Gå til innhold

Andre med høyt BT?

Februarbaby2010

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har hatt høyt blodtrykk i mange år, men klarte meg uten medisiner nesten hele sist svangerskap. Ble satt på Trandate i uke 36, men fungerte ikke optimalt og var innlagt 3 ganger. Endte med akutt keisersnitt 4 dager over termin. Nå er jeg gravid igjen (uke 6), og veldig engstelig for hvordan det kommer til å gå denne gang. Jeg går fortsatt på Trandate etter forrige fødsel, men har lyst å prøve og slutte igjen siden det gikk så fint sist. Trykket er høyere denne gang, så legen vil ikke la meg prøve. Samtidig leste jeg at man skal unngå Trandate i 1. trimester, men stod ikke noe om hvorfor... Noen av dere som vet det?? Er ikke gøy å gå og engste seg sånn hele tiden, men føler det ligger i bakhodet 24 timer i døgnet. Får ikke ro før jeg er uten medisiner, men samtidig er jo ikke det heller trygt. Noen andre som har det sånn? Eller som har har blitt satt på Trandate tidlig i svangerskapet?

Fortsetter under...

Hei,

jeg har ogsâ höyt blodtrykk og gâr pâ Trandate 200 mg x 2 (morgen og kveld). Jeg fikk höyt blodtrykk ved forrige svangerskap for 3 âr siden og har mâttet gâ pâ medisiner siden. Er nâ i uke 17 og trykket varierer fra 140/80 til 160/90, stresser ogsâ litt ved tanken pâ hvor höyt det kan bli utover... Men jeg har ikke hört noe om at Trandate bör unngâs i 1.trimester, tvertimot satte legen meg pâ det med en gang jeg ble gravid! Tror ikke det kan vaere farlig for fosteret, tvert imot er det Trandate som er anbefalt. Tidligere ble Aldomet brukt mye, men det er visst pâ vei ut nâ. Har sett flere andre her inne som ogsâ gâr pâ Trandate (se lenger ned pâ listen). Sâ jeg hâper du klarer â slappe av, selv synes jeg det er betryggende â ga pâ medisiner nâ, ellers hadde BT vaert skyhöyt! Hva ligger trykket ditt pâ sânn ca? Det gâr sikkert bra videre, sâ lenge man er til jevnlig sjekk! Jeg sjekker ogsâ trykket hjemme daglig.

Lykke til videre!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...