Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Småtten er 13,5 mnd når han begynner i barnehagen. Der er det bare brød mat og middagen vår blir så sen at det blir for mye å gi grøt til kvelds.

Hva gjør dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ingen regel som seier at du MÅ gje graut i det heile tatt. Jenta vår (no snart 20 mnd) har aldri likt "vanleg" babygraut. Først for nokre mnd sidan begynte ho å like heimelaga havregraut, før det har det berre vore brødmat.

Vi går i open bhg og et brødmat der, samt eit mellommåltid med frukt i 2-tida. Då passar det bra å ete middag i kveldsmattid i 5-6-tida. Tenker ikkje over at ho ikkje får graut dei dagane, trur ærleg talt ikkje det har noko å seie heller, så lenge ho er god og mett til kvelden :o)

Det blir forresten ofte havregraut dei dagane vi ikkje er i barnehagen. Då har eg litt meir kontroll på måltidene, og så likar begge ungane det så veldig godt.

Skrevet

Det anbefales å gi en posjon industrifremstilt fremstilt grøt om dagen helt til ungen er 2 år. Dette pga jernet! Lett for unger i den alderen å få for lite jern, og ingen mat man lager hjemme får blitt i nærheten av den jernmengden. Med mindre du forer ungen kun med brokkoli og leverpostei.. ;)

Skrevet

Med normalt kosthald (MED både grønne grønsaker og leverpostei) vil ikkje jernmangel bli eit problem hos barnet i følge hs og legen min, så eg velger å stole på det.

Men så likar ikkje jenta vår spesielt mykje pålegg (og det meste ho likar tålar ho ikkje) så det er for det meste leverpostei ho et til brødskjevene sine... Har som sagt diskutert det med hs og lege som seier at det er ingen fare på ferde (har og målt blodprosenten, som var heilt fin).

Skrevet

Hvem er det egentlig som anbefaler dette? Ser det er fler som henviser til denne anbefalingen, men jeg greier ikke å finne noe blandt helsedirektoratet sine generelle kostråd.... Er det denne grøt testen fra foreldre&barn man støtter seg til?

Jeg tenker man må se ann kostholdet til hvert enkelt barn. Jern finnes i grove korn og brød produkter, grønne grønsaker og rødt kjøtt. Noe c-vitaminrikt ved siden av for å øke opptaket.

Her er vesla ingen middagsspiser, så uten grøt tror jeg nok ikke hun hadde fått i seg nok jern. Kommer derfor til å fortsette med grøt til gode middagsvaner er skikkelig ettablert. Hadde i utganspunktet ikke tenkt å gi den indrustrifremstilte, men vanlig havregrøt.

En annen alternativ jernkilde er foresten tilskudsblandinger (f.eks nan3)...

Skrevet

Litago Prim er også tilsatt jern... Leverpostei er jo en sikker kilde. Går nok fint uten grøt, men kan de ikke gi det i barnehagen om du vil det?

Skrevet

Hei igjen

Ang det praktiske. Har tenkt til å gi grøten til frokost når vesla starter i barnehage. Så blir det brødmat i barnehagen og som du sier sen middag og antagelig bare mme til kvelds... (litt avhengig av apetitten til middag som sagt).

:-)

Skrevet

Det jeg lurte på er altså hvem som anbefaler 1 posjon industrifremstilt grøt til 2 år (kom et innlegg i mellom her....). Noen som kan opplyse meg?

Skrevet

Det er vel en kjent sak at det ER vanskelig å få i barn under to år nok jern gjennom vanlig kosthold, derfor er industrtifremstilt grøt tilsatt jern, mineraler og vitaminer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...