet en halvtime før, men det brydde jeg meg ikke så mye om.. Hehe.. Kusina mi ble forresten heller ikke klippet.. Så ikke alle må.

Lykke til:)

Jeg ble klippet, da fødselen hadde vart lenge, jeg var sliten, og jordmor ville gjerne ha henne ut snart. Jordmor sa til meg etterpå at hun hadde trodd hun måtte bruke vakum også, men det gikk jo veldig bra uten. Men jeg kjente ihvertfall ingenting til klippingen, fikk lokalbedøvelse. Syingen gikk også greit, kjente litt stikking bare. Jeg syns ihvertfall klipping ikke er noe å grue seg til - riene er så vonde at du har mer enn nok å konsentrere deg om!!

• 2 uker senere...

Jeg ble også klippet. Uten forvarsel og uten bedøvelse. Gjorde ikke dritvondt, men kjente det da så absolutt.. Grunnen var at gutten min var en stjernekikker og de var nødt til å klippe meg for å unngå revning. De sier jo at du må plusse på ca 8 cm på hodeomkretsen når du snakker om en stjernekikker, så det var kanskje like greit at hun klippet. Sydde masse, måtte ha en lege til å se på meg. Slet også endel med det i ettertid. Men heller det enn å revne "hele veien" da. Det er forresten ikke vanlig praksis, en jordmor på Ullevål klipper i snitt 2 stk i året (fikk denne beskjeden på fødselsforberedende kurs).

da hode på babyen sto å presset i åpninga svei det så jævlig at jeg var sikker på at di klipte meg!! men da ungen endelig var ute og de sa at de skulle se hvor mye jeg hadde revnet skjønte jeg at de ikke hadde klipt likevell.

hadde heldivis ikke revnet noen ting!:)

spiste bringebærbladkapsler hver dag 1mnd før termin, og de sier det skal hjelpe på at man ikke revner? ikke vet jeg om det var derfor???

jordmora påsto at det var fordi jeg hadde hørt etter henne når hun sa jeg skulle presse og holde og ikke presse osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...