Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Litt nysgjerrig:

-Når legges h*n for kvelden og hvor lang tid på å sovne?

-Våkner om natta?

-Når våkner h*n om morgenen?

-Hvor lenge soves det på dagen?

Vår gutt på 2år har slitt fryktelig med søvnen hele veien pga kolikk, astma, reflux og luftveisinfeksjoner. Nå sover han:

-Legger seg 19 og bruker 2-40min på å sovne.

-Våkner kun på natta når han er syk/har astma/får tenner osv.

-Våkner på morgenen i lange perioder 5-5.30, andre kortere perioder 6-7

-Sover i perioder 30min, andre perioder opptil 1t15min på dagtid.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gutten min ble 2 år i januar.

Han legger seg klokka syv. Sovner som regel ganske raskt ( 30 min). Ligger og prater med seg selv litt først. Alltid vært enkel å legge.. bortsett fra noen perioder på et par dager innimellom ( 2 ganger i året kanskje) da han prøver sg.

han våkner som regel ikke om natta.. så sant han ikke drømmer eller er syk..

Han våkner rundt 07.

Soving på dagen er litt sånn av og på nå... sover ikke hver dag, for da tuller han mer om kvelden.. så bør ikke sove mer enn 45 minutter..

i dag sov han 2 timer.. men da sovna han ikke før 20.15..

Skrevet

Vår 2 åring

-legger seg rundt klokken 19.20

-sovner som regel med en gang, eller er i hvertfall stille, men hender (1 gang annenhver uke eller noe sånt) han roper, synger og tøyser litt i en 10 minutters tid.

-sover hele natten med mindre han er syk eller noe annet plager ham

-våkner som regel rundt klokken 6.30

-sover time på dagen nå. Vi har akkurat kuttet ned til 1 time etter han tullet litt mange kvelder og våknet før 6 en del morninger, det hjalp å kutte ned på dagluren, nå er han tilbake til normalen igjen.

Og ja, vi vet vi er heldige med ham og nyter det! Han sov elendig som baby, mene tter 7-8 mnd har han sovet godt. Samme har nr 2, mens med vår første har vi hatt mye styr. Oversikten over hans søvnvaner som 2 åring ville sett veldig anderledes ut enn den jeg nå listet opp. Vår eldste våknet mange ganger hver natt uansett hva, brukte gjerne 1 time på å sovne, våknet grytidlig osv. Så jeg vet å sette pris på at vi nå har en som sover godt ;-)

Skrevet

Han sovner mellom 19.30 og 20.30 om kvelden (avhengig av hvor mye han har å gjøre først - turne, kle av pysj og bleie, snakke med bamsen, lese e.l).

Han våkner mellom 6 og 7 om morran (våkner sjelden om natten).

Han sover 1-2 timer på dagen.

Skrevet

Var 2 aar i mars

- Sovner 2030-2100 - 5-10 minutter paa og sovne - sovner selv

- Vaakner nesten alltid om natta og da faar hun sove med oss......

- Vekker henne ca 0745 hvis hun skal i barnehagen, om helger sover hun til ca kl 09

- 1,5-2 timer

Skrevet

Gutten vår legges ca. 19.00. Etter vi gikk over til stor seng har det blitt litt vanskeligere å få han til å sovne. Det er jo så enkelt å jumpe ut av senga og sette seg på gulvet å leke! Så vi er inne 2-3 ganger og synger nattasangen, men i løpet av 20 minutter pleier han og sove. Står opp mellom 5 og 6. Sover 1-2 timer på dagen.

Skrevet

Målet er at han ligger i senga innen 19:15 og at vi går fra han etter synging og lesing etc senest 19:30. Inntil nylig var dette en halvtime senere, men han har blitt trøttere om kvelden etter de begynte å være så mye ute i barnehagen. Som regel hører vi han prater og synger i kanskje et kvarters tid, pluss/minus før det blir stille.

Han våkner kun om natta hvis han er syk eller har mareritt.

Han vekkes til vanlig ca kl 7, men gjett om han våkner av seg selv 6.30 i helgene! Kan noen forklare det?! Vi sier aldri at det er lørdag og barnehagefri, men det hjelper ikke. Hvis mannen min er forsinket på en hverdag, kan gutten sove til 7.30 og til og med 8, men aldri på en lørdag.. *sukk* Nå har vi uansett en baby som tror det er morran kl 5.30, halleluja!

På dagtid sover han ca halvannen time, og vekkes senest 14 for at det ikke skal bli tull på kvelden.

Skrevet

Lillemor legger seg ca 1900 og sovner vanligvis etter en halvtime. Noen ganger, hvis hun har sovet sent på dagtid, ikke er så veldig trøtt eller er overtrøtt kan det ta 1 time. Hun ligger og prater/leker med to bamser, og roper på oss innimellom. Vil ha kos :)

Hun sover stort sett fint om natta nå (har slitt med mange oppvåkninger fra fødsel frem til i vår) Våkner vanligvis en eller to ganger. På morraskvisten (som noen ganger er klokka 0100) vil hun opp i senga vår. Det får hun lov til :) Våkner mellom 0600-0700.

Sover dagdupp fra ca 12, i stort sett 1 1/5 time.

Skrevet

Gutten vår legges mellom kl. 19-19:30 og da sovner han som regel i løpet av 5-10 min.

Han våkner som oftest én til flere ganger på kvelden og tidlig på morgen. Vi har hatt en liten periode med søvn hele natten (ca. 3 mnd for å være korrekt), men etter å ha vært syk for noen uker tilbake er det litt ute av kontroll igjen nå :-(.

Han våkner mellom 6-7 på morgen, har aldri sovet noe særlig lenger.

På dagen sover han ca. 1t (vi vekker han) i halv ett - tiden.

Skrevet

*Guttungen legges mellom klokken 19. og 20.30 (jeg er hjemme med han ennå, så vi trenger ikke være så kjempenøye på leggetidene, siden han får våkne av seg selv) og han sovner innen det har gått 10 minutter.

*Han våkner kun hvis han er syk eller har ubehag

*Han våkner mellom 7 og 8.15

*Han har ikke sovet på dagtid på flere mnd nå (nattesøvnen hans ble MYE bedre etter at han sluttet med det. Før kranglet vi i 2-3 timer før han sovnet om kvelden)

Skrevet

Nyttig tråd!! Gode tips:-)

Jenta vår ble to år sist uke, og hun:

- legger seg mellom kl. 19 og 19.30. Som regel sovner hun innen et kvarter, men vi har perioder med grining og store problemer med innsovningen.

- sover av og til ikke i det hele tatt på dagen(men vi prøver alltid), mens andre ganger i to timer. Som regel ca en time fra klokka halv tolv av.

- våkner desverre en del på nettene pga smokken, dyna etc. Men oftest sovner hun raskt igjen.

- mener som regel det er morgen mellom klokka halv seks og seks, noe jeg aldri blir vant til:-(

Kanskje vi bare skal slutte med luren på dagen, og se om hun sover lengre om morgenen!! Men settermiddagene er utrolig slitsomme på slike dager, så det spørs vel om jeg orker i min tilstand (gravid og alene på ettermidadg/kveld).

• 2 uker senere...
Skrevet

Min er 2,5 år og legger seg i 20-21-tida...(ikke alltid like enkel å få i seng). Må sitte sammen med han til han sovner. Tar fra 2 min til 30 min! Alt etter som. Han sover til kl 08.30 uten å våkne på natta=) Sover ikke på dagen da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...