Gå til innhold

Var til jordmor i dag..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og fikk vite at babyen ligger med hodet godt nede i bekkenet. Men glemte helt av å spørre om dvs at hodet er festet, eller kan h*n ha lagt sæ slik selv om hodet ikke er festet? Hva skjer om fødselen starter å hodet ikke er festet? Og har det noe å si for fortidlig fødsel at babyen ligger med hodet (som hun sa) godt nede i bekkenet nå når jeg er 33+0?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var til kontroll i uke 29 og da sa jordmor at tassen her hadde hodet godt nede i bekkenet allerede da. Er nå i uke 39 og har 14 dager igjen til termin, men ingen tegn til fødsel ennå :) Men hodet er jo festet nå da :)

Har forstått det slik at dersom fødsel startet (spesielt med tanke på vannavgang) før hodet er festet, er det større sjanse for at navlesnora kan legge seg rundt halsen

Skrevet

Hei på deg!

Hvis hodet ikke er festet er det ikke fare for å få navlesnora rundt halsen, men derimot kan det skje at navlesnora kommer foran hodet til babyen. Dette kan jo gjøre det litt værre å komme ut. (bilbelte effekten)Og så er de mer restriktive med å ta vannet hvis hodet ikke er festet, av samme grunn. Man kan jo komme til å kutte i navlesnoren, f.eks.

Hvis du er førstegangs så er det meget vanlig at hodet kommer tidlig ned og "fester seg", men på flergangs fødende så er ikke et festet hode en hovedregel. Ofte fester det seg ikke i det hele tatt...

Håper du ble litt klokere og litt mindre urolig. Du er bare i uke 33 foreløpig så hodet fester seg nok innen fødselen!

Skrevet

Hei,

hvis du ser på helsekortet ditt så skriver jordmor opp leie der når du er på kontroll... Se på den linjen hun skrev idag og under leie/beveg. noterer hun hvordan bebisen ligger... H betyr hodeleie, S betyr seteleie, B betyr bevegelig (altså at det ikke er festet) og F betyr festet.

Jeg er førstegangsfødende og 35+3 og hadde HB på kontroll i går så hun har foreløpig ikke festet seg. Min jordmor sa at det er helt ok at baret ikke har festet seg enda, det er fortsatt god tid :)

Skrevet

lillejenta i magen her har vært godt nede i bekkenet med hodet helt siden uke 17. og er 40 uker i dag

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...