Anonym bruker Skrevet 22. juni 2009 #1 Skrevet 22. juni 2009 ja, jeg lurer virkelig på dette "mystiske" vesnet høna. hvorfor legger de egg hver dag?kan de bli befruktet hver dag livet igjennom de da? hvorfor det? kan flere dyr bli befrukta når som helst? og hvorfor er det slik at når de får et befrukta egg,så slutter de å produsere flere til kyllingen er klekt?(eller er det sånn?) de legger jo ikke egg for å fø mennesker, så hvorfor legger de egg hver dag da?? det må være veldig slitsomt... noen som seriøst vet? har snakka med mange men det er jammen ingen som vet svaret på akkurat dette! vet du?
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2009 #2 Skrevet 22. juni 2009 har alltid lurt på det samme! hvordan de kan legge egg så ofte. men visste ikke at de la egg hver eneste dag!!
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2009 #3 Skrevet 22. juni 2009 Vet ikke helt hvorfor det er sånn ,men hønene "narres" til å legge egg daglig. av en eller annen grunn så er høna slik at hvis man legger falske egg hos henne så begynner hun å legge egg... konkuranseinstinkt kanskje? ;-)
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2009 #4 Skrevet 22. juni 2009 INGEN som vet?? noen lærere her kanskje?
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2009 #5 Skrevet 22. juni 2009 Jeg tror det er slik at fordi man fjerner egget fra høneburet så legger de et nytt dagen etter. Ikke alle høner legger egg hver dag. Det er derfor det snakkes om gode og dårlige høner i produksjon. Avl av de beste hønene smt et spesiellt for gjør vel at de legger egg ofte. Har hørt at hvis et egg skal være med kylling må det være en hane i hønsegården? Ring Prior da og spør. Jeg lurer jeg og:)
Gjest Skrevet 22. juni 2009 #6 Skrevet 22. juni 2009 Jeg sier det igjen: Egg er hønsemens. (lyst på omelett, noen?)
mamman til to gutter Skrevet 22. juni 2009 #7 Skrevet 22. juni 2009 Jeg VET ikke hvorfor høner legger egg hver dag, men jeg kan jo tippe:-) Vi mennesker har jo funnet ut at vi syns egg er godt å spise og hvis vi kan velge mellom to høner vi vil ha, så velger vi den som legger mest egg. Så er vi så lure (og har vært det i maange år) at vi lar de hønene som legger mye egg også få noen kyllinger sånn at de også kan bli til høner som legger mange egg. Til slutt har vi høner som legger egg her dag:-) Jeg tror ikke de stopper å legge egg når de har et befruktet egg, for de ruger vel stort sett ut flere kyllinger på en gang. Hvordan de vet når de skal gi seg med å legge egg, vet jeg ikke.
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2009 #8 Skrevet 22. juni 2009 Ei høne som er "klukk" og legger egg, altså blir befruktet av en hane, og der ingen tar eggene ifra henne vil legge 7-12 egg, før hun legger seg til å ruge. Ved å fjerne nesten alle eggene hennes, vil hun narres til å tro at hun ikke har lagt nok egg til å begynne rugingen!
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2009 #9 Skrevet 22. juni 2009 Ååå ! ! Liker ikke denne typen hodebry..noen må virkelig sanke inn svar på dette !? Finnes det ikke svar på nettet heller ? Jeg som har gått på landbruksskole burde sikkert ha visst dette...
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2009 #10 Skrevet 22. juni 2009 ja men hva med høner som ikke er "klukk" da, som ikke har en hane ved sin side?de legger jo egg som bare det de også! tror høner at de bestandig er befruktet de da?da må jammen meg hanen ha liten tiss for at de ikke skulle ha merket noe til det! hilsen HI
Gjest Skrevet 22. juni 2009 #11 Skrevet 22. juni 2009 Det er nok som anonym 21.55 sier; fugler bruker jo litt tid og krefter på å lage hvert enkelt egg, så for å fylle reiret sitt holder de jo gjerne på en stund med å legge et egg eller to om dagen. Ved å ta fra dem eggene hver dag, vil de liksom "henge seg opp" på legge-stadiet, de kommer aldri i gang med ruginga
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2009 #12 Skrevet 22. juni 2009 hæ ? er det sant du anonym 21.55? men da blir jo de 7-12 egga kalde da ! ? og må høna vente i opptil 12 dager før hun begynner å ruge ? alle egg klekkes jo etter 21 dager, og blir de klekket på forskjellige dager da ?
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2009 #13 Skrevet 22. juni 2009 oi anonym 22.06, nå begynner det å bli mye å tenke på!! HAHAHA!! hvorfor tror du det tar 12 dager før høna begynner å ruge??men jeg lurer også nå på om eggene blir klekket til forskjellige dager...de må da bli det, for de ble jo ikke lagt på samme dag..? HI
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2009 #15 Skrevet 22. juni 2009 Ha ha, hønsemens..! Ler så jeg griner jeg nå ;D
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2009 #16 Skrevet 23. juni 2009 dytter denne til toppen igjen jeg, kanskje noen i dag som kan opplyse meg angående høner..?_) HI
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2009 #17 Skrevet 23. juni 2009 Visste du også at en høne til en hver tid har 7-8 egg som ligger på rekke og rad inni henne? Kanskje derfor det må ett ut om dagen, slik at de nye som produseres får plass inn hønemagen.
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2009 #18 Skrevet 23. juni 2009 da må høna være stappfull av egge til enhver tid, ukomfortabelt!! HI
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2009 #19 Skrevet 23. juni 2009 Eggene kan ligge kaldt (ikke for kaldt da) ca en uke før de blir ruget på - min svigermor har hatt høner, og noen ganger pleide hun å samle opp noen egg som hun så var fine, og legge en haug under en høne som da begynte å ruge på dem. Så kom det kyllinger. Ellers er det som noen over sier, høner er avlet frem for å legge så mange egg som mulig, og de fleste raser har også mistet rugeevnen helt, da det ikke var ønskelig med høner som ruget og dermed ikke produserte så mye. Nå bruker man jo rugemaskiner i storproduksjonen.
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2009 #20 Skrevet 23. juni 2009 SPØRSMÅL: Hvorfor tror du kyrne har så store jur at de neste slepes i bakken? Hvorfor står grisen i bingen og hyler? Og hvorfor legger høna egg hver dag? SVAR: Fordi vi vil tjene penger på dem!
Gjest Skrevet 23. juni 2009 #21 Skrevet 23. juni 2009 http://www.ha-halden.no/artikkel_print.asp?ArtID=205025 Litt opplysninger her, men egentlig ikke helt om hvorfor. ble nysgjerrig selv, så om jeg husker det, skal jeg spørre min ene kollega i morgen på avslutningsfesten, hun er hønsebonde på deltid :-) Visste dere forresten at høner er kanibaler? Er en grunn til at ordet "hakkekylling" er blitt til ;-) Når de blir over et visst antall høns på ett og samme sted, så hakker de hverandre til døde og spiser på hverandre. Er derfor det ikke går an å ha så veldig mange frittgående høns sammen, er faktisk mer humant å ha dem i bur da om det er mange.
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2009 #22 Skrevet 23. juni 2009 mora mi hadde fem høns frittgående, og det gikk helt greit mellom de,men kanskje er det snakk om kjemi:) helt til to av de ble spist av reven... da fløy de tre resterende opp i et tre og vagla seg der både dag og natt:)
Gjest Skrevet 23. juni 2009 #23 Skrevet 23. juni 2009 Hehe... Ja 5 høns går fint. Mener det var over 15-20 høns sammen som kunne bli krøll. Er en stund siden min kollega fortalte dette, så husker ikke helt. Hun var da oppgitt over en dyrevernaktivist som mente alle høns, også på store rugerier, måtte få gå løs stakkers dyr, og forklarte meg da at de ville være mye værre for dem fordi de da ville gå løs på hverandre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå